Stall på loge???

Fibusen

Trådstartare
Vet att det finns några här som har sina stall på logen,så tänkte höra hur ni löst det med belysning,eftersom det är enda upp i nock? Hur gör ni med vatten på vintern? Har ni nån slags isolering? Hur har ni gjort med golvet? Har ni betongplatta,eller har ni bara rivit bort golvet och använder jordgolv?

BILDER vill jag också ha! :D

Sv: Stall på loge???

Vi byggde innertak över boxarna och gången utanför dem, därutöver helt öppet upp till nock. Lysrör monterades på innertaket och fanns redan högt upp i öppetdelen. I vattenledningarna till vattekopparna lade vi en bit värmekabel och anslöt en cirkulationspump. Kopparna var alltså kopplade i ett cirkulärt system. Det frös aldrig hur kallt det än var ute. Golvet var betongplatta i hela logen. För att kunna spola och rengöra boxarna ordentligt gjöt vi i varje box ett litet lut mot ytterväggen där vi borrade upp avrinningshål ut till utsidan. Rinnrännor fräste vi i boxgolvet. Bilder kan jag tyvärr inte visa, då jag inte står i det stallet längre.

KAN man på nått sätt lösa golvet om det i dagsläget är typ bara träplank? Om ladan är uppallad på plintar,finns det nån lösning då?

Hittade ingen bra bild,men liknande så här,bara att det ska vara på mer marknivå,kanske uppallad max 30 cm..

esp_loge.jpg

Vi har tak över hela stallet (gammalt plankgolv) men det är öppet upp till nock där trappan går upp och även en hönedsläppshål i en av boxarna. Litet stall två boxar o en gång emellan med mkt bra luft :)

Har bara plankgolv i hela stallet, där en box ligger golvåsarna nära marken. I golvet i den andra boxen är det gjutet under golvet pga en liten källare under. På plankgolvet har vi lagt plywood och sen gummimatta. Har även gummimatta i gången, då plankorna lätt blir slitna. Det fungerar ypperligt för mitt ändamål, hästarna går på lösdrift och står bara på box nån timme/dygn i normalfallet, någon natt då o då pga riktigt grisväder alt boxvila har det blivit men det fungerar som det ska. Boxarna är hemsnickrade med rejäla reglar och dubbla plywoodskivor som vägg.

Vattnet var det ja - När vi köpte huset var stallet inrett i ett rum bredvid logen, där är det gjuten platta och isolerat - men ack så lågt i tak o dålig luft - så där blev de bara en vinter med häst. Det fanns vatten indraget till vattenkoppar med en värmekabel i så vi gjorde en kran i "nya" stallet istället. Den kranen fryser - men vi har gjort en liten låda med en sk frostvakt (ett litet elelement) som vi hänger över kranen vintertid. Funkar perfekt!

Senast ändrad:

Vi har tak på 2/3 av stallytan, resten öppet upp i nock (vilken luft vi har i stallet!!). Belysningen sitter på "tak-delen", en rad är precis i "kanten" av taket (hm-förstod någon det där??)
Vattnet är indraget till en kran i stallet, vill inte ha vattenkoppar utan hinkar för att ha full koll på hur mkt de dricker. När det är riktigt kallt fryser det i hinkarna på natten , men med lite varmvatten + melass i på kvällen håller det sig isfritt rätt länge. Värmekabel i rören.
Golvet var tre (TRE!!!) lager av olika plankor och slanor mm. Allt togs bort, vi grävde ur en del, på med MASSOR av makadam och sen gjöts de ovanpå.
Fungerar jättebra. Kan mycket kalla vintrar muttra lite om att även den sista tredjedelen av taket ska slås igen men sen märker jag hur bra hästarna mår av att bo i ett kallstall, och då tystnar jag!:D

Men då lär eran loge legat på marknivå? Eller? För om det står i luften så måste man ju få dit nån slags ram runt eller nått,innan man gjuter..

Senast ändrad:

Jag kan inte tänka mig att det går att ha stall i ladan du visar på bilden, utan att gjuta eller lägga grus under golvet.
Jag kan ha fel, men jag kan inte tänka mig att det går ha ett stall med golv i luften.

Jag kan inte tänka mig att det går att ha stall i ladan du visar på bilden, utan att gjuta eller lägga grus under golvet.
Jag kan ha fel, men jag kan inte tänka mig att det går ha ett stall med golv i luften.

Som sagt,ladan är ett exempel,PLUS att jag skrivit att det inte gäller en sån där "hög" uppallning,utan MAX 30 cm från marken. Men du menar alltså att man gjuter/grusar UNDER golvet,eller?

Sen man vill ju ha gjutet golv INNE i stallet.

Kan man grusa upp under ladan,sen bryta upp golvplankorna,sen gjuta? Men man måste ju få en ram runt botten,annars så flyter ju betongen ut? För inte kan man väll gjuta på plankorna? Och hur får man en bra ram runt? GÅR det,eller är det enda alternativet att gjuta en platta och plocka ner ladan och plocka upp den å plattan igen?

Min kompis har ett stall som "hänger i luften", och det är inget konstigt med det. :)

Det är väldigt gammalt, och tydligen byggt med tre lager tjocka golvplankor som ligger åt olika håll varannat varv.
Hon har gummimattor ovanpå, men det funkar nog även utan. Man får nog kanske hålla koll så att bädden suger upp ordentligt och inte köra med permanentbädd osv.

Även det stall jag "bor" i har för hemskt längesedan haft stalldelen på "övervåningen" (souterängbyggnad), högt ovanför dyngstacken.

Min farfar berättade att han i sin ungdom mockade undan allt strö och lät golvet torka upp utan varje dag för att bevara träet längre. Ofta är det ju faktiskt trägolv ovanpå sten eller betong i äldre stall. :)

Halva stallet "hängde i luften" då ena yttersidan vilade på en "stenmur". När vi hade grävt ut lite så tätade vi "muren" med träplankor, och sen in med allt makadam som det sen gjöts på. (Det skillde nog ca 1 meter från befintlig mark upp till väggen innan vi la in makadamet)

Vet att det finns några här som har sina stall på logen,så tänkte höra hur ni löst det med belysning,eftersom det är enda upp i nock? Hur gör ni med vatten på vintern? Har ni nån slags isolering? Hur har ni gjort med golvet? Har ni betongplatta,eller har ni bara rivit bort golvet och använder jordgolv?

BILDER vill jag också ha! :D
Jag har tyvärr ingen bild, men jag vet några stall där man monterat belysningen på wire som går genom stallet. MariaAuto har gjort så och kan kanske visa någon bild. När det gäller vatten så är ju cirkulerande vatten en idé, man kan också ha isolerade baljor (typ termobar) Kika runt lite på inredning för nötkreatur, där man kommit ganska långt på vattenfronten (kossor dricker ju nästan tre gånger så mycket som en häst, så det vill till att det funkar då ;)) Annars är ju en isolerad kran och slang som förvaras i isolerat utrymme en ganska billig och bra lösning, sedan murarbaljor i boxarna helt enkelt.

Mitt tips är att inte isolera byggnaden alls. Att få ventilation i isolerade byggnader att fungera optimalt är ingen enkel sak, så dra nytta av glespanel i väggarna och låt luften strömmma som den vill så får du bästa möjliga luftkvalité. En isolerad uppvärmd sadelkammare och placering av vattenpump och annat som tillhör vattenförsörjningen i uppvärmt/isolerat utrymme medger bra förvaring av sadlar, täcken och så har stallkatten någonstans att värma sig också :)

Sist men inte minst: Glöm inte att stallbyggnader för djur ska ha dagsljusinsläpp, så har ladan inte några fönsteröppningar så måste du fixa det (Många lador har dock stora öppningar i nockspetsen som man kan utnyttja som "fönster")

fast så får man ju inte ha det ur miljöaspekt, urin och vatten som rinner rakt genom golvet ner i backen.

Liknande trådar

Anläggning Vi planerar att anlägga en spolplats utomhus till våren och jag vill gärna höra om era bra och dåliga erfarenheter av liknande. I...
Svar
2
· Visningar
239
Senast: Tilly_85
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 117
Senast: Lavinia
·
Trädgård & Växter Jag håller på att anlägga en trädgårdsdamm, och jag tänkte höra om det är någon dammägare här som vill dela med sig av erfarenheter...
Svar
2
· Visningar
386
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
837
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama