Sv: Städtips/rutiner i ert stall!
Står i helkollektiv, vi inne i stallet "driver stallet" till stor del
Det bästa konceptet jag varit med om hittills. Framförallt när det kommer till rutiner mm. Till en början var jag tveksam till det här att dela på alla fodringspass, men min tanke nu är att så som vi har det borde alla ha det för det är ju oftast de i stallet som gemensamt ska sköta allt och det kan många gånger bli tokigt om någon "utifrån" ska bestämma hur exakt allt ska vara.
Svårt att individanpassa så att säga.
Stallägare hyr egentligen bara ut boxar/hagar och vi får sköta resten.
Vissa saker sköter de om; soptömning inom rimliga gränser, spån till försäljning, silageförsäljning(analyserat) och hjälper till med skötsel av gården/reparationer mm. De finns till hands och man slipper åka och hämta grovfoder själv samt spån utan kan köpa på plats efter egen förbrukning, jätteskönt.
Funkar jättebra, det är skönt att kunna göra som alla vill med rutiner bla och hittills verkar vi ha samma synsätt på saker och ting. Sen är det nyttigt att få anpassa sig till andra och gemensamt komma fram till de bästa lösningarna.
Jag upplever också att alla är så måna om varandra och varandras hästar jämfört med tidigare stall då det blir så gemensamt och det är inte så mycket som ifrågasätts så som tider etc i stallet eftersom att vi kommer fram till/beslutar om sådant själva.
Städningen så har vi varsin ansvarsvecka på rullande schema där man ska städa igenom stallets allmänna utrymmen på den veckan, vid behov. Annars ska alla städa och hålla rent efter sig. Självstädningen funkar toppen, däremot har vi alla förmåga ibland att glömma bort sin städvecka men vi halshugger inte varandra för det. De flesta städar när städning behövs, ser det smutsigt ut fast man inte har städvecka så är det inte förbjudet att städa.
Det bästa jag vet är att vi är lite flexibla med fodringstiderna (inom vissa gränser!), man behöver aldrig jäkta för att hästarna tex ska ha lunchen prick 13 utan vi har "mellantider" på alla fodringspass, som tex lunchtid har vi från 12-15, men helst att de ska få lunchen till 14.
Annars dagliga rutiner är ju mocka och allt som hör därtill, har inga speciella tips på det utan tänkte mer dela med mig att hur vi har det i övrigt