Stall isolerat på grund av sjuka hästar

Sv: Stall isolerat på grund av sjuka hästar

de som står på berga och rider ponnyallsvenskan har ju problem i och med att lagmedlemmar står uppstallade på bullersta och är isolerade! men jag tror inte de är smittade!

man kan verkligen undra varför de tar in nya hästar utan att sanera och isolera!

enligt lag ska väl enbart samma personal hanha djuren och sen stränga order om byte skor å allt annat, rengörning?
verkar ytterst konstigt att den får vara öppen för eleverna som kan sprida vidare? skumt å dumt:grin:

Dessutom håller de flesta ungarna på den ridskolan till även i andra stall och springer säkerligen mellan flera...idioti :grin: Undrar om ridskolan tänker ersätta de som fått sina hästar smittade pga deras dumhet :confused:

Ungarna förstår kanske inte bättre så att skylla det på dem vore bara pinsamt, och föräldrarna tror väl att det är lugnt eftersom det är öppet som vanligt och inte "drabbar dem" som inte flyttar hästarna från olika stall, typ.

Det står väl bara att inga hästar utifrån får komma in, eller inifrån får åka ut...det berör ju inte lektionsryttarna mer än att de ändå får smittan på sina kläder...tycker informationen verkar otillräcklig...

Som jag förstod det fick hon blodförgiftning när någon kvarkaböld sprack...kan det vara möjligt?

Tycker verkligen synd om hennes ägare, måste kännas hemskt! :(

Edit: läste att svaren från strömsholm var negativa, betyder det att hon inte dog av kvarkan, eller att det var något annat än blodförgiftningen? :confused:

Som jag förstod det fick hon blodförgiftning när någon kvarkaböld sprack...kan det vara möjligt?

Tycker verkligen synd om hennes ägare, måste kännas hemskt! :(

Edit: läste att svaren från strömsholm var negativa, betyder det att hon inte dog av kvarkan, eller att det var något annat än blodförgiftningen? :confused:

Om jag förstod det hela rätt så var det bölder som satt på insidan som sprack, och bölderna i sin tur berodde säkerligen på kvarkan. Och eftersom hästen redan var nedsatt i sitt tillstånd så hade den säkert inte så mycket att sätta emot en blodförgiftning. Men den smittade ju inte eftersom bölderna sprack inuti kroppen.
Nu har jag inte läst precis allt om det men jag tolkade som att det gick till så.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En häst på Jönköpings Fältrittklubb har drabbats av kvarka och stallet måste därför isoleras. Inga hästar får besöka eller lämna...
Svar
0
· Visningar
351
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hästsjukdomen Kvarka cirkulerar i distriktet, och under nästa vecka stänger Lysekils Ryttarförening sin anläggning. Inga hästar får...
Svar
0
· Visningar
306
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är en sak som jag tycker är väldigt fascinerande med ridningen nu! Det är ju så att min skadade arm fortfarande är väldigt svag och...
Svar
0
· Visningar
546
Senast: cassiopeja
·
Anläggning Är så i valet och kvalet om vilket beslut att fatta. Har älskat hästar hela livet men som barn blev det "bara" ridskola då föräldrarna...
Svar
8
· Visningar
2 920
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama