Stackars lilla häst

B

Banana Breeze

Min häst har fått fång :cry: !
Var på kliniken igår och båda fram var drabbade, måttlig och lindrig blev diagnosen, med rotation i vf.
Han ska stå på boxvila i 2 veckor och får medecin.

Men det jag undrar är, hur ser livet ut hädanefter/framtiden för en fånghäst, förstår att det kan skilja från fall till fall, men...
När kan han t ex få komma ut i hage, hur lång vila/komma tillbaka till arbete, vad ska man tänka på osv osv?

Stackars lilla hästen, han älskar att vara ute, det är livet!! :( Kan han det sedan?

Tacksam för andra tips också såsom foder och rutiner! Vad ska jag tänka på nu när han är sjuk? Ingen saltsten? Näringsfattigt hö?

Jätteglad och tacksam för råd/ Banana Breeze

Sv: Stackars lilla häst

Det man skall tänka på är att en fånghäst har samma näringsbehov som en anna ponny/häst. Men att det är viktigare att man VET att den varken får för mycket elle rför lite. Och då är en analys på grovfoderet en självklarhet tycker jag.
Näringsfattigt hö? Nej.

Foderbyten är inte heller bra. Så grovfoder från samma åker hela året är att föredra. I annat fall göra foderbyterna så lättsamma som möjligt med mag och tarmbalans som underhåller.
Behöver man komplitera upp foderstaten så är lusern, soja och olja bäst. Spannmål sämst. Betfor vet jag inte.

KOmma tillbaks till arbete och vara ute kommer den sjävklart att kunna vara. Många kan gå på gräs oxå i fortsättningen men at man då håller koll på vad det är för gräs hästen går på. Grässorter, gödsling, puttsning, om det regnade mycket med mycket sol som följd under en period osv. Vilket sätter igång gräset att gro väldigt fort.
Frostigt gräs med fruktaner i är inte så bra. Det ger fång.

Gick som sagt igenom detta i somras.

Jag fick rådet av veterinären att låta höet ligga i blöt minst en halvtimma innan jag gav det. Detta tar bort större delen av fruktanet, som är boven i dramat. Det är lite pilligt och tidskrävande, men kan man fixa det med åtminstone hälften av givorna, så är det ju bättre än inget!

Sedan kylde jag också benen ett par gånger om dagen. Ca 10 minuter under rinnande vatten.

Min häst mår (peppar, peppar!) bra nu :bow:

Lycka till!

Inte näringsfattigt hö. Blötlägg gärna som sagt. Inget kraftfoder. Lucern och bakjäst!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 13 årig tjej som älskat hästar hela livet. Jag har ridit på ridskola ett bra tag men även varit medryttare till än häst...
Svar
13
· Visningar
2 539
Hästmänniskan Hej! Vi funderar på att köpa en D-ponny mot hösten efter att ha lämnat tillbaka foderhästen. Vad ska man tänka på när man åker och...
Svar
2
· Visningar
1 070
Senast: Kiwifrukt
·
Hästvård Min lilla tjej som alltid varit "frisk" har all världens trubbel med sin kropp :( Känner på mig att det här kommer bli långt. För just...
Svar
18
· Visningar
3 451
Senast: Nethril
·
Hästvård Efter en tung vår och sommar ser jag äntligen ljuset i tunneln... I början på maj fick min tösamaja diagnosen fång. Ett måttligt...
Svar
3
· Visningar
3 044

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka