Martina_m

Trådstartare
Hur ser staketen ut i ditt stall eller där du har din häst inhyrd?

Har aldrig tidigare brytt mig så mkt om staketen, mitt gamla sto visste att hon skulle vara kvar i hagen liksom ;).

Men nu, med min ny häst, en valack, men otroligt hingstig och "pillig".

I den staden där jag bor och vill hyra in min häst, där finns det typ inga hagar med vettiga staket.

Är man för krävande om man inte tycker det är ok med typ 1,2 m högt staket, eller helt utan el, eller el bara på mittentråden.

Mitt önskemål är trästaket ca 1,5 - 1,8 :angel: högt MED eltråd högst upp med el i. Men trästaket klarar jag mig egentligen utan, men ett högt elstaket med el (och att önska sig el i ett elstaket är väl inte för mkt begärt?). För här är det tydligen ovanligt med el i elstaket.

Grejen är att min stannar i hagen, men han märker ganska snabbt om det inte är el i och då är det ju faktiskt ganska skoj att leka med tråden och helt plötsligt finns det ingen respekt för staketet. Sen om det finns ston på andra sidan staketet, så är det väldigt frestande att hoppa över om det inte är allt för högt. (nu har han inte gjort det, men har bjudit på staketet några gånger).

Har jag bara en väldigt krävande häst?
Eller vad har ni för staket och vad är det minsta ni skulle kräva(önska) av stallägaren om ni haft en liknande häst som jag har?
Vad tycker ni är självklart med ett staket?

(kan tillägga att han fyller 4 i år och vi håller på att lära oss hur man beter sig :angel:)

Sv: Staket!

För här är det tydligen ovanligt med el i elstaket.
Självklart ska man alltid ha elen påslagen i staketet! Vi har en hel del stängslat med elrep (två trådar) men vi sätter numera alltid järntråd med fyra trådar.

Det finns en del som säger att de inte har råd att ha elen inkopplad men det beror nog mest på att de saknar kunskap om el. Driftskostnaden för ett normalt aggregat är mindre än hundra kronor per år.

Du ställer absolut inte orimliga krav! Jag har en häst som liksom din har egna idéer om vad staketet är till för med den skillanden att min faktiskt hoppar ut om det blir lite för trist i hagen... Hon har blivit bättre med åren (5 nu) men elstaketen hemma är rejäla - 4 trådar från 40 till 160 cm höjd förutom i vinterhagen där det är 5 trådar från 30 till 200 cm höjd... Ordentligt med ström i dessutom. Man ska kunna släppa ut i stort sett vilken häst som helst utan att de kommer på tanken att rymma. Förstår inte de stallägare som inte håller med riktiga staket - ett gäng lösa hästar på gräsmattan är väl inte speciellt skoj ;)

Polarband med tre band, det högsta på 180 cm. Det blir ju lite lägre på vintern eftersom snön packar. Samt ström.
Vi satte så högt just pga snön men det var ju bra när vi hade pållen som hingst.

Att sedan folk rider ner i diket för att hästarna (då två hingstar i hagen) ska få "hälsa på varandra" är ju en annan sak....

Vi har en hel del stängslat med elrep (två trådar) men vi sätter numera alltid järntråd med fyra trådar.

Finns det någon speciell anledning till järntråd istället för elrep?

Vilket är bäst enligt er, järntråd, elrep, elband? Vad är bäst/billigast?

Jag är helt ny på det där med elstaket, så all info är välkommen ;)!

Vi har elrep och på vissa bitar järntråd. El i båda trådarna 150 och 70 cm. Har inga rymningsbenägna hästar men skulle det vara så är det nog ingen omöjlighet att höja staketet på vissa bitar..

Du ställer absolut inte orimliga krav! Jag har en häst som liksom din har egna idéer om vad staketet är till för med den skillanden att min faktiskt hoppar ut om det blir lite för trist i hagen... Hon har blivit bättre med åren (5 nu) men elstaketen hemma är rejäla - 4 trådar från 40 till 160 cm höjd förutom i vinterhagen där det är 5 trådar från 30 till 200 cm höjd... Ordentligt med ström i dessutom. Man ska kunna släppa ut i stort sett vilken häst som helst utan att de kommer på tanken att rymma. Förstår inte de stallägare som inte håller med riktiga staket - ett gäng lösa hästar på gräsmattan är väl inte speciellt skoj ;)

Bra att jag inte är ensam om dessa önskemål!

Låter jobbigt med att hon hoppar över! Tycker oxå att det borde vara så, att vilken häst som helst ska kunna gå i hagen.

Är det några speciella höjder ni tycker staketet borde vara på? Första, andra tredje tråden osv.

Jag har iof en ganska liten pålle, 155 cm. Men Tycker ändå att många staket är på tok för låga för honom.

Sen har jag emot sådana där fjädergrindar. Vad tycker ni om dem?

25475005.jpg

Såhär någonting vore bra :)! Då hade jag nog inte behövt vara orolig även om det skulle gått ett sto på andra sidan. Eller jo, orolig hade jag nog varit. Men jag tror inte att han skulle hoppa över iaf. Sådana talanger har han nog inte ;).

Mina ytter staket är ca 140 - 150 cm höga, staketen som skiljer mellan hagarna är nog bara 120 cm men har bara mina 3 hästar som går i samma hage i stallet.

3st trådar. Översta vitt elband, dom andra två järntråd. Jag använder järntråd främst pga min erfarenhet är att den går av om dom fastnar och ger inga fula skador som rep och band. Översta bandet har jag vitt band för att det ska vara lätt för hästarna att uppfatta var staketet är. Förr när jag bara hade järntråd hände det att dom upptäckte staketet för sent när det var race och resten kan ni räkna ut själva :p

Har en del fjädergrindar. Bra att dom drar upp sig, värdelöst att hästarna kan fastna med svansen i dom och får såklart panik :mad: Jag brukar knyta i små plastband i dom så dom syns bra för hästarna, fast det hjälper ju inte mot att svansen fastnar :crazy:

Elen är inte alltid på men oftast. Är den av beror det oftast på att jag glömt slå på den på morgonen. Just nu har jag ingen el då det av någon anledning är jodfel, men letar för fullt efter problemet.

Så ser det ut hos mig :)

Polarband med tre band, det högsta på 180 cm. Det blir ju lite lägre på vintern eftersom snön packar. Samt ström.
Vi satte så högt just pga snön men det var ju bra när vi hade pållen som hingst.

Att sedan folk rider ner i diket för att hästarna (då två hingstar i hagen) ska få "hälsa på varandra" är ju en annan sak....

När jag läser sådant kan jag inte annat än inse hur mycket idioter vi har överallt :crazy:

Tänker dom varken på smittorisken, skaderisken eller har någon typ av respekt för ägaren till hästen i hagen som dom inte vet om den vill att deras häst ska hälsa på en främmande häst :eek:

/Camilla

Vi har några "vanliga" elstängslade hagar på anläggningen, men annars har vi mest staket av träplankor + eltråd på 1,70 m. Väldigt bra, speciellt när det finns många hingstar på området. Jag tycker det är självklart att ställa krav på hur hagarnas stängsel ser ut, det är en säkerhetsfråga som borde värderas högt. Att ha ett elstängsel utan el i är för mig ren idioti, hur snälla hästarna än är.

Vi har några "vanliga" elstängslade hagar på anläggningen, men annars har vi mest staket av träplankor + eltråd på 1,70 m. Väldigt bra, speciellt när det finns många hingstar på området. Jag tycker det är självklart att ställa krav på hur hagarnas stängsel ser ut, det är en säkerhetsfråga som borde värderas högt. Att ha ett elstängsel utan el i är för mig ren idioti, hur snälla hästarna än är.

Ja, man vill väl inte bara hålla hästarna inne i hagen, utan även "annat" utanför hagen!
Men trästaket + eltråd på 170 låter som ett bra staket i mina öron!

25127307.jpg

Kanske lite svårt att se, men såhär ser staketet ut hos oss. Tre trådar, inte speciellt högt men med ordentlig ström funkar det fint för oss. Då har vi även anpassat det till våra hästar modell mindre :p
Vitsen med elstaket är ju elen, så jag förstår inte varför folk envisas med att inte ha den påslagen :crazy: Prövade först elastiska grindar men inte så skoj på vintern när de frös, så vi bytte till fjädergrindar vilket har fungerat helt okej.

När jag läser sådant kan jag inte annat än inse hur mycket idioter vi har överallt :crazy:

Tänker dom varken på smittorisken, skaderisken eller har någon typ av respekt för ägaren till hästen i hagen som dom inte vet om den vill att deras häst ska hälsa på en främmande häst :eek:

/Camilla

Dom trodde nog inte att jag var riktigt klok som kom utflygandes ur huset vrålandes att dom skulle "försvinna därifrån. Och att det var hingstar i hagen!"
Turligt nog bara 1årshingstar, men de var vääldigt intresserade av att hälsa på de två varmblodstravarna med tonårsflickor på ryggen.
Men jag såg ändå framför mig lösa hingstar klättrandes på travarna med hysteriska flickor på......

Undrar hur många som har gjort så, med eller utan häst. Unghingstarna var söta som socker.....

Kom just ihåg, det hade nog inte varit lika roligt om det varit lite senare och pållen kommit lös som 2,5 års hingst.....
Det hade ju ändå varit mitt fel som fått hästen lös, antar jag. Även om de eggat honom på det viset. Eller ?

jag har trästolp med två trådar, band uppe o elrep nere. Har ganska låga staket, tror dom ligger på 120cm då mina pållar inte är rymningsbenägna. Strömmen är alltid på o gräs o kvistar hålls efter.

Jag har succecivt bytt ut alla mina elrep mot aluminiumtråd. Den leder strömmen mycket bättre än repen - och då har jag ändå aldrig snålat och köpt ekonomirep. Fördelen med aluminium framför järntråd är att den är mycket lättare att hantera, ligger på spole och är lätt att nypa av och böja. Jag har tre trådar, den högsta ca 1,30 hög. De flesta grindarna är riktiga, hela grindar på gångjärn. Det är bra staket, men jag skulle allra helst vilja ha trä också (har det bitvis men långt ifrån runt hela).

Vi har två eltrådar med el i båda, men det är nog bara ca 125-130 cm högt.

Våra hästar är inte så himla stora, en islänning på ca 134 cm och en Kallblodstravare på 155 cm.

Ingen av hästarna intresserar sig för stolpar eller tråd men de har lite tendenser till att tycka att "gräset är grönare på andra sidan". :)

Så är elen inte på (vilket hänt ibland om det varit något fel) så tar det inte lång tid innan de tappar respekten för tråden och börjar sticka huvudet under tråden och beta.

För mig är det jätteviktigt att elen fungerar OCH används.

Liknande trådar

Hästvård Vi står i ett kollektivstall vi har haft ganska fasta och bra avmasknings rutiner har kollat masken och gjort odlingar på våren ...
Svar
6
· Visningar
1 875
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 281
Hästvård Hej! I helgen flyttade jag tillfälligt hem mitt sto och hennes två hagkompisar och parkerade dom i stallets sommarhage. Morgonen efter...
Svar
5
· Visningar
1 320
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan finns det något man kan göra åt det? Förutom att bygga trästaket då? Vilket det får bli till våren när tjälen gått ur jorden. Men hur...
Svar
16
· Visningar
2 874
Senast: hoppeloppe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama