stall i stan?

A

aniroma

Jag har riktigt funderat på en grej. Vi har i december flyttat från förorten in på söder i stockholms stad. Förut i förorten fanns det stall överallt. Bondgårdar, 4H, ridskolor och privatstall... man hade det jobbigt när man skulle välja vilken som kändes bäst.

Men nu har jag försökt hitta ett stall som är ganska nära och lätt att ta sig till där jag kan fortsätta min ridning (jag har inte bil) men i stan finns det verkligen inga stall. Eller jo, stall finns det ju... men ytterst få.
Och jag förstår att man inte vill rida inne i stan bland avgaserna och så kan det vara svårt att få tag på betesmark och fina ridvägar.

Men jag vet ett par fina ställen där ett stall skulle vara perfekt! Liksom lite utanför stan så det känns lantligt men ändå nära.

Är det bara jag som tycker att det saknas lite stall i/utanför stan?

Redo för både ris och ros :D

Sv: stall i stan?

Jag tycker inte att det ska finnas stall i stan utan hästar ska vara där det finns betesmarker och lite lugnare miljö.

Jag har bott på södermalm och haft häst uppstallad utanför stan. Vill man både bo i stan och ha häst tycker jag att man för hästens skull ska vara beredd att resa lite. Själv tyckte jag efter 1,5 år inte att det var värt det och flyttade ut från stan trots att jag tillbringat hela mitt vuxna liv på södermalm.

Jo jag håller med dig!

Det hade varit bättre om det fanns fler stall/gårdar i städerna.
Dels så skulle miljön må bra av lite mera grönt och mindre asfalt i stan, samtidigt skulle även barn runtomkring automtiskt lära sig hur många djur ser ut och beter sig på riktigt och inte bara se en ko på bild utan att veta hur de låter, hur stora de är, hur de luktar osv...

Idag vet ju inte ungarna att fläsk kommer från en gris utan det är ju bara en 4kantig köttbit i en plastförpackning som bara är där?

Jag ser MÅNGA fördelar med mer djur/gårdar i stan...

Men det som är bra för barn behöver inte vara bra för hästar. Jag håller med Görel, hästar hör inte hemma i storstan. De behöver stora hagar och lugn miljö knappast nåt i storstan.

Men det som är bra för barn behöver inte vara bra för hästar. Jag håller med Görel, hästar hör inte hemma i storstan. De behöver stora hagar och lugn miljö knappast nåt i storstan.

Fast jag har aldrig sagt att man ska kompromissa på tex storleken på hästarnas hagar?

Om man hade planerat att det skulle finnas gårdar i stan hade de ju även haft utrymmen, men nu är det inte planerat för att det ska finnas någon gård utan att allt ska asfaleteras på ett eller annat sätt.

Hursomhelst tycker JAG att det hade varit bättre med en mix och inte antingen landet eller stan pga FLERA orsaker.

Med tanke på bostadsbehovet i stan hade marken stallen legat på varit på tok för dyr för att nån skulle ha råd att ha häst där tror jag. Finns ju inget som säger att ungarna springer i stallen bara för att dom finns där? Dom som inte vet mer om djuren man äter än så är knappast intresserade heller.
TS hade kanske inte kunnat bo i stan om det funnits stall här och där liksom? Vill man verkligen rida men inte offra tid till att ta sig till stallet får man nog bosätta sig i förorten. Prioritering.

Jag håller inte alls med dig, jag är från Sthlm men bor i Dalarna nu.

MÅNGA i Sthlm kan/vet inget om djur för att de helt enkelt inte fått lära sig sen de var små.
Finns det mindre gårdar här och där är det ju omöjligt att inte se gårdar och djur som barn när man är ute och går promenad och leker tex.
Vare sig man vill eller ej då så lär man sig att det är en ko eller en häst å de ser ut si å så osv.
Här i en av de största städerna (läs by) finns det mindre gårdar mitt i stan.
DET är jättecharmigt! 500m mellan stall och stort Köpcentrum fungerar om man vill att det ska fungera!

Att bostäder ska ta upp ALL mark köper jag inte man kan bygga på höjden, betydligt högre än vad man gör i Sverige idag.

Varför skulle det ena utesluta det andra för? Har aldrig menat att en gård ska vara 50ha stor med 100 hästar och 300 kor osv.
Snarare gårdar för "hushålsbehov" eller vad jag ska kalla det.

Men som jag sagt förrut att nu ser inte planeringen ut så och kommer aldrig göra heller men jag tycker att det är synd pga flera olika anledningar.
För hur man än vrider och vänder på det så skulle alla stora städer må bra av lite mera grönt och mindre asfalt.

Med den otroligt välutvecklade kollektivtrafiken som finns i Stockholm ser jag ingen anledning att ha hästar i centrala delen av stan faktiskt. Innifrån centrala stockholm finns det en stor mängd stall inom en halvtimmes avstånd med buss eller tunnelbana. Samtliga innerstadsridskolor har problem att få till daglig utevistelse på ett vettigt sätt. Även om dessa ridskolor (och i viss mån privatstall) vill ha mer utetid för hästarna så är det inte möjligt på grund av platsbrist. Så varför inte stå ut med att åka buss i någon halvtimme och komma till stall där hästarna (och ryttarna) har möjlighet till en betydligt bättre miljö.

Fast jag har aldrig sagt att man ska kompromissa på tex storleken på hästarnas hagar?

Om man hade planerat att det skulle finnas gårdar i stan hade de ju även haft utrymmen, men nu är det inte planerat för att det ska finnas någon gård utan att allt ska asfaleteras på ett eller annat sätt.

Även ifall man skulle kunna fixa hyfsat stora hagar i Stockholm med tanke på tomtmarkspriser så skulle nog iden falla på att folk (särskilt allergiker och luktkänsliga) i grannskapet skulle klaga så mycket så att hästarna fått flytta p.g.a. det.

Jag håller inte alls med dig, jag är från Sthlm men bor i Dalarna nu.

MÅNGA i Sthlm kan/vet inget om djur för att de helt enkelt inte fått lära sig sen de var små.
Finns det mindre gårdar här och där är det ju omöjligt att inte se gårdar och djur som barn när man är ute och går promenad och leker tex.
Vare sig man vill eller ej då så lär man sig att det är en ko eller en häst å de ser ut si å så osv.
Här i en av de största städerna (läs by) finns det mindre gårdar mitt i stan.
DET är jättecharmigt! 500m mellan stall och stort Köpcentrum fungerar om man vill att det ska fungera!

Att bostäder ska ta upp ALL mark köper jag inte man kan bygga på höjden, betydligt högre än vad man gör i Sverige idag.

Varför skulle det ena utesluta det andra för? Har aldrig menat att en gård ska vara 50ha stor med 100 hästar och 300 kor osv.
Snarare gårdar för "hushålsbehov" eller vad jag ska kalla det.

Men som jag sagt förrut att nu ser inte planeringen ut så och kommer aldrig göra heller men jag tycker att det är synd pga flera olika anledningar.
För hur man än vrider och vänder på det så skulle alla stora städer må bra av lite mera grönt och mindre asfalt.

Jo jag förstår vad du menar, men med dagens trafik och föroreningar så är inte en storstadsmiljö något för hästar. Knappast för människor heller när jag tänker efter. Hästar kräver ju mkt mark och det finns inte i våra storstäder helt enkelt.

Jag tycker att det kan finnas stall i stan, men utan att tumma på hästarnas utevistelse! Det är väl där problemet finns...
Jag bor själv i en storstad där det finns stall lite överallt, och det finns både jättebra och jättedåliga exempel på hur det fungerar (allt från spiltor utan utevistelse till utestall med gräshage varje dag). Nu ska det byggas en liten ridskola (åtta boxar tror jag...) i en av stadsdelarna, och de har faktiskt planerat hagar för hästarna. Ska bli spännande att se om det går! Ska också bli spännande att se om de lyckas med målsättningen som är att ge "stadsungarna" och de mindre bemedlade (fattig stadsdel) tillgång till hästar.

Liknande trådar

Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 899
Senast: MML
·
R
Skola & Jobb Ja alltså jag fattar såklart att det finns massa människor som bor där. Men - jag har bott i Stockholm (förort) i princip hela mitt liv...
10 11 12
Svar
233
· Visningar
14 072
Senast: Breaktown
·
Anläggning Stall 1: central anläggning med ridhus och ridbana men ganska dåliga uterittsmöjligheter (får rida ca 10-15 min genom villaområde för...
Svar
13
· Visningar
1 150
Senast: Lutan
·
Äldre Jag börjar få nog på riktigt nu.. Har bott i Sthlm på Södermalm från jag va 0-20 år ungefär och därefter flyttat runt en hel del...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
18 236

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka