Staketgnagare

Sv: Staketgnagare

tack för tipset med priset!

Jag trodde man skulle ge ett kilo om dagen? Men det lär man väl inte behöva. Ska räkna på mineralgivan innan jag börjar ge aspbarkspelletsen.

Du får gärna PM:a mig var du köper och om det är Wiromins pellets eller om det finns fler tillverkare?

Nä inte ett kilo om dagen:) nu minns jag inte exakt men det står på säcken max givan.

Ja det är bra att du tänker på mineralfodret, aspbarken innehåller ju endel så man kan dra ner/utesluta endel mineraler, beror ju helt på hövärdet, förra året behövde jag bara ge aspbarken för då hade jag så suveränt hö, i år får jag dock komplettera lite.

För ett antal år sedan kom det en ny häst till den gården jag då hade min häst på! Vi döpte honom raskt till Bävern! :devil: Han slukade staketstolp så det visslade om det! Ett problem vi ALDRIG hade haft innan! Tyvärr fick detta beteende en dominoeffekt! ALLA hästar började tugga! Då tjärade vi alla stoplar! Och så vart det stopp på gnagandet! Funkade kanoners! Tilläggas bör att hästen mådde kalas och hade en korrekt balanserad foderstat! Han gillade dock att just gnaga! :d

Jag fick höra häromdagen att hästar är till hälften bävrar!!!:D

Har två ston som inte är mina som käkar stolp så det ryker om det. Det mystiska är att det började efter att de bytt hage till en kuperad, med många träd att tugga på. Tidigare stod de i en helt öppen hage...

Ska prova att tjära stolpen som yvobos föreslog, för när nmarken fryser går det ju som vi alla vet inte att slå ner nya så lätt.

Nej, till skillnad från aspbark så är Selen livsnödvändigt för däggdjur... och väldigt giftigt om man får i sig för mycket.

En sak som skiljer Selen från många andra mineraler är just att det biologiska fönstret på vad som är lagom är extremt litet, därför är det ganska lätt att överdosera Selen... lagom är bäst, på häst yttrar sig Selenförgiftning bla i att hästen tappar hovarna :eek:.

Jag ger mina hästar mineraltillskott om det behövs... jag känner till de mineraler, vitaminer, lipider, aminosyror m.m. som är essentiella både till människa och till häst.

Vad gäller masken så finns det förmodligen fler tänkbara orsaker än aspbarkspellets, det handlar nog mycket om placebo för matte är jag rädd för.

Förr i världen var det vanligt att man fodrade med asp.... men så hade man många gånger inte tillräckligt med mat åt vare sig människor eller djur - korna sinade och man fick äta barkbröd, då var det inget konstigt med att man fodrade hästarna med asp eftersom det helt enkelt inte fanns riktigt (läs hö) foder att ge dom.

Aspbarkspellets ger jag inte ett ruttet lingon för helt enkelt... däremot står mina hästar och väntar på asp och björk när jag drar igång motorsåg eller röjsåg :D, och det kostar inte 11 kr kilot heller.

Även om du har hästen uppstallad på en större ridanläggning så finns det nästan alltid diken m.m. som behöver röjas, det är mest bara att prata med personalen så ska du se att du säkert kan få asp alldeles gratis.

Men, men... om du nödvändigt vill bli av med dina pengar så skicka dom till mig så tar jag hand om dom :smirk:

Kommer att tänka på en gammal sång - allting går att sälja med mördande reklam.... eller nått sånt.

Det finns åtskilliga fodertillskott för häst på marknaden som är onödiga, en del rentav skadliga.

Att en vara finns för försäljning betyder inte att den är livsnödvändig, eller ens bra för den delen.

Folk köper cigaretter och stoppar i sig fast att paketen är märkta med varningstext...

Ja. jag anser mig ha kunskapen att kunna avgöra om ett fodertillskott är onödigt eller inte - det är inga svåra kunskaper att bemästra.

Sören Nordin, vem är det... han har mig veterligen aldrig varit nominerad till ett Nobelpris, vilket han borde ha varit vid här laget om han verligen kan visa att aspbarkspellets är livsnödvändigt för häst.

Pelleterad aspbark är lika stort lurendrejeri som Himalayasalt, Alger eller att en näve örter skulle rå på blodmasken.

Mina unghästar började i fjol somras gnaga på stängselstolparna (tryckimpregnerade)...

Iallafall, dom går i en stor hage, ca 4 ha, tre hästar, gott om skog och sly, även lite åkermark samt fri tillgång på hö. Det fanns liksom ingen "anledning" till detta gnagande. Men dom var som besatta :devil:

Det jag gjorde var att smörja in stolparna med "krubbitarmedel", ett lukt och färg fritt som även tålde regn och kyla. Efter en viss "kamp" mot hästarna så upphörde detta gnagande. För dom hade det bara blivit en grej, att käka stolpar. Dom kunde gå längs staketet och försöka luska ut vilka stolpar jag kanske slarvat med insmörjningen på :crazy:

Idag biter dom inte alls på staketet, inte på något annat heller. Tilläggas ska göras att dom hade mycket annat att gnaga på, tex en timmerlada som används som lösdriftsstall, alltid "nyfällda" träd etc... Men inget passade, det var bara stolparna dom gav sig på. Så i deras fall var det verkligen bara en grej. Dom började med detta mindre roliga beteende efter att dom kommit hem från sommarbetet. Så min enda "förklaring" är isåfall att dom tyckte att hagen på "bara" 4 ha var för liten mot deras gigantiska sommarhage dom fått gått i... (ingen av hästarna hade heller mask, träckprovade)

Senast ändrad av en moderator:

Nej jag står inte på någon stor anläggning, jag har mina hästar hemma i mitt eget stall.

Hur kan det bli placebo effekt?
Menar du att om jag tror att masken försvinner så gör den det?:rofl: vad bra det hade varit:rofl:

Nu var det ju inte därför jag började ge aspbarken, det berodde på helt andra saker.
Att de blev maskfria var en stor överraskning för mej, en positiv sådan:D

Tyvärr har vi inga aspar i dikena här, du kanske kan skicka några frön på posten? Hade gärna använt mej av aspar istället för pellets:)

Jag betalar inte 11 kr/kilo utan 8.80...

Men det jag skrev var att jag inte vill påstå att dumma hästägare blir lurade av fodertillskottsproducenterna när produktionen har föranletts av de dumma hästägarnas efterfrågan och inte av mördande reklam. I fallet med aspbarkspellets så startade produktionen därför att den produkten efterfrågades. Det var inte så att det fanns överskottsprodukter av aspbark som producenten ville få avsättning för och därför började göra reklam.

Kommer att tänka på en gammal sång - allting går att sälja med mördande reklam.... eller nått sånt.

Jag har aldrig sett någon reklam alls för aspbarkspellets, har du det?

Jag hade fullt upp ett tag att hitta det jag sökte, bland annat så fanns det i aspbarkspelletsen.

Men du som har koll på allt vad hästarna behöver kanske kan tipsa mig om något annat som innehåller det som aspbarken gör?!

Det är ju så att bara för att man själv inte tycker/tror att något är bra så finns det dem som vet att det är bra.

Jag har aldrig sett någon reklam alls för aspbarkspellets, har du det?

Jag hade fullt upp ett tag att hitta det jag sökte, bland annat så fanns det i aspbarkspelletsen.

Men du som har koll på allt vad hästarna behöver kanske kan tipsa mig om något annat som innehåller det som aspbarken gör?!

Det är ju så att bara för att man själv inte tycker/tror att något är bra så finns det dem som vet att det är bra.

Mina hästar åt aspbarkspellets mest höst/vintertid, sen på våren/sommaren ville dom inte ha detta. vet inte riktigt varför,men det är något som de kanske känner att dom har behov av just detta.
Men det hjälpte faktiskt dom att sluta gnaga på staketstolpar o även ligghallen! :eek:

Aspbarkspelletsen innehåller bl a 90% aspbark o 10% melass.
Innehållsförteckningen;
Energi: 7,3 MJ/kg
Protein: 54 g
Råfett: 76 g
Växttråd: 330 g

Kalcium: 14 g
Fosfor: 1 g
Magnesium: 2 g
Kalium: 5 g
Natrium: 0,1 g
Järn: 200 mg
Koppar: 10 mg
Mangan: 150 mg
Selen: 0,04 mg

Samt ca 500 g kvävefria extraktivaämnen

Fodergiva: 1 – 2 kg / dag Förvaras torrt och svalt.

Det kan smaka ngt beskt ibörjan,men det är bara unghästen som verkligen gillar detta skarpt. Sören Nordin förespråkar detta hårt, men det skulle inte vara helt fel om man haft ett kanonhö o så kan dom få detta bara om det går ihop med foderstaten.
Sen så är det ju billigare om man fäller ner aspträd, men finns det gott om såna ??
Jag sprang "maraton" i skogen o letade efter sånt,men jag har för mig att aspbarkträd liknar al, så man ska vara försiktig med att välja fel träd.
Nån som kan visa en bild på hur ett träd av aspbark ser ut?? ;)
Mina hästar har ätit aspbarkspellets i ca 2-3år o dom har fått finare päls o man/svans. Hovarna ska tydligen vara fina av detta.

Asp är ju inte direkt något grundämne.... det finns massor av fodermedel som innehåller mineraler, växtråd m.m.

Hästen mår ju kanske inte illa av peleterad aspbark, men plånboken lider ju - även om man får det för "bara" 8,80 per kg istället för 11 kr jämnt.

Ett bra grovfoder däremot är värt sin vikt i guld och att hästarna får beta ordentligt på beten som inte är nerlusade med mask under hela sommarhalvåret är ovärderligt...

Nej, jag menar att masken försvann men att du inte såg orsaken varför för att du hade snöat in på pelleterad aspbark...

"Asp finns i hela Sverige och är ett av våra vanligaste lövträd. I hagmarker som inte längre betas och i åkrar som inte längre brukas kan aspen snabbt breda ut sig med sina rotskott (aspsly)."

Det är med andra ord inte särskilt svårt att eteblera sin egen "aspodling" :D

Nej, jag menar att masken försvann men att du inte såg orsaken varför för att du hade snöat in på pelleterad aspbark...

"Asp finns i hela Sverige och är ett av våra vanligaste lövträd. I hagmarker som inte längre betas och i åkrar som inte längre brukas kan aspen snabbt breda ut sig med sina rotskott (aspsly)."

Det är med andra ord inte särskilt svårt att eteblera sin egen "aspodling" :D

Men nu var det så att jag inte började använda aspbarkspellets av den andledningen, jag trodde aldrig att de skulle vara nollade på träckproven, förklara placebo effekten!

Nej min plånbok lider inte av aspbarkspelletsen, jag har bra hö och köper inte en massa blandfoder som "dumma" hästmänniskor gör enligt dej, vill fortfarande gärna veta vad du föreslår istället för aspbarken.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 226
Anläggning Några funderingar angående staket... Jag och sambon köpte en gård på 2,5 hektar i somras. Varav ca 2 hektar är hagar. Vi spenderade...
Svar
9
· Visningar
1 629
Senast: Cyllene
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 490
Senast: Madick
·
S
Träning Jag behöver hjälp och tips med hur jag ska lägga upp träning och ridning med min häst. Han är en 8-årig andalusier valack. Jag har haft...
Svar
4
· Visningar
1 044
Senast: jennieflum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka