Staket - hur långa stolpar och hur djupt ned

tictac

Trådstartare
Hej

Hur djupt ned skall man trycka ned staketstolparna?

Vi har jordvärme på vår mark, och skall sätta upp ett staket. Hur djupt skall man ner med stolparna för att det skall bli bra? Slangen till jordvärmen ligger på ca 90 cm djup, kan det bli problem, dvs skall vi undvika området där jordvärmeslangen ligger?

Sv: Staket - hur långa stolpar och hur djupt ned

Om jag inte minns fel så har jag läst någonstans att stolpen ska ner ca en tredjedel av sin längd. Så gör vi o det blir stadigt o bra. Så du får tänka hur högt staket du vill ha o utgå från det. Vi har t.ex. vår översta tråd på 120 cm o därför köper vi stolp som är 180 cm. Jag tror alltså att eran värmekabel ligger lugnt på 90 cm djup såvida du inte vill ha jättehögt staket...

Jag har mina stolpar ned ca 1 meter så för mig skulle det bli till att undvika värmekablarna. Orsakerna till att jag har stolpen så långt nedsatt är vårarnas tjällossning och att jag vill de skall fortsätta stå kvar upprätta som jag lagt dem även då.

Jag har hört att området där jordvärmeslangarna ligger ska vara orört hela vintern, annars blir det sämre effekt, dvs tjälen går djupare ner när marken trampas.

Vår hage hemma måste förminskas på hösten pga grannens jordvärme (hagen ligger på deras mark), så hästarna inte går där alls.

Jag har 150 stolpar och de sitter ner i marken en ca 40 cm stolparna sitter som berg=)

Jag har 180 stolpar o har väl tryckt ner dom 40-50 cm, hade velat haft dom längre ner men här är så :devil: stenigt. Dock sitter de hyfsat bra.

Kravet på djup beror på flera faktorer. Jordtyp, stakettyp t ex.
Ju djupare desto bättre med tanke på rörlighet i marken, t ex tjällossning.
Vi använder 180 cm-stolp och slår ner dessa till c:a 70 cm där det går, dvs i leran. Där det är stenigt blir det som det blir, men då låser stenarna vanligen ordentligt.
Vi har övre tråden på 100 cm.

LIA

*kl*

Tack till alla svar. Då vet jag att det fungerar med stolpar som inte är nedslagna så långt, men det bästa är att slå ner dem ordentligt.

Att man inte bör ha hästar på området med jordvärme under vintern visste jag inte, men det måste väl också bero på hur upptrampat det blir. Området med jordvärme är kanske 2000 kvm, hela markbiten är på 15000 kvm så det bör nog lösa sig med lite inhägnad - jag får planera hagaran efter jordvärmen helt enkelt - av flera anledningar.

Du kan ju försöka använda lite längre och kraftigare stoplar i hörnen och även försöka få ned dem lite längre.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 281
Senast: Kajsalisa
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 604
Senast: skiesabove
·
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder... 2 3
Svar
47
· Visningar
7 917
Senast: Amaranthe
·
Trav Hej skall inköpa ny sulky till mitt barnbarn. Vårt problem är att kusken är stor vikt ca 60-70 kg och 174 lång Vagnen är 155 lång När...
Svar
4
· Visningar
3 178
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka