Wettex är nog dom sämsta trasorna jag vet
Mikrofibersorterna är hemska tycker jag. Också arbetsskadad, och mikrofibertrasorna avger massa mikroplaster.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Wettex är nog dom sämsta trasorna jag vet
Nej precis, lukten kommer ju om dammsugarpåsen inte blivit tömd på länge inte för att dammsugaren är dålig.
Jag byter påse rätt ofta och även hepa-filtret, det minimerar lukt.
Fast hjälper det verkligen att byta påse då? Jag tror mer på dålig dammsugare, dvs dåliga filter och sånt. De dammsugare jag använt som luktat har det inte hjälpt att byta påse i och det är ju väldigt olika hur mycket olika dammsugare släpper ut med luften.Det är ju just det, jag använder inte dammsugaren ofta (läst typ 2-3 ggr om året) då blir det ju inte att man byter påse ofta heller... Därav dålig lukt. Och att jag verkligen bara använder den när jag måste = väldigt sällan.
Får jag fråga vad du använder för mopp och dukar till golv?Jag har en swiffer, tycker dock den är för kort.
På jobbet har vi dammvippor som jag tycker funkar bra
Använder enbart mikrofibertrasor och så har har jag speciella trasor för glas.
Moppar med microfibermoppar, dom tar upp smuts extremt bra. Behövs minimalt med medel.
/arbetsskadad
Får jag fråga vad du använder för mopp och dukar till golv?
Jag jobbade med städ en liten stund 2007 och då var det sådana trasor med kardborr, inte microfiber men minns dem som bra. Har funderat på att köra något liknande hemma nu istället för dammsugare då jag tänkt köpa en robot.
Vilken sort är bäst och hur gör du? våt eller torr osv?
Sen på temat så finns det nåt allrengöringsmedel som luktar gott och inte typ "ajax"? Då 2007 hade vi Pledge och jag tänker fortfarande då och då på att jag borde stulit med mig ett lager för satan vad gott det luktade! Känns som att det skulle vara roligare att städa om det luktade gott.
Åh...? Källa på det?mikrofibertrasorna avger massa mikroplaster.
Alltså får ni det att funka? Har testat i duschen med noll resultat. Det enda som hände var att det luktade ättika... Vi testade också på hästtransporten som fått alger på sig då vi sett en video på någon som tvättar en hel lekplats med det. Ingen skillnad även om man försökte skrubba med svamp och borste. Vet inte vad vi gör för fel?
Åh...? Källa på det?
Ok, jag förstår. Litet mer googling gav vid handen att det ändå verkar skilja en del mellan olika plastfibermaterial; att fleecematerial kan avge uppåt 100 gånger så mycket plast som vävda material (som mina microfibertrasor). Så även om det helt säkert är som du säger att trasor av enbart naturfiber som lin är miljövänligast, trots att produktionen av det materialet förstås också är mer eller mindre miljöbelastande, så verkar det som om den stora miljövinsten ligger i att undvika rengöringskemikalier så långt som möjligt.Eftersom trasorna är gjorda av plast (syntetfiber) så är det lika som med all annan fleecetyg mm. De släpper små små plastpartiklar vid tvätt. Och hamnar sedan i våra vattendrag.
Finns att läsa om på exempelvis Naturskyddsföreningens hemsida.
Vill man vara riktigt miljövänlig så är det lintrasor som gäller
Så länge trasan e fuktig så fastnar damm i "alla typer av trasor", problemet folk gör är att de inte sköljer ur trasan mellan varje runda eller doppar i skitigt vatten, då blir det inte rent vilken trasa man än väljer!
@pepp Vilken mopp var det du hade?
Jag kom för övrigt på en grej angående städspray som luktar gott. Sån ajax "golvrengöring" är som jag förstått det egentligen allrengöring och inte bara för golv? Skulle man inte tekniskt sett kunna spä ut sådant med vatten även i en sprayflaska och torka av bord, fönsterbrädor osv?
@pepp Vilken mopp var det du hade?
Jag kom för övrigt på en grej angående städspray som luktar gott. Sån ajax "golvrengöring" är som jag förstått det egentligen allrengöring och inte bara för golv? Skulle man inte tekniskt sett kunna spä ut sådant med vatten även i en sprayflaska och torka av bord, fönsterbrädor osv?
Åh tack, vad är det för märke?Segast i stan, men nuså!
Visa bifogad fil 56900
Åh tack, vad är det för märke?
Vrider du ur den "för hand" eller har du en speciell hink till? Orimligt sugen på att städa nu men den viljan lär ju rinna ur kroppen så fort arbetsdagen är slut..
Åh tack, vad är det för märke?
Vrider du ur den "för hand" eller har du en speciell hink till? Orimligt sugen på att städa nu men den viljan lär ju rinna ur kroppen så fort arbetsdagen är slut..