Stafylokocker?

M

moniq

Hej Är det någon som kan berätta lite om stafylokocker på häst. Det är så att en häst som vi ev ska köpa har fått det i sina småsår på ett vitt bakben. Ska man avstå från ett sådant köp? Eller är risken liten att det blir allvar och kroniskt av det? Första gången enligt ägaren, det gäller ett 4-årigt halvblodssto.:confused:

Sv: Stafylokocker?

Stafylokocker kan vara rusligt svåra att bli av med. Jag skulle vänta med att köpa hästen tills såren är läkta. Skulle också diskutera det hela med veterinären vid besiktningen.

Är det inga fler som har nåt bra att berätta om detta med stafylokocker i sår på hästben!!??
Svara gärna hur ni skulle göra någon mer måste väl ha erfarenhet av detta?:confused::(

Jag lånade en häst med stafylolocker i drygt ett år.
När han kom till mig såg han för j*vlig ut rent ut sagt och anödningen till att jag tog hem honom överhuvudtaget var att jag tyckte synd om honom. Han hade bölder över hlea kroppen, från nacke till länd. Efter tre-fyra månader blev han mycket bättre vilket vetrinären blev väldigt förvånad över. De kunde inte komma på någon annan anöledning till att han blev bättre än att han trivdes och att jag tog hand om honom. När ett år gått var nästintill alla hans bölder borta och han var frisk och kry och hade god fysik, tyvärr ville då ägaren ha tillbaka sin fd tävlingshäst och han misskötes igen och de vblev tvugna att avliva honom.

Jag har ju bara min historia att berätta och har ingen rätt till att tala om för dig om det är rätt eller fel att köpa en häst med detta. Jag kan bara tala utifrån mina egna erfarenheter och jag skulle ju inte köpa en häst som jag visste var sjuk. Det är en allvarlig sjukdom och de hästar som efter massvis med behandlingar inte mår bättre tvingas avlivas.

Det gör ont att förlora en bästa vän, visst är det det.
Frågan är hur mycket du är berädd att offra?

Lycka till och hoppas att det löser sig för dig :crazy:

Jag skulle backa. Det kan bli riktigt otrevligt om man har otur.Köp en frisk häst i stället.

Tack för alla svaren! Det är kanske bäst att låta bli, men hon är kanonfin annars, tråkigt. Men som sagt sjuka kan de ju bli med tiden ändå.
:(

Stafylokocker kan vara rusligt svåra att bli av med. Jag skulle vänta med att köpa hästen tills såren är läkta. Skulle också diskutera det hela med veterinären vid besiktningen.

Godt råd! Spør veterinæren.

Stafylokokker kommer i flere varianter, og det er nok ganske vanlig for hester å ha oppvekst av stafylokokker når det har oppstått infeksjon i sår. Problemet er MRSA (multiresistente stafylokokker) som ikke er følsomme for antibiotika, og om det er tilfellet her vet vi jo ikke.

Selv for mennesker er jo stafylokokker helt vanlige hudbakterier som vi ikke merker noe til (noen har slike bakterier andre ikke) Du kan jo heller ikke vite om din hest har stafylokokkbakterier om den er frisk, siden vi alle er proppfulle av bakterier uten at vi vet hvilke typer det er.

Hvis derimot hesten har nedsatt immunforsvar og får systemiske infeksjoner skulle jeg nok avstått (dvs oppvekst av bakterier i blodbanen), men selv det løser seg ofte med behandling.

Är det verkligen så illa att man bör avstå ett hästköp pga mugg som det kommit stafylokocker i? Även om såren efter behandling läkt ut och allt ser fint ut så är det en stor risk alltså? Hon fick en spark på detta ben i januari med svullnad som resultat men inget sår, ingen hälta. Det tog vid gaffelbandet och där kommer det enl vetr vara en svullnad fast som skönhetsfel. Det är det enda vita benet, de är ju tydligen känsligare.
Synd att detta hänt, hon är ju bara 4 år.
:confused:

Nei, det er ingen stor risiko. Du må anse hesten for å være frisk dersom sårene er grodd og den ikke har noen pågående infeksjon. Om den har stafylokokker på kroppen kan en jo aldri vite, og risikoen for slike bakteriekolonier finnes jo hos alle hester (og mennesker). Så du kan like gjerne finne stafylokokker hos den neste hesten du kikker på (uten at du kan finne det ut). Dette er bakteriegruppe det er vanlig å finne oppvekst av hos hester som har infeksjoner, og hester har ganske ofte infeksjoner....

Jeg forstod det slik at hesten fortsatt hadde en pågående infeksjon. I så fall ville jeg se det som naturlig å ha rådført meg med veterinæren. Det er ingen grunn til å ha bakteriefobi, men det kan jo være greit å vite at hesten er helt frisk ved kjøp slik at du slipper større utlegg til behandlinger. Jeg ville ikke være det minste bekymret for å kjøpe en frisk hest!

Vilka råd du får... Bry dig inte om dem som säger att du ska avstå köp pga stafylokocker. Stafylokocker är en bakterie som förekommer normalt på huden hos de flesta djurslag. Den kan ibland orsaka infektion om rätt förutsättningar uppstår, t ex en smaskig sårskada. Infektionen behandlas lätt med antibiotika.

Köp hästen om detta är det enda fel ni hittat!

Hej igen och tack för ytterligare svar ang stafylokocker. Ja vi får avvakta och se hur det löser sig. Håller tummarna på att hon frisknar till snart. De har satt in pencillin och sulfa salva så nu måste väl nåt hända.:)

Vilka råd du får... Bry dig inte om dem som säger att du ska avstå köp pga stafylokocker. Stafylokocker är en bakterie som förekommer normalt på huden hos de flesta djurslag. Den kan ibland orsaka infektion om rätt förutsättningar uppstår, t ex en smaskig sårskada. Infektionen behandlas lätt med antibiotika.

Köp hästen om detta är det enda fel ni hittat!

Problemet med stafylokocker är ju just att det kan vara jäkligt svårt att bli av med, även med antibiotika. Dessa bakterier svarar välddigt olika och ibland kan man få prova flera olika kurer.

Jag tycker inte att man ska avstå från ett hästköp, däremot ska man inte köpa en häst som har det utan vänta tills det är läkt.

Tyckte att det var ett bra råd att köpa hästen när stafylokockerna är utläkta.
Varför skulle säljaren tycka något om det, du kan ju till och med skriva ett avtal, där det står så.

Så får du en frisk häst, utan att ta hem stafylokocker till stallet.

Jag tycker inte heller att du behöver avstå från köp. Stafylokocker är vanliga hudbakterier och det är bara en liten del som är resistenta mot de flesta antibiotika (Meticillin-Resistenta Staphylococcus aureus, MRSA). Har man otur kan det alltså bli svåra infektioner, men eftersom hästen ifråga nu börjat sin antibiotikakur så får du nog fort svar på om det fungerar eller inte.

Lycka till!

Hoppas att du inte är förskrivare av läkemedel då... Innan man sätter in antibiotika mot en infektion odlar man fram vilken bakterie som orsakar infektionen (även subtyp, naturligtvis) och gör resistensbestämning. Resistensbestämning visar vilket antibiotika den aktuella bakterien är känslig mot och så sätter man in rätt kur.

Prova flera kurer är detsamma som att servera bakterierna resistensgener på silverfat.

Sen kan man förstås välja att avvakta köp tills infektionen är utläkt, det har jag inga synpunkter på.

Det är jag verkligen inte.

Jag vet bara av erfarenhet på människor (inte jag själv) att de KAN vara väldigt svåra att bli av med. Jag har inte bara haft en omsorgstagare med envisa stafylocker. Men det kan ju vara så att just dessa läkare är stolpskott, vad vet jag.

Antar att det är samma princip på hästar som på människor.

När jag läste första inlägget så fick jag intrycket utav att man hade försökt behandla hästen, eftersom TS såg det som ett eventuellt problem.

Senast ändrad:

Vetrinären har tagit ett bakterieprov på hästen som skickats på analys. Efter detta har pencellin satts in och även sulfa salva. Hon har börjat svara positivt på behandlingen så nu håller vi alla tummar vi har!
Hon fick även kortison insatt mot svullnaden som blev i benet och även den har lugnat sig. Börjar tro på att det ska bli bra, men det tar tid.
Tack för alla som engagerar sig i mitt dilemma!
;)

Liknande trådar

Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
403
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 411
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka