Stall-lösningar

Sv: Stall-lösningar

IMPONERANDE!:bow:
På en halvtimma fick du fram 2 nya lösningar, det hade tagit mig två veckor. När vi ska bygga om vårt stall så ropar jag efter dig här på Buke.
 
Sv: Stall-lösningar

kl

Igår hade jag ett långt snack på över en timme med killen på Länsstyrelsen. Fick otroligt många bra råd!

Vi har nu bestämt oss för att bygga stallet med 6 boxar men tar bort spolspilta och toa. Anledningen till detta är att man hade behövt bygga tak över spolspiltan för ventilationens skull, så att inte fukten går ut i resten av stallet (även om vi har 5 meter i takhöjd!) Jag har spolat hästarna ute nu i vår varje dag och det funkar egentligen utmärkt. Ett tips från honom var att lägga en gummimatta under gruset så rinner vattnet undan och om det fryser så trampar hästarna upp det igen.

Ett annat skäl till att inte bygga spolspiltan o toan är att byggnaden inte behöver förlängas med 2,5 meter och att sambon blir lite gladare då :D . Toan kommer ju få plats på logen istället!

Andra tips:

  • Vattenkoppar i rostfri plåt, säkrast och hållbarast i längden!
  • Om man har platsbyggda höga skåp i sadelkammaren, ventilera dem vid tak och golv genom att ha nät. Ha ventil ut både vid tak och golv.
  • Luta plattan till gödselstacken "bakåt" så slipper man ha brunn
.

Nu skall jag rita in alla rördragningar, lampor och göra en sektionsritning :eek: , hur det nu skall gå till...
 
Sv: Stall-lösningar

Det blir säkert jättebra!

Automatiska höautomater stöder jag till fullo. Äntligen slipper man gå upp i ottan, utan kan komma vid 9 utan att det är frukostkris.
Men jag vill varna för att ge grovfoder i lösdriftsboxarna....då står de där och bajsar i oändlighet, och boxen blir inte den fräscha sov och vilplats man hade önskat.

Förslag: sätt hellre höautomater eller grindöppnare till mathagar ute i hagarna, för att få en trevligare inomhusmiljö.
Man får kånka hö en del, men det är det värt!
Sedan äter de ju en stor del av dygnet, och mår nog bättre av att göra det ute i friska luften.
Jag brukar göra undantag för stormar och orkaner, när höet hotar att flyga sin kos...

Diskbänk tycker jag är att föredra. Då har man nånstans att rada upp alla hinkar som man ska ladda med kraftfoder, och kan även ha pytsar med mineraler o andra tillskott på den.
Inte så mycket vattenspill på golvet heller.

Vart får du tag på höautomaten? :confused:
 
Sv: Stall-lösningar

Vad tycker ni egentligen om galler på boxarna? Jag har inte tänkt att ha några hingstar och det kommer inte vara jätteruljans på hästarna. Bred stallgång osv. :confused: Jag tycker galler ser tråkigt och opersonligt ut och tror egentligen att hästarna mår bättre utan.

Vi har galler på boxarna för säkerhetens skull, har hört om hästar som stegrat sig i boxen och fastnat med benen över kanten..se dock till att det inte är för brett mellan gallerstängerna så hästen inte fastnar med hoven t.ex vid rullning. Vi har en lucka i boxdörren som är öppen på dagen, stängd på natten, funkar utmärkt. :)
 

Liknande trådar

Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 562
Senast: skogaliten
·
Anläggning Så har jag äntligen kommit fram till en stallritning som jag faktiskt gillar. Jag tror att jag har tänkt igenom det mesta. För att vara...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
10 254
Senast: MaRomer
·
Anläggning vi är i startgroparna för att bygga stall hemma. Jag har ritat en ritning som jag, personligen, tycker är perfekt. Jag har varit noga...
Svar
9
· Visningar
1 794
Senast: Buck
·
Anläggning Hej. Vet att det finns massor trådar om detta men jag skriver en ny för att kunna få svar på mina. Vi har nu bestämt hur vi vill bygga...
Svar
18
· Visningar
3 552
Senast: in2u
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp