Sv: Städa och organisera = pest?
Billys bokhyllor med glasdörrar, upphängda en bit från taket.
lagom så man når översta hyllan.
Då har man utrymme kvar under hyllan på golvet, och lätt att städa.
Dörrarna gör att du kan kika in i röran som ofta blir, men inget ramlar ur, och inget damm sammlas heller på hyllplanen.
Långa hyllor, högt upp på väggen, med lådor, märkta med innehåll,
är också plats besparande, men man har sakerna nära till hands.
tex, ritblock, pärmar, böcker, prydnader, krimskrams och annat smått och gott.
För att göra städningen enklare, ha så få saker som möjligt som står på golvet. Försök häng upp allting, ha ett skrivbord som skivan är upphängd med stora konsoller, sängen med gott utrymme under, där du kan ställa under förvaringsboxar. Ha gärna ett skynke sam går ner till golvet, för att täcka det som finns under och för att minska att det blåser under damm.
Disk, ha bara ett visst antal tallrikar och bestick, det du inte använt på en månad eller två, kan gott och väl åka ner i källaren, i en låda väl märkt vad den innehåller för senare ev bruk.
Har det inte använts (gäller allt som hamnar i förrådet) på ett år, sälj på tradera/blocket eller ha loppis. Du kommer troligtvis inte använda det ändå.
Tänk popcornmaskinen, glassmaskinen, kaffekokaren som endast startas när man får gäster(snabbkaffe), mm.
(Säger jag som är sammlare.
)
Stora tunga möbler, som är knepiga att städa under, sätt på hjul under, så de går att flytta vid städning.
Eller byt ut dem mot enklare modell som fyller samma funktion.
Ex, byrå, jag har en hyllsektion, med en massa fack från Ikea(igen hihi) där jag har alla kläder synliga, vikta i olika fack.
Den ska hängas upp på väggen efter renoveringen, för att underlätta städning under.
Tar lika mycke plats som en byrå, men rymmer mycket mer, dessutom behöver jag inte öppna lådor fram och tillbaka, utan jag ser kläderna, strumpor, trosor och BH ligger i var sin strålåda, som man lätt skjuter in och ut och är anpassade efter hyllan.
Allt, som inte används ofta, ner med det i förrådet. (osv)
Rensa garderoben, lägg alla kläder i Ikea påsar, ta ur plagg efter plagg allt eftersom du använder dem, de som ligger kvar i påsen efter typ tre månader, säljs eller skänkes till behövande.
Samma med skor.
(sa jag det??
)
(gäller kläder efter säsong, knepigt o slänga vinterjackan bara för man inte använt den under sommaren. Men ligger fem jackor kvar i botten av påsen i april efter vintern, så behövs den verkigen?
Man tänker ju gärna, någon gång ska jag ha den på mig osv.
)
Mattor är snyggt, men ha bara mattor som är enkla att rengöra.
Skirtråkigt att gno med dammsugaren femtioelva gånger över en luddig matta som inte luddet lossnar lätt på.
Ha i fönster, fina diskreta blommor och gardiner som släpper in mycket ljus, gör rummet så det ser större ut, och ljus är nyttigt om man sitter inne mycket.
Vädra gärna ofta, ren luft gör skillnad.
Litet köksbord, med nätta stolar, men gärna med en mjuk dyna, så man kan sitta länge och tjöta om man får besök.
Finns stolar man kan fälla ihop och hänga på väggen, kan vara smart alternativ, om man har ont om utrymme, plus enklare städning när man slipper flytta runt på fem stolar varje gång man städar, trots att bara två används dagligen..
Sist men inte minst, fräsha tapeter och slätt golv, gör hemmet mycket renare och enklare att städa.
(mina golv i hyresvillan är skamligt slitna, syns inta att man skurat dem, känns som onödigt arbete då det inte blir någon vidare skillnad mellan skitigt och rent........ Sååå p*ss tråkigt.
Men det verkar som om det ska bli förändring på det. *hoppas*)