Staketgnagare

Conversation Piece

Trådstartare
Jag har fått hem en häst som gnager på staketstolparna hela tiden. Hon har fri tillgång på hösilage och jag har lagt in trädstammar till henne, men hon väljer ändå staketen.

Det är väl inte annat att tro när staketen inte är målade, men i alla fall, är det någon som har några tips på hur jag ska få henne att sluta?

Jag misstänker att hon har någon mineralbrist, så hon får mycket mineraler nu. Eller så är hon missnöjd med nya livet hos mig på något sätt? Men hon har sällskap i hagen och hagen är stor och kuperad. Vad vill hon?! :D

Jag har hört att det kan bero på borbrist? Är det bara en skröna tro?

Sv: Staketgnagare

Det finns nog många skrönor inom området men få som vet vad som faktiskt är sant! :p
En sån "tveksam om det är skröna"- grej är mask. Fast lite skum årstid att ha mask på. Näringsbrist en annan, svamp/mögel en annan (men då borde de vilja ha "riktiga" trädstammar och bark?) rastlöshet en annan, det kan ju bli en ovana.

Kan tyvärr inte ge mer konkret svar mer än -fortsätt med mineralerna och lycka till! ;) Kolla att hästen verkar ok i magen så magen inte är orolig eller att den får i sig för lite vatten.

Jag har faktiskt avmaskat henne extra eftersom jag har en känsla av att hon har mask. Jag ska avmaska henne igen med ett annat preparat om någon vecka. Där kan vi ha svaret, faktiskt.

Det påstås iofs att man har tagit träckprov som inte visat något särskilt, men jag maskar ändå.

En del hästar gnagar på trä vare sig det är målat eller omålat, det ligger tydligen i deras natur. Vi satte upp eltråd på vårt staket och då var det färdiggnagat. Det är nog det enda som funkar.
Lycka till
// Anna.

På sommaren finns det en massa växter på marken så att man som häst kan gå med näsan nere i marken 24 timmar per dygn... men så ser det inte ut på vintern och då börjar dom att gnaga på trä istället, dom som inte gnager på trä äter bajs istället.

Det behöver med andra ord inte finnas några brister som behöver rättas till, så spring inte iväg och köp några dyra tillskott i onödan.

Sen är det ju så också att när en häst har fått en fix idé, som att gnaga sönder stängselstolp, så kan det vara lite besvärligt att få den att sluta. Så jag föreslår att du målar stolparna med en blandning av 2 delar tjära - 2 delar T-röd - 1 del diesel samtidigt som du lägger ut nysågat sly i hagen.

Ge hästen aspbarkspellets brukar fungera super på trägnagar hästar:) dessutom mycket billigare än nya stolpar:crazy:

Vet du var man kan köpa det? Det har jag hört många rekommendera. Värt att prova.

Jag kommer inte prova giftiga kemikalier där hon gnager. Hon är dräktig.

Om jag hade varit helt säker på att hon inte hade någon brist, utan det bara är en fix idé, så skulle jag kunna känna mig helt bekväm med att sätta upp mer eltråd för att få henne att sluta. Men för det första så måste jag då sätta eltråd även på stolparna, hon gnager inte på slanorna där jag redan har eltråd, och för det andra så kan det ju vara så att hon har någon brist och då vill jag rätta till det.

Jag har hittat en återförsäljare nu. De hade havre till okej pris också och kunde köra hem det till mig. Perfekt! Aspbarkspelletsen kostade 11,25 kr/kg i 25-kilossäckar. Ska göra en större beställning och försöka förhandla ner det. Håll tummarna. :)

hur mycket selen får hästen i sig med fodret?

Tokosel och i övrigt foderstat beräknad enligt SLU:s rekommendationer. Allt foder analyserat.

Men hon har bara varit hos mig någon månad. Det tar kanske en tid innan en brist av vitamin eller mineral rättas till?

Jag har hittat en återförsäljare nu. De hade havre till okej pris också och kunde köra hem det till mig. Perfekt! Aspbarkspelletsen kostade 11,25 kr/kg i 25-kilossäckar. Ska göra en större beställning och försöka förhandla ner det. Håll tummarna. :)

Ja de borde kunna pressa priset! Jag betalar 8.80 inkl. moms och jag köper bara en säck i taget, dessutom är det bara jag som köper det där så han är så snäll och tar hem bara för mig:o:bow:

Men per dag blir det inte så dyrt ändå, jag ger mina tre dl/dag efter invänjnings perioden, det är lite beskt så ge lite i början och öka försiktigt, ihop med betfor går det ner hos mina även i början och nu äter det gärna det som godis om de hade fått:angel:

tack för tipset med priset!

Jag trodde man skulle ge ett kilo om dagen? Men det lär man väl inte behöva. Ska räkna på mineralgivan innan jag börjar ge aspbarkspelletsen.

Du får gärna PM:a mig var du köper och om det är Wiromins pellets eller om det finns fler tillverkare?

Det finns numera en hel del forskning som har utförts på häst.... med andra ord behöver man inte hänfalla till magi.

Kan tillägga att jag är nästan lite avundsjuk på den som kom på att sälja pelleterad aspbark till häst... ett av de få sätt som finns att bli rik på hästfolk är att sälja på dom fullständigt onödiga kostillskott för dyra pengar.

Hästar äter trä, i synnerhet fram på senvintern och detta är ungefär lika självklart som att solen går upp varje morgon.

Eftersom man som regel har problem med asp-j**l*r som växer värre än ogräs och som inte går att använda till särskilt mycket (utom att göra magiska svindyra kosttillskott av) så tar man motorsågen och sågar ner en del sly - asp isynnerhet eftersom dom är ungefär som ogräs - sådär en gång i veckan och slänger in i hagen... kostar gratis gör det också och man håller marken öppen.

Om du tycker att jag låter elak och grinig så är det pga att jag tycker illa om när människor vill lura en massa pengar av godtrogna hästägare som bara vill ta väl hand om sin häst :mad:, så ta inte åt dig alltför mycket personligen.

Och forskningen har inte kommit fram till någon tänkbar förklaring till varför de gör så? Man tror ju spontant att det borde finnas en anledning till att bara vissa gnager.

Jag skulle vilja tillägga att jag tycker att det finns en berättigad plats på marknaden för aspbarkspellets eftersom det finns ett antal uppfödare som har efterfrågat detta som foder till unghästar som ett mer naturligt, eller vad man ska säga, alternativ än de kraftiga proteinfodermedlen efter rekommendation från kultförklarade Sören Nordin.

Det står naturligtvis var och en fritt att tycka vad man vill om Sören Nordins kunskaper om foder och nyttan av detta fodermedel, men när det finns en stor efterfrågan på en viss produkt tycker så vill inte jag säga att producenten lurar på dumma, icke pålästa hästägare onödiga preparat.

Och vem har den fulla kunskapen att säga vad som är ett onödigt tillskott? Du? Ja, kanske. I vart fall inte jag.

Vet du var man kan köpa det? Det har jag hört många rekommendera. Värt att prova.

Hoppas det inte tas för smygreklam, jag tjänar inget på det. Men i Ängelholm finns något som heter "Hästbiten" som säljer havreblandning med aspbark och annat gott i. Men jag tror förstås inte att det är svårt att hitta foder med aspbark på annat håll heller! Svarar eftersom du bor i SKåne.

En del hästar gnagar på trä vare sig det är målat eller omålat, det ligger tydligen i deras natur. Vi satte upp eltråd på vårt staket och då var det färdiggnagat. Det är nog det enda som funkar.
Lycka till
// Anna.

Ekstolpar brukar de också låta bli, det är för hårt! Vad jag förstått så är de inte så mycket dyrare än vanliga stolpar om man kan hämta själv, för er som bor i södra Sverige, för oss andra tillkommer ganska dyra transporter tyvärr!
Jag tror att det oftast inte beror på någon brist utan det är mer något de lärt sig och sedan har som sysselsättning!

Men om man nu som jag inte har några aspar att ta ner då?
Och om man som jag ser på hästarna att de mår väldigt bra av aspbarkspelletsen.
Jag har inte avmaskat på länge då de varit nollade...varför? de var inte nollade innan jag började med aspbarkspelletsen.
Jag tänker ungefär som du när det gäller en del färdigfoder, folk har inte kunskapen om vad hästen behöver och då köper de färdigt.

Det är inte magi, det är bara så att det som inte finns naturligt i hästens miljö och som hästen behöver det får man tillföra.
Jag antar att du resonerar likadant med extra selen?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 226
Anläggning Några funderingar angående staket... Jag och sambon köpte en gård på 2,5 hektar i somras. Varav ca 2 hektar är hagar. Vi spenderade...
Svar
9
· Visningar
1 629
Senast: Cyllene
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 490
Senast: Madick
·
S
Träning Jag behöver hjälp och tips med hur jag ska lägga upp träning och ridning med min häst. Han är en 8-årig andalusier valack. Jag har haft...
Svar
4
· Visningar
1 044
Senast: jennieflum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka