Stackars Smulan

G

grebbis

Vår lilla 17-åring fick fång:cry: Jag ska allvarligt erkänna att jag inte har någon personlig erferenhet av just detta. :confused: Tack och lov har alla våra andra hästar sluppit denna smärtsamma mara. Det smög sig på och teorierna var några stycken innan konstaterandet. Vädret och marken är inte det bästa för träning just nu, så när inte tjejen kunnat skritta ut, har vi gått två rundor om dagen med henne. Vi funderade först på om hon kanske var lite stel, eftersom hon verkade mjukna lite i benen efter en liten stund och att hon inte gick så försiktigt. Dessutom fick hon lite tillskott i maten för att motverka det stela. Men hon blev inte bättre, så nästa teori var att hon kanske behövde skor nu, eftersom vi har ganska hårt i backen. Kanske det var så att fötterna ömmade? :crazy: Hovslagaren kom och la på ett par fina skor fram efter mitt önskemål. Efter bara en ½timme gick hon större sträckor i hagen än vad hon gjort de två tidigare dagarna. Hovis sa däremot att om hon var lika öm i fötterna dagen efter var jag tvungen att ringa min vet. för då fanns risken att det var fång.:confused: FÅNG tänkte jag....vad gör man åt det då? Letade trådar och blev rejält uppskrämd efter att ha läst en massa om det på nätet. :eek: Självklart ringde jag veterinären på morgonen och vid lunch kom han. Ett snabbt konstaterande, mediciner, boxvila och minimalt med hö ett tag. Som tur är gick det inte många dagar från att jag märkte att något var galet tills hon fick hjälp. Jag har ändå så ont i hjärtat för att jag tvingat henne att promenera två gånger om dagen, fast hon haft ont. Tänk sådan amatör man egentligen är, bara för att man inte vet lite om allt, utan bara vet det som erfarenheterna och intresset lärt en....:mad: Idag är lilla Smulan betydligt piggare och vänder sig bättre och går stadigare. :p Jag vill gärna ha lite tips, idéer och kommentarer om Du har erfarenhet av just fång. För som tidigare skrivit man kan aldrig lära sig för mycket;)
 
Sv: Stackars Smulan

För det första, känn ingen skuld!! Det är jättesvårt ibland att veta säkert att ens häst har fång. Jag är på jobbet nu (min rast) så jag hinner inte skriva nu, men jag ska försöka skriva lite mer senare.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: Shaggy
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 986
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
852
Senast: igbest
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 052
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp