Ragge_

Trådstartare
Hej
Har planer om att bygga ut stallet. Behöver då bygga ut en bit på ena hållet för att få en stall gång. Hur bred bör en stallgång vara ?
Har endast en häst i de stallet nu, men eftersom vi ska bygga ut det ska vi ta hem hästen som bor hos en kompis nu. Ska därför ta de vi har som sadel o foderkammare till en box.

Sv: stall

2- 3 meter är väl rätt bra. Beror väl på hur mycket plats ni vill ha också. Finns det inga bestämmelser om det, vad minimal måttet är.........eller finns det bara mått till boxar och dyligt.

Jo det står i broschyren som nån ger ut...Jag har läst men glömt..Är det Jordbruksverket?

En stallgång kan aldrig bli för bred.
I två av stallen jag jobbat i har gången varit 4 meter bred, för att passering med annan häst lätt ska kunna ske.

-95 var minsta tillåtna bredd 2,5 meter, men det kan ha ändrats.

Det är jordbruksverket som ger ut broschyren: Djurskyddsbestämmelser Häst.

I broschyren står följande om stallgångar:
mellan två spiltrader 3,0 m
mellan spiltrader i ridskolestall 3,5 m
mellan 2 boxrader 2,5 m
mellan 2 boxrader i travstall 3,5 m
mellan spilt/boxrad samt spiltrad/vägg 3,0 m

De mått som anges är minimimått för normal inredning. I befintliga stall kan mindre avvikelser accepteras om det är djurskyddsmässigt acceptabelt för det enskilda djuret...
//marti

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 215
Senast: CaisaCax
·
Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
994
Senast: Blyger
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
1 167
Senast: a1agnlju
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
17 289

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka