Stall får inte användas till häst

Sv: Stall får inte användas till häst

Intressant att förbudet gäller omedelbart. Mitt i smällkalla vintern med som för någon dag sedan 25 minusgrader i vissa delar av Skåne.

Hur ska personen som äger hästarna göra- ha hästarna ute dygnet runt istället? Iofs- med vintertäcken på och med ett enklare vindskydd kan hästarna mycket väl klara sig utmärkt ute. Men då får väl personen som har hästarna en anmälan för att det inte finns ordentlig ligghall?

Just nu är det inte så lätt att gå in och reparera i ett stall, om det nu är en del att göra. Höja ett innertak tex det gör man ju inte på trekvart precis.

Nu kan det iofs vara så att det har funnits anmärkningar en längre tid som inte åtgärdats- det kan ju vara förklaringen till det omedelbara förbudet.

Ska väl tillägga att jag inte har en susning om vilken person detta gäller eller hur stallen ser ut, och det jag skriver nu är rätt spontana tankar.

En "quick-fix" för personen i fråga är väl att hyra ett stall och flytta hästarna dit, medan man reparerar. Det är ju minst en två tre stall med omkring 5-10 hästboxar runt om i Skåne som varit till uthyrning under hösten enligt annonser på diverse sajter på internet, men dessa stall ligger rätt många mil bort från Tomelillaområdet där personen bor enligt artikeln ovan. Och det är ju inte så lätt att regelbubndet kunna ta bilen många mil för utfodring och dylikt när det är snöstoorm och ruskigt trafikläge så ofta som det är just nu. Det är dessutom rätt farligt att ge sig ut och köra hästtransport...igår var det tex en avåkning med hästsläp inblandat bara några kilometer från där jag bor.

Tänkte lite samma, visst skydd för fönstrena går ju lätt och billigt (fick själv fixa en nödlösning genom att spika upp ett par rejäla brädor framför fönstret här hemma) Men undrar hur man ska kunna fixa ett lågt tak billigt som det stod i artikeln??

Men hallå, det är banne mig var och ens skyldighet att veta vad som gäller vid hästhållning. Slutsatsen av myndigheternas agerande är att det är helt åt pepparn med stallet. Bor själv i nämnda kommun och har aldrig upplevt inspektörerna agera hårdare än vad som behövs.

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

Håller med.

Så svårt är det knappast att ta reda på vad som gäller för att hålla häst. (Speciellt inte takhöjd, som ofta är omtalad)

Och med tanke på att det gäller omedelbart så måste ju personen ha fått reda på det innan eller så måste det vara väldigt extrema avvikelser från lagen.

Tänkte lite samma, visst skydd för fönstrena går ju lätt och billigt (fick själv fixa en nödlösning genom att spika upp ett par rejäla brädor framför fönstret här hemma) Men undrar hur man ska kunna fixa ett lågt tak billigt som det stod i artikeln??
Nej, det är varken billigt eller jätte enkelt precis. Jag misstänker dock att personen i fråga har haft en längre tid på sig att åtgärda bristerna men inte gjort det. Det blir ofta väldigt konstiga uppfattningar när man läser om ärenden i tidningen, eftersom det både blir vinklat (eftersom rubriker säljer) och att det blir lite kort och därför kanske inte det som är vikigt för att förstå båda parter. Antingen är det djurägaren som framstår som en galning eller (oftare) länsstyrelsen som framstår som bödlarna.

Jo du har säkert rätt, en dåligt skriven artikel helt enkelt. Det känns som att det vore relevant att ta upp om ägaren tidigare varit varnad t ex.

I detta fall borde det vara så att det är direkt olämpligt och skadligt att hästarna vistas en enda sekund till där. Annars är väl böter det vanliga förfarandet om man inte följer reglerna?
Men det lät lite konstigt i artikeln, precis som att en låg takhöjd går lätt och billigt att fixa. Men man vet ju inte, de kanske hade nåt innertak de kunde ta ner och vips skulle det bli godkänt.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Varför vill (kvinnliga) experter inom ridsporten alltid ha med en häst på bild, när de ska porträtteras i tidningen? Ridsports Hege...
Svar
0
· Visningar
105
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Efter ett bråk mellan två hästintresserade kvinnor lämnade den ena kvinnan bland annat hästgödsel utanför den andres port – mitt i...
Svar
1
· Visningar
426
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Är det dags att våra ridsportmedier börjar lyfta fram det positiva i vår sport och rapportera om tävlingar och göra hemma-hos-reportage...
Svar
0
· Visningar
87
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Strax efter midnatt inkom larm om lågor i ett stall utanför Svalöv i Skåne. Två hästar var inne i stallet och räddades.
Svar
1
· Visningar
574
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama