Stall utan täckesservice....?

katja

Trådstartare
Hoppas tråden ligger rätt....

I vinter står mina hästar i ett stall som tyvärr inte har täckesservice.

Stallet sköts kollektivt och alla de andra är överens om att hästen kan ha samma täcke inne som ute.
Det flesta utav de andra hästarna är klippta och då har de ju täcke inne i alla fall, köper detta resonemang.

Jag har alltid haft olika täcken inne och ute, inne brukar de få ha lite tunnare och ute de täcke som passar för årstid och väder. En utav mina hästar har dålig rygg och måste täckas vid sämre och kallare väder.
Sallet som de står i nuär inget kallstal, utan ligger på några plusgrader på vintern.

Funderar på hur jag ska göra nu? Vill inte ha ett tjockt vintetäcke på inne hela nätterna på en oklippt häst, blir ju varmt!

Hur skulle ni gjort? Klippt era hästar för att kunna ha täcke dygnet runt?

jag har iofs ofta samma täcke inne som ute, men är kall stall och har bara fleece eller 200g innetäcke. dvs när det är väldigt kallt så får de ha vintertäcke på sig inne. lika så när det är fuktigt ute och deras regntäcken behöver torka. torkar snabbare på hästen och håller sig torra än vad de gör i stallgången.

men skal täcke kanske kan fungera för er? ha ett lagom innetäcke så är det bara för den som släpper ut att slänga på skalet. blir lättare för dom än att kämpa på med ett tjockt vintertäcke.

jag har iofs ofta samma täcke inne som ute, men är kall stall och har bara fleece eller 200g innetäcke. dvs när det är väldigt kallt så får de ha vintertäcke på sig inne. lika så när det är fuktigt ute och deras regntäcken behöver torka. torkar snabbare på hästen och håller sig torra än vad de gör i stallgången.

men skal täcke kanske kan fungera för er? ha ett lagom innetäcke så är det bara för den som släpper ut att slänga på skalet. blir lättare för dom än att kämpa på med ett tjockt vintertäcke.
Nja, vad jag förstod så ville de andra inte hålla på att täcka på morgonen. Ont om tid, ont i ryggar m.m....
Ursäkterna var många!

Usch vad jag ogillar sådant upplägg. Jag skulle faktiskt inte stå i ett stall där de hade utetäcket på inomhus, däremot kan jag kompromissa med att man får ha innetäcket kvar under utetäcket om det är enda alternativet. Men som vissa hästar ligger i sin skit skulle utetäckena bli jättevidriga och dessutom är det ju inte så bra för hästen att ha samma täcke hela tiden. Lättare att tvätta innetäcken ofta.
Förstår inte varför man inte åtminstone kan ha ett på ett av, som lösning.
Vad gör de om täckena är blöta då? Ska hästen stå hela natten och torka täcket? Hej regnskållor.

Nja, vad jag förstod så ville de andra inte hålla på att täcka på morgonen. Ont om tid, ont i ryggar m.m....
Ursäkterna var många!
var lite därför jag tänkte på ett skal täcke. de är ju helt ofodrade och ganska så lätta.

men är det inte ett varm stall eller stora temperatur skillnader mellan natt och dag så kan det ju gå att ha samma täcke inne och ute.

funderar bara lite vad de som har insläpp gör om hästarna kommer in med genomblöta täcken..
lämnar de dem på också eller byter de?
är det fodring på morgonen också så har man ju den tiden att slänga på täcken.

hade själv inte velat stå i stall där de vägrar byta täcken, i så fall hade jag åkt ut och gjort det själv :/. blir ju bara en 2min för att byta täcket, men har man långt dit så är det kanske lite mer omständligt.

Inget av de stall jag stått i har haft täckesservice men det funkar ändå även med rygghäst (ja, jag har det också :) ).

Min häst har spondylos och är väldigt känslig för kraftigare regnskurar och ihållande regn även under sommartid trots att hon har ganska tät/tjock päls. Paradoxalt nog blir hon väldigt lätt varm på resten av kroppen så att klippa (klipper inte över ryggen) är nödvändigt för annars orkar hon inte arbeta vilket hon måste för ryggens skull. Moment 22? ;)

Det gäller helt enkelt att fokusera på lösningarna och inte på problemen d v s klippa lagom mycket och att hitta rätt täcke. :D

Inget av de stall jag stått i har haft täckesservice men det funkar ändå även med rygghäst (ja, jag har det också :) ).

Min häst har spondylos och är väldigt känslig för kraftigare regnskurar och ihållande regn även under sommartid trots att hon har ganska tät/tjock päls. Paradoxalt nog blir hon väldigt lätt varm på resten av kroppen så att klippa är nödvändigt för annars orkar hon inte arbeta vilket hon måste för ryggens skull. Moment 22? ;)

Det gäller helt enkelt att fokusera på lösningarna och inte på problemen d v s klippa lagom mycket och att hitta rätt täcke. :D

I ditt fall så hade jag inte tyckt klippning är ett stort problem, jag hade halvklippt hästen - sval i svettområden och låtit päls vara kvar så hon håller sig varm om rygg + täcke då förstås

I ditt fall så hade jag inte tyckt klippning är ett stort problem, jag hade halvklippt hästen - sval i svettområden och låtit päls vara kvar så hon håller sig varm om rygg + täcke då förstås

Det är det ju inte heller förutom att jag tycker det är vansinnigt tråkigt eftersom pälsen växer som ogräs och jag måste göra om det var 5:e vecka under hela vintersäsongen.....med trimmer. :p

Vi har torkrum så jag byter helt enkelt till ett torrt täcke när jag tar in min häst på kvällen. Och har man bra täcken så är dom ju faktiskt torra på insidan. Har aldrig haft regnskållor på någon av de hästar jag haft.

Det kräver ju att man kan vara där varje eftermiddag då? Hur gör man om man jobbar kväll/natt och har varit ute i stallet på dagen t.ex.?
Jag har också bara bra täcken (Horseware) men det rinner faktiskt in vid bogen även på sådana vid kraftiga regn, trots att man har halsdel på, och min häst blir tokig av att stå med ett blött täcke på sig och kliar sig på väggarna. Därav min fundering.

(Nu står ju jag som tur är i ett stall där vi byter från innetäcke till utetäcke, vi har också torkrum där utetäckena kan hängas vid insläpp, så jag har inte problemet.)

Det är det ju inte heller förutom att jag tycker det är vansinnigt tråkigt eftersom pälsen växer som ogräs och jag måste göra om det var 5:e vecka under hela vintersäsongen.....med trimmer. :p

Oj jäklars - jag har bara behövt klippa min en gång varje säsong så det är min referens ;)

Så lite sammanfattat, ni hade valt att klippa era hästar för att kunna ha täcke inne?
Har även en pensionär som inte rids...
Inga problem att klippa för min del heller, känns bara lite fel att klippa för att kunna ha täcke jämt.

Men jag håller med som någon skrev, får koncentrera mig på en lösning inet på problemet.

Jag har aldrig haft täckesservice i det stallet jag har stått i de senaste 20 åren. Fungerar hur bra som helst, och min häst är även helklippt på vintern. Visst går de in med blöta täcken ibland, men det är sällan något problem (vi har torkrum och snälla boxgrannar som kan förbarma sig om det är katastrofblött).
I mitt stall står det 25 privathästar, det skulle vara ohållbart om personalen skulle ta på/av täcken.

@katja Nej, jag klipper för att min häst blir för varm när hon motioneras. Hon blir helt flåsig och orkeslös när pälsen är för tjock så jag klipper så mycket som behövs för att hon ska orka röra sig obehindrat. Sen får jag anpassa täckandet efter dom förutsättningarna.

Vi har två pensionärer i stallet och de varken klipps eller täckas om det inte är något väldigt speciellt. 26-åriga russet med mammutpäls fick dock halvklippas i våras när värmen kom för att hon inte skulle få värmeslag. Den andra pensionären är fullblodskorsning och får täcke på sig vid ruskväder så det är inte så ofta.

Har bara rambotäcken vintertid. Ligger bra, håller tätt och det är enkelt att byta liner beroende på väder.
Föredrar att låta hästen torka täcket, har inget torkrum.

Kallstall med portarna öppna sålänge d inte snöar in eller är storm.

Men om du har oklippt häst kan du väl bara ha ett lätt fodrat regntäcke.

Jag tycker också att det har funkat bra med samma täcke ute och inne i alla år och upplever att täckena torkar bäst om de får vara kvar på hästarna. Det är mycket sällan som hästarna är blöta under täcket. I så fall måste de förstås bytas. Jag och mina stallkamrater känner efter om någon häst är blöt om det snöat mycket eller vsrit dagsregn och i så fall byts täcket mot alternativet som hänger framme.
Vintertid räcker det ofta med ett lätt fodrat regntäcke som troligtvis inte stör hästen nämnvärt under natten inne. Vintertäcke funkar det också trots att vi inte har kallstall längre. Dagarna som ett 300 gram är nödvändigt är lätträknade här i mellansverige och 150 g blir inte supervarmt. Jag har inga halstäcken och täckena har bra andasfunktion. Hästarna har inte haft problem med regnskållor annat än marginellt (någon skålla någon gång).
Jag har två täcken av varje sort (fler regntäcken som är de som används mest), med lite olika halsskärning för att variera tryckpunkter (även om samtliga täcken naturligtvis sitter bra) och för att kunna byta om de är genomblöta.

Usch vad jag ogillar sådant upplägg. Jag skulle faktiskt inte stå i ett stall där de hade utetäcket på inomhus, däremot kan jag kompromissa med att man får ha innetäcket kvar under utetäcket om det är enda alternativet. Men som vissa hästar ligger i sin skit skulle utetäckena bli jättevidriga och dessutom är det ju inte så bra för hästen att ha samma täcke hela tiden. Lättare att tvätta innetäcken ofta.
Förstår inte varför man inte åtminstone kan ha ett på ett av, som lösning.
Vad gör de om täckena är blöta då? Ska hästen stå hela natten och torka täcket? Hej regnskållor.
Jag har samma täcke under dygnet den tiden täcken behövs. Kallstall. Tycker inte det är något problem. Låter mina lufta de timmar jag är där. Varför skulle hästarna få regnskållor av att täcket är blött på yttertyget?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 063
Senast: Lavinia
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 732
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 947
Senast: Unafraid
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 342
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

• Survey
  • Ponny dödad av varg

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur