Stall-lösningar

Sv: Stall-lösningar

Det här var nästan komiskt -är som en sån där rebus man brukar kittla folks intellekt med i Söndagsbilagan. Eller är jag helt dum?

Står alla boxar på rad på ena sidan eller inte?

Kan du ta alla boxarna med mått och allt från vänster till höger för enkelhetens skull...
 
Sv: Stall-lösningar

Ett litet tips om du vill ha hela väggar mellan boxarna, men utan att det blir mörkt. I mitt gamla stall hade vi väggar mellan boxarna som var murade från golv till tak men mitt på väggen var det en rund öppning på ca 1 m i diameter som var gallerförsedd. Hästarna kunde alltså titta in till grannen, men vara i fred bättre än med bara galler. Vi hade heller inga galler på fronten. Vi hade det väldigt lugnt och harmoniskt i stallet, inga bråk alls...
 
Sv: Stall-lösningar

så här?
box.GIF
 
Sv: Stall-lösningar

hur kan då jätteboxen vara till vänster om den lilla boxen som är rakt fram i stallgången??

nu har du förklarat dåligt! :p
 
Sv: Stall-lösningar

BeastieBabe skrev:
hur kan då jätteboxen vara till vänster om den lilla boxen som är rakt fram i stallgången??

nu har du förklarat dåligt! :p

:o Glömde titta på vilken arm jag hade klockan...:D
 
Sv: Stall-lösningar

tihi.. ja men nu har vi en bild av hur det ser ut iallafall, även om den egentligen är tvärtom :p
 
Sv: Stall-lösningar

Nu ligger ritningarna ute på vår hemsida http://www.almgarden.com.

Jag funderar återigen på min gamla ritning med 6 boxar, mer traditionellt byggt. Fördelen är att man får en box till, en riktig spolspilta, rymliga öppningar, och att man kan mura upp sådana avskiljare som jag vill ha. Nackdelen är att vi måste spränga bort ett litet berg framför dörren och vi vet inte vad det kostar ännu. Min sambo tror att det är jättedyrt.

Kolla gärna och kommentera vidare!
 
Senast ändrad:
Sv: Stall-lösningar

nja, spränga ska inte vara dyrt, man måste dock hyra en bergborrmaskin för runt 500-600 kr och sedan köpa en sorts dynamint som man blandar med vatten och häller ner i hålen, ca 700-800 kr (7-10 spränghål)

så beroende på hur stor stenen är så hamnar man där nånstans..
 
Sv: Stall-lösningar

Stenen är ett berg som är minst 8 m brett och 8 m långt och 2 m högt :angel: . Vad kan det kosta?
 
Sv: Stall-lösningar

oj.. ja då kanske det blir lite mer :p
men ni kan inte öka ut stallet bakåt (mot hagen?) då?
 
Sv: Stall-lösningar

snabbpetade lite med en av dina bilder för att visa.. dock missade jag ett av fönstrena, det i den stora boxen där det egentligen ska stå 4x4 meter

stalldiamonia.JPG
 
Sv: Stall-lösningar

eller utöka spolspiltan till 3 m och två lite större boxar, då får du ett fullgott utrymme för att sköta om, bada, klippa, sko och veterinärundersök också..
stalldiamonia2.JPG
 
Sv: Stall-lösningar

Hmmm... Det såg ju inte så dumt ut men vi begränsas av taket som är bra, ligger på plats redan :smirk: .

Jag var ute ock stegade berget i morse och det är nog 8x7x I,5 i snitt.
 
Sv: Stall-lösningar

jao, men taket kan man ta bort sista metern och bygga till en bit tak med mindre lutning (om höjden till takfoten är för låg för häststall) det är nog lättare/billigare än att spränga berg skulle jag gissa på..
 
Sv: Stall-lösningar

såg på hemsidan att det är korrugerat plåttak, det är enkelt att kapa och förlänga ut över den delen av stallet som kommer till extra..

om ni väljer att göra på det sättet dvs.. :)
 
Sv: Stall-lösningar

har hört att galler inte är så uppskattat av hästarna och bara ska användas om hästarna bits och så... men jag e väl ingen expert direkt..
 
Sv: Stall-lösningar

Galler är väl bra att ha - hästen kan ju försöka ta sig över boxväggen och fastna eller skada sig rejält, om det är en galen unghäst eller något... Man kan ju ha galler som går att fälla ner?
(jag kan ha svarat på fel inlägg nu ja)
 

Liknande trådar

Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 562
Senast: skogaliten
·
Anläggning Så har jag äntligen kommit fram till en stallritning som jag faktiskt gillar. Jag tror att jag har tänkt igenom det mesta. För att vara...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
10 254
Senast: MaRomer
·
Anläggning vi är i startgroparna för att bygga stall hemma. Jag har ritat en ritning som jag, personligen, tycker är perfekt. Jag har varit noga...
Svar
9
· Visningar
1 794
Senast: Buck
·
Anläggning Hej. Vet att det finns massor trådar om detta men jag skriver en ny för att kunna få svar på mina. Vi har nu bestämt hur vi vill bygga...
Svar
18
· Visningar
3 552
Senast: in2u
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp