Stall-lösningar

Sv: Stall-lösningar

diamonia skrev:
Dörrar ut från 3 boxar är redan inplanerat! De två hästarna som står i de andra boxarna får plats i vårt lösdriftsstall som rymmer 2 hästar/box, 2 boxar. Alla hästarna skall kunna gå in under dagen om de skulle vilja det!

Hukar mej för alla gliringar :smirk: men jag skall även ha någon slags automatisk höautomat i varje box så att hästarna får mat regelbundet även om jag inte är hemma och fodrar dem till lunch och middag.

Jag har en idé om att sätta stora hjul på en europall så att jag kan rulla runt på rundbalen halm och hösilaget. Har någon prövat det?

Vad innehåller era foderkammare? Är diskbänk ett ideal eller räcker det med en ho?

Det blir säkert jättebra!

Automatiska höautomater stöder jag till fullo. Äntligen slipper man gå upp i ottan, utan kan komma vid 9 utan att det är frukostkris.
Men jag vill varna för att ge grovfoder i lösdriftsboxarna....då står de där och bajsar i oändlighet, och boxen blir inte den fräscha sov och vilplats man hade önskat.

Förslag: sätt hellre höautomater eller grindöppnare till mathagar ute i hagarna, för att få en trevligare inomhusmiljö.
Man får kånka hö en del, men det är det värt!
Sedan äter de ju en stor del av dygnet, och mår nog bättre av att göra det ute i friska luften.
Jag brukar göra undantag för stormar och orkaner, när höet hotar att flyga sin kos...

Diskbänk tycker jag är att föredra. Då har man nånstans att rada upp alla hinkar som man ska ladda med kraftfoder, och kan även ha pytsar med mineraler o andra tillskott på den.
Inte så mycket vattenspill på golvet heller.
 
Sv: Stall-lösningar

Nicke skrev:
Diskbänk tycker jag är att föredra. Då har man nånstans att rada upp alla hinkar som man ska ladda med kraftfoder, och kan även ha pytsar med mineraler o andra tillskott på den.
Inte så mycket vattenspill på golvet heller.
och man slipper anstränga ryggen när man ska hålla på å pytsa i hinkarna i golvhöjd.. :bow:
 
Sv: Stall-lösningar

Nicke skrev:
Förslag: sätt hellre höautomater eller grindöppnare till mathagar ute i hagarna, för att få en trevligare inomhusmiljö.
Man får kånka hö en del, men det är det värt!
Sedan äter de ju en stor del av dygnet, och mår nog bättre av att göra det ute i friska luften.
Jag brukar göra undantag för stormar och orkaner, när höet hotar att flyga sin kos...

Jag har ju prövat det nu ett tag och min tanke med att ge det inne är att då är de inne när de äter/är hungriga, sen går de ut. Nu är mina aldrig inne även om det blåser och regnar småspik :confused: . De vill vara ute och att ge höt inne vore kanske en kompromiss med dem - de går in när de är hungriga och kanske torkar lite...
 
Sv: Stall-lösningar

diamonia skrev:
Vattenkoppar nu då, frostfria, elektriska osv...? Mitt stall blir kallstall, öppna dörrar och fönster som går att sticka ut huvudet ur. Hur behålla vattnet isfritt?

Har provat lite olika, men till slut vann eluppvärmt vattenkar överlägset! HUR nöjd som helst!
De dricker mycket mer ur ett kar än ur vattenkopp, dessutom kan man ha koll på hur mycket de dricker.
Vattenkaret står utomhus, eftersom jag har ett lösdrifts-stall.
Men jag såg en spännande ny lösning här på Buke, hinkar som sitter på dörrarna på nåt vis, självpåfyllande. Ny uppfinning. Nån som kom ihåg de bilderna?
 
Sv: Stall-lösningar

Jag ska inte ha vattenkoppar, utan hink för då har jag koll på att hästarna dricker, och hur mycket de dricker. En utdragbar slang med pistolmunstycke från den uppvärmda sadelkammaren är lösningen.

Immer
 
Sv: Stall-lösningar

Du har väl tänkt på att du måste förpöva hos länstyrelsen när du bygger fler än 4 boxar? Kontakta dem och be om råd redan på planeringsstadiet. De brukar vara hyggliga och komma med många bra tips.
 
Sv: Stall-lösningar

Jodå, visst har jag tänkt att förpröva! Vill bara ha tänkt igenom allt noga innan!

Fler tips?
 
Sv: Stall-lösningar

en av de sakerna du tog upp hade jag redan tagit upp, så det kanske lät som en upprepning på mitt:
"ang galler så sätt galler mellan hästarna och 50 cm på varje sida av fronten, då når hästarna inte varandra (kanske lite då men dom inkräktar inte i varandras boxar)"

annars är det bra att tänka på att ha en stallgång som är ordentligt bred så att hästarna inte når hästar som går förbi (precis som du sa), alternativt ha höga frontväggar (eller normalhög med 20-30 cm galler längst upp?) som gör att hästarna inte når lika långt ut om man inte kan ha bred stallgång..
 
Sv: Stall-lösningar

mackan skrev:
är det bara jag som inte får nåt svar på mitt inlägg i tråden :confused: :(
:p

Jag har visst svarat på dina inägg men är lite dålig på att "svara på rätt knapp"!

Angående galler i kanterna/sidorna så har jag spanat in den lösningen någon har lagt ut här med murade rundade kanter!
 
Sv: Stall-lösningar

diamonia skrev:
Jag har visst svarat på dina inägg men är lite dålig på att "svara på rätt knapp"!

Angående galler i kanterna/sidorna så har jag spanat in den lösningen någon har lagt ut här med murade rundade kanter!
fast murning ger så tjockt intryck.. jag skulle hellre ha galler :) det släpper igenom mera ljus..
 
Sv: Stall-lösningar

Fundrar på detta med trägolv som du beskriver ..
När hästarna kissar rinner ju kisset ner i spånet som ligger instängt imellan trägolvet och plyfaskivan ,,måste ju bli kiss/fuktigt /mögel eller :confused:

Är nyfiken på iden annars (bygger själv ):)

Mvh Miaa
 
Sv: Stall-lösningar

hej,hej:) När vi byggde 4 nya boxar för några år sedan ville jag INTE ha galler. Hästarna var snälla och jag ville att dom skulle kunna titta ut o gosa när man gick förbi...Nu har vi byggt 3 boxar till och då VILL jag ha galler:rofl: Det är bara dörren som det går att ha öppet el stängt som man vill. Så nu håller vi på o tillverkar galler till dom andra boxarna också. För hänger man grimmor o täcken utanför på boxväggen så petar dom ner det el till och med drar in dom i boxen:mad: , byter man häst (som vi gjort) så kan man få en som inte är så glad när andra går förbi, hmm, och dessutom måste man ha riktiga "plåt"kanter , annars börjar dom bita på trät. Det är vad vi upplevt, men alla hästar är väl olika, lycka till med bygget!! jag är supernöjd med vårat nyaste!:banana:
 
Sv: Stall-lösningar

Berätta gärna mer om din nerplockningsbara vägg...är intresserad av att bygga nåt liknande!

Nicke skrev:
Om du gör boxarna så fyrkantiga som möjligt, och har dörrar direkt ut i hagen också, (120 cm) , så har du gratis lösdrift på köpet.
Fyrkantigheten för att det inte ska bli slagsmål därinne, utan att de kan "fösa" varann runt i en cirkel istället.
Jag lovar, hästarna älskar det!
Jag gjorde så, att en vägg mellan två boxar är nerplockningsbar, så det bildar en fölningsbox vid ev. behov.
Jag har inte heller galler nånstans förutom framför fönstren, det funkar kanon.
Men då ska man nog undvika täckeshållare utanpå väggen eller på dörren mot stallgången, då det hänt dödsolyckor med hästar som hoppat och fastnat i dem.
Köldridå är att rekommendera utåt hagen, men av egen erfarenhet rekommenderar jag ett överlapp på mer än 4 cm, som det står i katalogen. Nästa gång, tänker jag ta 10 cm!
Inga problem att hästarna går igenom. De lär sig på några minuter.
 
Sv: Stall-lösningar

man sätter U lister mot de väggar där mellanväggen ska sitta, dessa skruvas fast med bult, sedan stoppar man i bräder och den översta brädan sätter man fast med en spik igenom 2 hål längst upp på U listen och genom träet..
sedan skruvar man på gallret.. så det krävs lite skruvning och plock för att ta ner väggen men det går på någon timme..
 
Sv: Stall-lösningar

cafu skrev:
Berätta gärna mer om din nerplockningsbara vägg...är intresserad av att bygga nåt liknande!

Mellan två boxar,har jag gjort en mera nermonteringsbar vägg, än de andra boxväggarna, ifall ifall man skulle behöva hela den ytan till något särskilt. (4*4= 16 m2 är varje box, så då blir det alltså 32 m2)

Mellan just de boxarna har jag alltså ingen cementsockel, utan stolpen i mitten av den väggen är alltså lite längre än alla övriga stolpar, eftersom den sitter fast direkt ner mot golvet, fastskruvad med vinkeljärn, vinkeljärnet fastskruvat med expanderbult.

Själva boxväggarna är av spontat 3,5 cm tjockt virke, liggande.
De hålls fast i sidostolparna med hjälp av en tunnare fyrkants-stolpe, som bara är att skruva loss.

Sedan är det bara att "plocka" ner brädorna för vidare förvaring.
 
Sv: Stall-lösningar

Svarar alla...

Nu vet jag varken ut eller in med galler längre... Helst av allt vill jag ha uppmurade rundade kanter, ni vet som någon har visat här med växthus i samma stall! Men det funkar inte med de boxbredderna vi skall ha om man inte har skjutdörrar. Hmmm...:smirk:

Kan inte någon hjälpa mej lägga in ritningen? :bump:
 
Sv: Stall-lösningar

Vad är problemet med vanliga svängdörrar och boxbredden? Man behöver ju inte ha boxdörren på samma ställe i de olika boxarna.
Hur har du tänkt att lägga boxarna? På en lång rad eller mitt emot varandra , eller vad?
 
Sv: Stall-lösningar

Tänk dej en ladugårdsbyggnad 11*8 m ca, ingång på långsidan, stallgång 3m, en box på vardera sidan ca 4,4*3 m, rakt fram en liten box 3*3, till vänster om den en jättebox ca 4,4*5,2, till höger en i samma storlek som de två första. Mellan de boxarna till vänster en persongång på 2 m in till logen. Kortsidan som är ut mot stallgången på de två första boxarna är 3 m. Fölboxen är fronten ännu mindre ca 2 m.

Nån som fattade?? :angel:
 

Liknande trådar

Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 562
Senast: skogaliten
·
Anläggning Så har jag äntligen kommit fram till en stallritning som jag faktiskt gillar. Jag tror att jag har tänkt igenom det mesta. För att vara...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
10 254
Senast: MaRomer
·
Anläggning vi är i startgroparna för att bygga stall hemma. Jag har ritat en ritning som jag, personligen, tycker är perfekt. Jag har varit noga...
Svar
9
· Visningar
1 794
Senast: Buck
·
Anläggning Hej. Vet att det finns massor trådar om detta men jag skriver en ny för att kunna få svar på mina. Vi har nu bestämt hur vi vill bygga...
Svar
18
· Visningar
3 552
Senast: in2u
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp