Staket & spillolja

T

tantor

Kan man måla trästaket med ren spillolja ?
Har för mig att jag läst detta någonstans...men var det ev. utblandat med något ??

Någon som vet ??

Sv: Staket & spillolja

Tack för svaret men i hur mycket av varje i förhållande 50-50 ????

tantor skrev:
Kan man måla trästaket med ren spillolja ?
Har för mig att jag läst detta någonstans...men var det ev. utblandat med något ??

Någon som vet ??
Nu skall jag vara en glödjedödare här. Spillolja i naturen låter som ett misstänkt miljöbrott för mig. Hur påverkar spillolja naturen jämfört med färg?

Hej TomasN !

Jag väntade faktiskt på det svaret :-)
Det är bara en liten telefonstock som ska målas och den sitter ovan mark så jag tänkte att det kunde vara relativt ofarligt för naturen. Skrev staket då jag vet med mig att jag läst just om staket tidigare här på Buke...och grejjen är ju detsamma.
Iallafall hoppas jag det !
Om jag nu överhuvudtaget målar med spillolja.......

Jag bara spekulerar men spillolja är ju inget man får hälla ut i naturen. Hur det blir när man målar med det och om det eventuellt binds till stolpen vet jag inte. Kanske finns någon mer kunnig här? Eller kan du fråga kommunens miljökontor men de har ibland egenheten att säga att allt är ett miljöbrott. :smirk:

Förresten är ju varken tryckimpregnerat eller telefonstolpar miljövänligt det heller. :crazy:

Om dina hästar biter på staketen så skall du vara extra försiktig dessutom!

Jag har en granne som har pippi på att måla staket med spillolja.
Det blir jättesnyggt och håller kalasbra.
Men är säkert ett miljöbrott.
Denna granne anser dock att alla lagar bara är skrivbordsprodukter av dem som ingenting förstår, så de går ju inte att följa alls.

Vi använder spillolja utan att blanda den med ngt.
Funkar kalasbra. :banana:

TomasN skrev:
Jag bara spekulerar men spillolja är ju inget man får hälla ut i naturen. Hur det blir när man målar med det och om det eventuellt binds till stolpen vet jag inte. Kanske finns någon mer kunnig här? Eller kan du fråga kommunens miljökontor men de har ibland egenheten att säga att allt är ett miljöbrott. :smirk:

Förresten är ju varken tryckimpregnerat eller telefonstolpar miljövänligt det heller. :crazy:

Om dina hästar biter på staketen så skall du vara extra försiktig dessutom!
Spillolja klassificeras som farligt avfall enligt avfallsförordningen och regleras dessutom i en alldeles egen förordning. Det är definitivt ett miljöbrott att göra något som helst annat med spillolja än att lämna den till någon som har tillstånd enligt miljölagstiftningen för att ta hand om farligt avfall. Som hushåll brukar man kunna lämna in farligt avfall vid t ex den kommunala soptippen. Företagare får betala för att bli av med skiten.

/Professionell miljömupp

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 457
Senast: Häst_
·
Hästvård Hej! Jag undrar över en sak. Min sambo jobbar på ett stort värmeverk och de använder ren beckolja i sitt jobb. Jag har kollat på ren...
Svar
2
· Visningar
691
Senast: Empalie
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 097
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
683
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?