Stall-lösningar

diamonia

Trådstartare
Håller fortfarande på och planerar mitt lilla stall som kommer rymma 5 boxar och funderar över en del saker.

Vad tycker ni egentligen om galler på boxarna? Jag har inte tänkt att ha några hingstar och det kommer inte vara jätteruljans på hästarna. Bred stallgång osv. :confused: Jag tycker galler ser tråkigt och opersonligt ut och tror egentligen att hästarna mår bättre utan.

Så till dörrarna, är det någon som har skjutdörr utan galler?

Kylgardiner över hela dörrarna ut mot hagen - går hästarna igenom dem?

Spolmöjligheter mitt i gången eller i en sidogång som är 2 meter bred (ej avsedd för hästar), får man plats att spola där? Är det någon som har duschdraperi när man har spolspilta i stallgången?

Torkrum, räcker 3,5 x 1.7 meter?

Någon som har efrarenhet av bastant trägolv på hela logen, i samma plan som stallet?

Gödselstack, guten platta, en våning ner? Promenera över logen, hål i golvet med lucka för, tippa rakt på traktorkärra. Kan det funka?

Tips, råd och kritik mottages tacksamt!
 
Sv: Stall-lösningar

Jag står också i bregrepp att bygga stall. Eller rättare sagt renovera en befintlig ladugård. Min stallgång kommer att vara två meter bred. Tycker inte att den behöver vara bredare- jag slösar hellre utrymme på stora boxar istället. Kommer ej att ha galler till boxarna- tycker det känns instängt och onödigt om man har snälla hästar som går i hagen tillsammans (=känner varandra väl).

Jag kommer ha trägolv i hela stallet även om det låter gammalmodigt. Har hört mycket gott om brädgolv från dom som har testat! Under brädgolvet har man närmast tjärpapp och därunder sågspån. Under sågspånet ligger boardskivor och under det är det friska luften. Detta gör att golvet inte murknar. Trägolv är dessutom varmare att ligga på samt mera svikt för hästens leder och säkert billigare än att gjuta!

Kylgardiner tror jag inte är några problem för hästarna att gå igenom. Verkar ganska vanligt söderut i stallarna :p
 
Sv: Stall-lösningar

Druvan skrev:
Min stallgång kommer att vara två meter bred. Tycker inte att den behöver vara bredare- jag slösar hellre utrymme på stora boxar istället.
Men är inte kraven på stallgångsbredd 2.5 meter? eller det är bara rekommendationer :confused:
Undrar eftersom jag själv ska göra om i mitt stall o skulle som du hellre slösa utrymmet på boxarna.. Men frågan är om 2 meter räcker och vad djurskyddsinspektörerna säger samt hur de ställer sig till det vid förprövning?
 
Sv: Stall-lösningar

Hm, vet faktiskt inte. Har aldrig tänkt i dom banorna. I förra stallet var stallgången ÄNNU smalare (man rymdes inte att gå bredvid hästen utan fick gå framför eller skicka in hästen) och det enda vi fick anmärkning på var takhöjden. Det kanske är en rekomendation bara? Fast några mydighetsmänniskor lär nog ändå inte hitta hit i öde skogen :p
 
Sv: Stall-lösningar

ang gödseltippningen, ångorna från gödslet kan påvert träkonstruktionen ovanpå.. det är då bätter att du sätter denna lucka i ytterkant och bygger en rutshkana för gödslet så att det hamnar i kärran som då står utanför..

2 m är för smalt för duschspilta, du kommer att blir riktigt blöt :)

ang galler så sätt galler mellan hästarna och 50 cm på varje sida av fronten, då når hästarna inte varandra (kanske lite då men dom inkräktar inte i varandras boxar) och med dörren så ha svängdörrar som öppnas 180 grader, skippa krokar och täckeshängare på boxdörrarna, sätt dessa på en icke-boxvägg-vägg..
skjutdörrar bygger på principen att man har en skena upptill dom dörren hänger i, visst kan man ha dörren utan galler men det blir ju en liten klämrisk när man öppnar och stänger.. jag skulle hellre ha låga svängdörrar..

hästarna lär sig fort att gå igenom kylgardiner :)

ang torkrummet så är det viktigt vart fukten tar vägen, det finns två lösningar (rummets storlek räcker gott och väl)
1, element i golvhöjd med luftintag bakom och fläkt ut uppe vid taket, då värms luften upp, fukt frigörs och går ut genom fläkten..
eller så har man en varmluftsfläkt som tar luft utifrån och värmer den och bara en ventilation upptill där den fuktiga luften pressas ut.. att bara värma gör att man får varma blöta täcken.. och bara ventilation så kan man få istäcken :)
 
Sv: Stall-lösningar

Druvan skrev:
Hm, vet faktiskt inte. Har aldrig tänkt i dom banorna. I förra stallet var stallgången ÄNNU smalare (man rymdes inte att gå bredvid hästen utan fick gå framför eller skicka in hästen) och det enda vi fick anmärkning på var takhöjden. Det kanske är en rekomendation bara? Fast några mydighetsmänniskor lär nog ändå inte hitta hit i öde skogen :p
för varje år blir myndigheterna nogrannare och nogrannare, satsa på en 2,5 meter bred stallgång och ordentlig utevistelse istället för stora boxar..
 
Sv: Stall-lösningar

BeastieBabe skrev:
för varje år blir myndigheterna nogrannare och nogrannare, satsa på en 2,5 meter bred stallgång och ordentlig utevistelse istället för stora boxar..

Ah, iofs :idea:. Dom går ju på lösdrift våra pållar, men jag velat ha två ordentliga fölningsboxar åt flickorna....
 
Sv: Stall-lösningar

okai, men du kan inte ordna så att du har boxdörrarna direkt ut? då kan du ha stallgången ännu smalare om den enbart används när du ska hämta utrusning/foder och köra gödselkärran där.. som en underhållningsgång..
 
Sv: Stall-lösningar

Jag gillar din idé med att tippa direkt på traktorkärra, sparar massor med jobb och är betydligt bekvämare att slippa köra skottkärra utomhus när det snöar och blåser storm!
Galler känns mest nörvändigt om man har smal stallgång, har du bred gång så skippa galler, hästarna brukar trivas bäst med att kunna titta ut över kanten!
Skjutdörrar utan galler borde funka, men har du stallgång bred nog så hade jag nog föredragit slagdörrar, skjutdörrar krånglar oftare och kan hoppa ut spår om hästarna sparkar på dem och har sig...
 
Sv: Stall-lösningar

Kan någon hjälpa mej att lägga ut ritningen här så får ni se hur jag tänkt?

Jag skall ha hela höga väggar mellan boxarna och funderar då på att skippa galler i fronten. Boxarna är stora men inte vända så som de brukar med långsidorna mot stallgången.
 
Sv: Stall-lösningar

Jag har ytterligare en fundering: hur fungerar det med fölbox utan galler och smal stallgång? Jag är helt säker på att då min häst hade föl skulle vildbasen till föl definitivt göra goda försök att hoppa boxväggen om det fanns minsta möjlighet att hon skulle klara det. Hon var ofta uppe och klättrade på väggarna och studsade om utsläppet inte gick tillräckligt fort... Har man sedan dessutom smal stallgång känns det lite som det skulle kunna gå riktigt illa... :crazy:
 
Sv: Stall-lösningar

Jag har inte galler vare sig mellan boxarna eller i framkant. Hästarna bråkar inte utan står gärna och sover hos varandra med huvudet över kanten. Boxarna är så stora så att det alltid finns plats att stå utom räckhåll för grannen.
Jag tycker att du noga ska kolla vad Jordbruksverket säger om boxstorlek, bredd på gången osv. Det är full fart på kollandet och jag känner nog ingen som inte fått besök av kontrollant. Det är bättre att göra rätt från början så du slipper bygga om och :devil: senare. Många har fått påbackning pga "småsaker".
Lycka till med bygget!
//Ponnymorsan
 
Sv: Stall-lösningar

Jodå, jag har koll på mått och sånt! Har den den stora stallbyggarboken! Jag skall snart skicka in om förprövning till Länsstyrelsen och antar att man får tillsägelse där om något inte stämmer.

Min planerade stallgång för hästarna är 3 m och den som man (vi tvåbenta) går till logen på är 2 m.

En helt annan fråga; vad behöver man för sorts traktor om man skall lyfta hösilagebalar? Vill ha minsta möjliga...:angel:
 
Sv: Stall-lösningar

diamonia skrev:
Jodå, jag har koll på mått och sånt! Har den den stora stallbyggarboken! Jag skall snart skicka in om förprövning till Länsstyrelsen och antar att man får tillsägelse där om något inte stämmer.

Min planerade stallgång för hästarna är 3 m och den som man (vi tvåbenta) går till logen på är 2 m.

En helt annan fråga; vad behöver man för sorts traktor om man skall lyfta hösilagebalar? Vill ha minsta möjliga...:angel:
man behöver en lastmaskin.. men du kan använda en truck om du vill, då kan man kommer ner väldigt mycket i storlek..
 
Sv: Stall-lösningar

Om du gör boxarna så fyrkantiga som möjligt, och har dörrar direkt ut i hagen också, (120 cm) , så har du gratis lösdrift på köpet.
Fyrkantigheten för att det inte ska bli slagsmål därinne, utan att de kan "fösa" varann runt i en cirkel istället.
Jag lovar, hästarna älskar det!
Jag gjorde så, att en vägg mellan två boxar är nerplockningsbar, så det bildar en fölningsbox vid ev. behov.
Jag har inte heller galler nånstans förutom framför fönstren, det funkar kanon.
Men då ska man nog undvika täckeshållare utanpå väggen eller på dörren mot stallgången, då det hänt dödsolyckor med hästar som hoppat och fastnat i dem.
Köldridå är att rekommendera utåt hagen, men av egen erfarenhet rekommenderar jag ett överlapp på mer än 4 cm, som det står i katalogen. Nästa gång, tänker jag ta 10 cm!
Inga problem att hästarna går igenom. De lär sig på några minuter.
 
Sv: Stall-lösningar

Storleken på traktorn spelar nog inte lika stor roll som att det finns framlyft och ett ordentligt mothåll (tyngd) i bak. Hemma och på barnens skola (naturbruk) så flyttar man balarna med, i mitt tycke, väldigt små maskiner.
//Ponnymorsan
 
Sv: Stall-lösningar

Nej - ha inte hela väggar mellan boxarna!!! det blir jättemörkt och trist, och tråkigt för hästarna också. MYCKET hellre galler säger jag...

Om du inte ska ha galler ut mot gången - se till följande:

att ha en bit galler mellan boxen och nästa box's boxdörr.... det är jättejobbigt annars om hästarna står och tjafsar när man ska gå ut och in till dem i boxarna, om de kan nå varandra...

Om du inte ska ha galler ut mot gången - se verkligen till att hästarna inte kan nå en häst som står/går förbi i gången. oavsett om hästarna känner varandra och kommer överrens, så kan det bli tjafs! oftast när man leder in/ut ,så är det alltid någon som passar på att sträcka sig ut och bita tag, eller bråka på ngt sätt. Jobbigt! bättre då att ha tex bara boxdörrarna gallerfria - då kan hästen iallafall titta ut där, och resten av boxen med galler.... lättare att kontrollera när man går förbi i gången, om det bara är en del av boxen som det gäller....

det är mina råd.

Mackan/som startat med samma ide som dig, dvs utan galler, och efter hand fått sätta upp pga problem mellan hästarna (som förövrigt är vänner och går i samma flockar utan problem!)
 
Sv: Stall-lösningar

Dörrar ut från 3 boxar är redan inplanerat! De två hästarna som står i de andra boxarna får plats i vårt lösdriftsstall som rymmer 2 hästar/box, 2 boxar. Alla hästarna skall kunna gå in under dagen om de skulle vilja det!

Hukar mej för alla gliringar :smirk: men jag skall även ha någon slags automatisk höautomat i varje box så att hästarna får mat regelbundet även om jag inte är hemma och fodrar dem till lunch och middag.

Jag har en idé om att sätta stora hjul på en europall så att jag kan rulla runt på rundbalen halm och hösilaget. Har någon prövat det?

Vad innehåller era foderkammare? Är diskbänk ett ideal eller räcker det med en ho?
 
Sv: Stall-lösningar

Jag ska också bygga stall. Vi har just rivit ut kostallet, grävt ur för att få rätt takhöjd och gjutit nytt golv.
Det kommer att bli fem boxar totalt. Fyra stycken á 10,5 kvm i rad med en 3 m bred stallgång, samt en 15,6 kvm stor box "för sig själv" (tänkt som fölningsbox eller för häst som inte vill ha boxgranne). Dessutom en sadelkammare på 10 kvm. Från stallet utgång till logen där foder och strö finns.

Boxarna ska inte ha galler, och det finns skjutdörrar utan galler.

Spolspilta är inget för mej, jag vill undvika fukt i stallet. Istället kommer vi att göra iordning en uppställningsplats utomhus, invid gödselhögen, där man kan spola av hästen.

Grovtvättmaskin och torkrum ska vi ha i en annan byggnad.

Immer
 
Sv: Stall-lösningar

Mina boxar blir 1 st 23 kvm, 3 st 14 kvm och en 9 kvm. Jag skall också bygga i en gammal ladugård fast i magasinsdelen. Det är 3,3 meter till taket börjar (om nån förstår), och 2 ? meter till till takåsen. Så att det blir instängt med helare boxväggar tror jag inte men jag funderar ju självklart på det.

Tvättmasiknen skall jag ha inne i huset bredvid vår vanliga pga brandrisken. Sambon vill inte ha in täckena där bara..

Man kanske kan ha en brunn i stallgången men oftast spola hästarna ute...

Vattenkoppar nu då, frostfria, elektriska osv...? Mitt stall blir kallstall, öppna dörrar och fönster som går att sticka ut huvudet ur. Hur behålla vattnet isfritt?
 

Liknande trådar

Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 562
Senast: skogaliten
·
Anläggning Så har jag äntligen kommit fram till en stallritning som jag faktiskt gillar. Jag tror att jag har tänkt igenom det mesta. För att vara...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
10 254
Senast: MaRomer
·
Anläggning vi är i startgroparna för att bygga stall hemma. Jag har ritat en ritning som jag, personligen, tycker är perfekt. Jag har varit noga...
Svar
9
· Visningar
1 794
Senast: Buck
·
Anläggning Hej. Vet att det finns massor trådar om detta men jag skriver en ny för att kunna få svar på mina. Vi har nu bestämt hur vi vill bygga...
Svar
18
· Visningar
3 552
Senast: in2u
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp