Sv: Stall får inte användas till häst
Intressant att förbudet gäller omedelbart. Mitt i smällkalla vintern med som för någon dag sedan 25 minusgrader i vissa delar av Skåne.
Hur ska personen som äger hästarna göra- ha hästarna ute dygnet runt istället? Iofs- med vintertäcken på och med ett enklare vindskydd kan hästarna mycket väl klara sig utmärkt ute. Men då får väl personen som har hästarna en anmälan för att det inte finns ordentlig ligghall?
Just nu är det inte så lätt att gå in och reparera i ett stall, om det nu är en del att göra. Höja ett innertak tex det gör man ju inte på trekvart precis.
Nu kan det iofs vara så att det har funnits anmärkningar en längre tid som inte åtgärdats- det kan ju vara förklaringen till det omedelbara förbudet.
Ska väl tillägga att jag inte har en susning om vilken person detta gäller eller hur stallen ser ut, och det jag skriver nu är rätt spontana tankar.
En "quick-fix" för personen i fråga är väl att hyra ett stall och flytta hästarna dit, medan man reparerar. Det är ju minst en två tre stall med omkring 5-10 hästboxar runt om i Skåne som varit till uthyrning under hösten enligt annonser på diverse sajter på internet, men dessa stall ligger rätt många mil bort från Tomelillaområdet där personen bor enligt artikeln ovan. Och det är ju inte så lätt att regelbubndet kunna ta bilen många mil för utfodring och dylikt när det är snöstoorm och ruskigt trafikläge så ofta som det är just nu. Det är dessutom rätt farligt att ge sig ut och köra hästtransport...igår var det tex en avåkning med hästsläp inblandat bara några kilometer från där jag bor.