Stall/stallhyra

Elizette

Trådstartare
Finns det någon grund bergrepp för vad som ska ingå i att man hyr en stall plats? hagar? boxmått? osv ? vatten? Har man några rättigheter som stallägare att tex. kräva att det ska finnas tillgång till vatten i stallet? eller att hagarna underhålls ? Kan man kräva reducerad stallhyra om vissa saker inte finns? som man anser bör finnas, men inte står i kontrakt? finns det grundbegrepp som alltid ska uppfyllas?

Sedan undrar jag dessutom om någon har någon koll på de lagar som gäller för stall och hagar i övrigt, mått, brandbestämmelser & dyl ?

Nä, det finns något som heter kallhyra för detta gäller endast att hästen har en plats någonstans. Platsen brukar anges i kontraktet, om det är i box, spilta eller på lösdrift.

När man hyr en plats, är det därför lämpligt att ta reda på vad man får för pengarna. Man kan inte kräva reducerad stallhyra i de fall man redan gått med på priset och vad det är avsett för, nej det finns inget grundbegrepp.

Vilka krav som finns på stall, kan man finna på jordbruksverkets sida. Eller ta kontakt med miljö och hälsa i din kommun, och fråga efter gällnade regler.

Det beror på om stallägaren är delaktig i hästarnas skötsel eller inte.

Om stallägaren INTE är delaktig i hästarnas eller stallets skötsel alls, så finns det ingen minsta tillåtna grundstatus. Men om stallägaren är delaktig i skötseln, så är stallägaren ansvarig för att djurskyddslagen följs.

Här finns
Föreskrifter i PDF-format

Som du kan ladda ner och läsa.
Det finns en del annat att läsa också om du letar på Jordbruksverkets Web www.sjv.se

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 457
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 092
Senast: Skye
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 724
Senast: Ajda
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 590
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar