Staket vid tomtgräns??

Veronika

Trådstartare
Finns det några regler angående avstånd mellan staket o närmsta granne? Ska man ringa kommunen o fråga el. dyl?

Sv: Staket vid tomtgräns??

det beror på hur högt det är, vet inga siffror sådär i huvudet, men ring kommunkontoret och be dem koppla dig till någon som kan regler och fråga.. och fråga grannen!

men vanlig litet 70-80 cm högt spjälstaket bör du kunna bygga precis innaför din tomtgräns, det kan ju bli tvist om du smäller upp ett 2,5 m högt solitt staket så att din granne får halva tomten i skugga eller mister sin vackra utsikt.. (finns en i min kommun som fick riva ett garage för att grannen rakt över gatan blev arg på att hans "sjöglimt" försvann från köksfönstrets utsikt..)

Börja med att fråga grannen!

Det är skillnad på var du bor (planlagt område, landet) och om du har en näringsfastighet. Bor du i ett "vanligt" hus så kan dina grannar ha synpunkter på att du har hästar, några siffror jag sett är 200-300 meter för att inte allergier ska kunna användas som argument.

Har du näringsfastighet så har kommunen sällan synpunkter vad gäller stängsling eftersom du måste kunna driva verksamhet i rimlig omfattning. Om det hindrar det rörliga friluftslivet så kan du behöva lösa det med övergångar eller grindar.

Svarar båda
Det är ett staket till hagen, alltså inget vanligt plank el dyl. Vi bor på näringsfastighet utanför planlagt område.

Grannen går inte att prata med för hon har åsikter o tyckanden om ALLT, oavsett vad det gäller :smirk: Hon vill sätta upp ett plank på MIN tomt för att hon ska slippa se hästar o dyl. Undrar varför hon flyttade hit öht när här alltid har funnits djur på gården..

Du har rätt att sätta ett stängsel i anslutning till fastighetsgränsen eftersom det är en jordbruksfastighet och ligger utanför detaljplanerat område.
Se bara till att du kan sköta underhållet från din mark och inte kan skada grannens mark.
Sätt därför stängslet/staketet en liten bit från fastighetsgränsen, mer än 50 cm svingar du väl inte spettet ? ;)

Lill / Stall Nöbbeled (som får inkomsten från en kommun och handlägger byggfrågor hela dagarna)

Liknande trådar

Anläggning Vår ena hage gränsar mot en granne som fått problem med vildsvin på sin tomt. Nu har han köpt ett klent plastnät som han hägnat lite...
Svar
7
· Visningar
987
Senast: Seabaz
·
Juridik & Ekonomi Vi bor i ett hus med skog som närmsta granne. I våras föll totalt 6 stora granar ner på vårt bostadhus och övriga byggnader...
Svar
5
· Visningar
798
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 909
Senast: Svartkatt
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Och mitt livs historia, fortsätter.... för att ingen ska ta illa åt sig och börja diskutera om hur elak, dum och otrevlig jag är, så...
Svar
0
· Visningar
606
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025