staket till föl

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Abova
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 1 202

Abova

Trådstartare
Vad har ni för staket till era föl, om ni har eltråd eller band , hur brett , hur många rader och vilka avstånd på raderna?

Har ett 2 veckors föl som jag vill få ut med mamman i sommarhagarna som vi normalt stängslar med tillfälliga staket plaststolp och 13 mm elband, två trådar ,frågan är om jag vågar släppa föl på detta eller om jag bör sätta en till tråd! , vill inte ha en lös fölunge och hysterisk mamma.
De har båda gått sen han föddes i en en permanent hage med tre breda elband och de har inte vart några problem, han vet att det gör ont att bita och nosa på staketet!

Sv: staket till föl

hade samma problem de första dagarna. Jag satte en extra tråd fast utan ström. Jag blev tipsad om att inte ha på strömmen den första tiden.
Men det funkade inte. Han var på tråden ideligen.
Så jag fick bygga en provisorisk hage på gårdsplanen av pallar.
Nu har jag kopplat på strömmen och trådarna sitter en ungefär vid hans knän och en vid munhöjd.
Han gick på tråden en gång, och nu har han lärt sig att det inte är så himla gött att tugga på stängseltråden.

Sv: staket till föl

Jag skulle nog sätta dit en tredje tråd.
Min kallblodstravarunge hoppade mellan trådarna två gånger!!
Efter jag satte dit en mellan-tråd, vart det slut på det! :)
När han blev äldre & större kunde han gå i annan hage med två trådar. Då insåg han nog att han var för stor för att kunna hoppa mellan trådarna!

Liknande trådar

Anläggning Vi har redan ett hagsystem över knappt 1 ha och reglerar gräsintaget hyfsat ok med att öppna olika tider på dygnet till främst 7 st...
Svar
6
· Visningar
1 921
Gnägg En fråga: Denna sommar har jag arrenderat en sommarhage på ca 1,5ha. ca 600m staket runt hagen. Vi satte upp staketet i början av...
Svar
12
· Visningar
1 672
Senast: Smulan75
·
Hästmänniskan Vilken sorts tråd? Hur många trådar? Vilka fästen? Har ni något mer än eltråd, t.ex trä? Vi ska köpa material på måndag och... 2
Svar
21
· Visningar
2 614
Senast: sweet_extraa
·
Hästmänniskan Vi håller på att sätta "ny" vinterhage just nu och jag funderar dels kring val av tråd, isolatorer men också hur trådarna bör sitta...
Svar
2
· Visningar
854
Senast: evis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka