Stackars Voldemort

Glimfeather

Trådstartare
Stackars min "lille" Voldemort. Han har brutit av klo, med kloben och allt :( Så idag var vi till veterinären och opererade bort den. Men det värsta av allt är ändå tratten :eek: tycker Voldemort (och ni skulle sett hans min när jag berättade för honom att han får hålla sig inomhus i två veckor, minst).

Han kämpar och kämpar och har lyckats få av tratten ett par gånger, men nu har jag nog lyckats fästa den ordentligt. Något tips på hur man får den att sitta kvar annars? Och hur får man i en katt tabletter?

Stackars misse!

292025_10150261839642343_541737342_8082219_3432272_n.jpg


Han tycker verkligen det är under hans värdighet att springa in i saker och välta ner blomkrukor som en annan klumpeduns
319633_10150322759062343_541737342_8518428_1996285274_n.jpg
 
Sv: Stackars Voldemort

Hej! Lol.
Stackas kissen då!

När vår katt var sjuk och skulle får medicin så sa vet. att man kan blanda kattmat och krossa medicinen ihopblandat och smeta ut det runt nosen (katter hatar att ha smaker på sig och tvättar bort det även om det är dåligt) annars kan man göra som med hundar, långt ner med tabletten och masera halsen. Detta har då aldrig fungerat på mina katter, de har alltid lyckats spotta upp tabletten ändå Lite svårt förstås om han ska den där tratten men det gick bra för min katt.
 
Sv: Stackars Voldemort

Stackars katten
När någon av våra katter har behövt tratt så har vi tagit av den ett tag och sett hur katten beter sig utan och hur mycket dom är på såret. Låter dom det vara så har dom varit utan. Medicinen däremot är ju lite trixigare. Har testat med att smula ner medicinen i allt möjligt utan att det har funkat, däremot något som fungerade ett par dagar iaf var att smula ner tabletten ordentligt till ett pulver och sen blanda det med lite hallon fil. När det inte gick längre så har dom fått hela tabletten i munnen istället och nu funkar det riktigt bra faktiskt. Har fått in den rätta tekniken så nu går det utan problem, gäller att få ner tabletten tillräckligt långt ner bara.

Är det pencillin som den har fått? För det har vi ibland fått utskrivet i pasta form istället och det äter dom utan problem.
 
Sv: Stackars Voldemort

Jag brukar ha ett halsband i tratten. Den ser ganska stor och besvärlig ut och inte så genomsynlig som de brukar vara, men det är bäst att ha den på. De brukar vänja sig och kunna hantera den väldigt bra efter ett par dagar. Försök att inte tycka synd om honom, för då kan han känna sig ännu ynkligare.
 
Sv: Stackars Voldemort

Jag har gjort en dräkt som täcker det aktuella såret och det har funkat bra, både efter kastration och över bett i tassen och i svansen. Tog ärmar av stretchtyg, klippte ut hål för benen och sydde dit ben respektive svans.

Mediciner har jag löst upp i vatten och gett i god burkmat. Om katten får vara lite hungrig och inte ha fri tillgång till torrfoder äter hon upp allt.
 
Sv: Stackars Voldemort

Mycket vacker katt, förstår hans kränkta stolthet! Hoppas han läker snabbt och får leva sitt vanliga kattliv så fort som möjligt igen.
 
Sv: Stackars Voldemort

Jag brukar ha ett halsband i tratten. Den ser ganska stor och besvärlig ut och inte så genomsynlig som de brukar vara, men det är bäst att ha den på. De brukar vänja sig och kunna hantera den väldigt bra efter ett par dagar. Försök att inte tycka synd om honom, för då kan han känna sig ännu ynkligare.
 
Sv: Stackars Voldemort

Tack för alla tips :) Jag provade helt enkelt att stoppa ner tabletten i halsen på honom. Det funkade kanon. Han fick ha tratten i natt när jag inte hade koll på honom, men nu tog jag av den och det enda han bryr sig om är att han inte får komma ut, såret struntar han i. Vet dock inte om jag vågar ha den av när jag ska iväg och bandaget ska ersättas med en strumpa ...

Han har jamat vid dörren hela natten, bara med undantag av att jaga lillhunden, som han vill ha hjälp att tvätta sig av :p Inte sååå glad lillhund som bara ville sova, haha.
 
Sv: Stackars Voldemort

Ja, den är stor, men det beror på att det är en stor katt, med långa ben. Det är en helt vanlig genomskinlig tratt :)
 
Sv: Stackars Voldemort

vilken vacker katt! Nu är det ju ett tag sen tråden skrevs så han lär väl vara av med tratten vid detta laget. Nästa gång kan jag tipsa om att det finns en mycket mer "human" typ av tratt, den är som en luftkudde, dvs uppblåsbar, så katten har huvudet fritt, kudden sitter som en badring runt halsen så att katten inte kan komma åt att slicka på kroppen, men har full rörelsefrihet och som sagt huvudet fritt. rekommenderar den varmt! Brukar säljas av veterinärer men finns även att köpa på nätet. såhär ser den ut:

http://canicatt.com/2011/10/procollar-till-hund-och-procollar-till-katt/
 
Sv: Stackars Voldemort

Det beror nog också lite på vad man ska skydda. Jag vet en tjej som hade en sån på sin burma efter att dom tagit bort ena juverraden och det funkade bra tror jag.
 
Sv: Stackars Voldemort

Den kunnden känner jag till :) Men eftersom vi ville skydda tån så skulle han ha kommit åt att slicka om han ville ... Men nu brydde han sig faktiskt inte om såret eller bandaget, så han fick gå utan tratt och såret läkte fint på lite drygt en vecka :)
 
Sv: Stackars Voldemort

Ja det beror ju förstås på vart det sitter. Jag hade juverrad precis som du och då var den suverän.

Glim: jag missade att det var tassen :p
 
Sv: Stackars Voldemort

I fredags fick vi åka in igen eftersom Voldemorts tå var svullen och ett sår hade spruckit upp :( Stackars missen fick dränage och har husarrest IGEN! Som tur var så hade infektionen inte gått upp i skelettet så han får behålla tån!

Han är inte speciellt glad åt att inte få gå ut. Pissar överallt :crazy: Så jag får passa honom hela tiden. Tvättmaskin går i ett ...

Håll tummarna för att det här läker fort så han får gå ut igen. Både för hans och för min skull :D
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 505
Senast: Imna
·
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 235
Äldre Jag blir galen på våran granne snart! Huah, är jag lättretlig eller har jag rätt till att vara det? :eek: Sambon och jag har nyligen...
Svar
18
· Visningar
2 865
Senast: martha
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 110
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp