Stadigt i form

elin.hs

Trådstartare
En ponny på min ridskola, får man ganska lätt att böja på nacken och arbeta rätt, men oftast bara under böjda spår.

Har ni något tips på hur jag får henne att "gå fint" på rakspår och hur jag ska ta i henne för att hon inte ska kasta upp huvudet?

Sv: Stadigt i form

Jag drar en slutsats av ditt inlägg, och den behöver inte stämma, men det känns som att de du beskriver är inte en ponny som (som du skriver själv) arbetar rätt, utan en ponny som går med eftergift i nacken, som du skrev, böjer på nacken. Det är väldigt lätt att rida en häst med eftergift, det är bara att kunna göra ett ledande tygeltag vilket är ganska naturligt på böjt spår. En häst som går i en korrekt form och arbetar rätt på tygeln gör så oavsett om den är ställd eller rak.

Sv: Stadigt i form

elin.hs skrev:
En ponny på min ridskola, får man ganska lätt att böja på nacken och arbeta rätt, men oftast bara under böjda spår.

Har ni något tips på hur jag får henne att "gå fint" på rakspår och hur jag ska ta i henne för att hon inte ska kasta upp huvudet?

Hästar som man lätt får att böja på nacken går inte alltid i rätt form...Det är ju lättare för en mer urutinerad ryttare att få hästen att böja på nacken på böjt spår.... För att hästen ska kunna jobba rätt på rakt spår, måste den kunna jobba rätt överhuvudtaget...annars blir det svårare!!
Samverkan mellan skänkel och hand!!!!!!!!!!!!!!! Många tror ju att det är handen som gör att hästen böjer på nacken vilket den kan göra, men det blir ingen riktig eftergift...Man får inte glömma bort skänklarna...det viktigaste!!:bump:

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 721
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
586
Senast: Mli
·
Ridning Hej, jag har varit medryttare på en häst i snart fyra månader. Det finns dock ett ganska stort problem, hon blir väldigt pigg i...
Svar
15
· Visningar
489
Senast: Shaggy
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
799

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka