Stabila stövlar till trasig fot

vanimelde

Trådstartare
Hallå!
Tänkte att det måste finnas en hel massa kunskap om ridstövlar här. Har numer en trasig fot som jag stukat allvarligt tre gånger och dessutom ett pajat knä som är opererat.

Jag behöver dressyrstövlar som stabiliserar upp mig och minskar risken för fler skador men jag har själv väldigt lite kunskap om dressyrstövlar. Så kom igen! Vad ska jag satsa på?

Sv: Stabila stövlar till trasig fot

Det du behöver är riktigt hårda stövlar som är smala runt fotleden, så att allt hålls på plats. Själv är jag överrörlig i båda fotleder och knän (och alla andra leder..) och för mig är det enorm skillnad att rida med mina stela stövlar jmf med mjuka stövlar.

Jag rekommenderar Petrie Anky Elegance vilket är vad jag har. :) Königs Sir är stela men väldigt stora runt fotleden så man får inte samma stöd. Cavallo Piaff Plus är mittemellan men de har lite mjukare skaft.

Petrie har en ny modell också som är ännu smalare än Elegance, kolla deres hemsida. petrie.nl Inte testat men verkar bra!

ja jag har testat några billigare modeller och upplever dom stora i just fotleden och det bekymrade mig :)

petrie, är de vanliga petrie anky bra oxå eller är det elegance som gäller? De var något dyra för mig tyckte jag men just nu får man ju ta det som funkar med allt trasigt.

hur är det med ariat volant?

det är ens tövel jag fastnat lite för. ska ju ha stabilitet i sulan mm.

Nej vanliga Anky är tyvärr inte smala, det är ju ingen dragkedje på dem. Alla Ariatstövlar jag klämt på har varit väldigt mjuka. Det är bara "riktiga" dressyrstövlar som har extra hårda skaft.

Kolla i Tyskland/Holland, där ligger Elegance runt 600-700 euro. Lite skillnad mot 10-12.000 som de kostar här.

japp det ska jag göra. :) de ser väldig bra och låter väldigt bra, bara priset som suger :crazy:

har du nån erfarenhet av De Niro rose? de såg ut att gå in i vristen, men sen vet jag ju inte om de är härda och stabila nog...

Ariat Volant är precis som alla andra Ariat väldigt mjuka. Ariat gör ju från början equitation/hunter-grejer och lädret är ju därefter. Deras ridskor är underbara att gå i men deras stövlar ger jag inte mycket för, i alla fall inte till dressyr. Duger att halka runt i skogen i men that's it. :)

Har du provat att rida med stödstrumpa/stabiliserande strumpa i din vanliga ridstövel? Det kunde kanske vara ett alternativ annars tills dina nya hårda stövlar kommer.

just nu rider jag inte alls och kommer nog inte göra än på några månader. måste bygga upp benet och knäet först. Hade stödbandage på foten innan knäolyckan och kommer fortsätta med det tills det antingen blir bra eller opereras.

haha kommer behöve lägga ner mycket pengar överlag på ordentliga skor och stövlar enligt sjukgymnasten. hej o hå.

misstänkte att ariat var mjuka. Det verkar som att det är petrie eller königs som gäller, ev cavallo. Som sagt, har nån erfarenhet av De niro rose?

Med de vanliga modellerna från typ Petrie, cavallo osv som inte är smala i vristen så får du kanske plats med någon stödlinda under? De modellerna brukar ju vara lite mer överkomliga i pris, och ändå styva.

ja det är ju ett alternatv, vet inte hur länge jag kommer stödja upp den men det kanske är år framöver när det kommer till träning mm. värt att fundera över. ska fösöka få benet iordning och sen börja prova cavallo, för de finns närheten i butik. Petrie verkar lite krångligare.

Jag har själv en trasig vrist efter rejäl stukning med sönderslitna och uttänjda ledband. Jag vågade inte rida alls på länge. När jag väl började så tejpade jag vristen, linda räckte inte som support.

Jag kom inte i mina gamla stövlar mer iom att vristen nu är tjockare och mindre rörlig just i det läget. Tyvärr är den mer rörlig i sidled och stukas lätt om. Min sjukgymnast sade åt mig att greja nya stödjande stövlar med dragkedja.

Jag köpte ett par Cavallo(grand Prix Plus) som någon måttat men inte hämtat ut iom att jag behövde NU. Hade planerat köpa Königs. Men nu fanns dessa inne färdiga i butiken och passade mig. Dock upplever jag att ett par gamla mysstövlar jag fått som är i mjukare material fungerar bra de med. De formar sig bättre efter mitt ben och håller inte emot i de vinklar jag inte behöver stöd eller tom måthåll i. De är av ngt hoppmärke, även om de är dressyrmodell på dem. Men det märks ju i det mjukare materialet.
Jag stukar om foten bara jag går på en liten sten ibland. Och min nya sjukgymnast bleknade då han kände hur instabil fotleden är fortf efter ett år.
Men ridning i mjukare stövlar verkar funka för mig trots det. Jag vet inte varför. Men de är ju bra mycket bättre på att supporta än tex ridskor. Så det kanske blir nog skillnad.

För mig är det viktigt att inte ha för långa stigläder. Då vrickar jag lätt om vristen i stiglädret på ngt vis. Det är enorm skillnad bara på ett hål. Förut hade jag på det undre hålet. Men nu måste jag korta ett för att safe:a om hästen skulle få för sig att skutta till så jag måste trampa till i stibygeln. Annars blir det på något vis i en vinkel jag är för svag i efter skadan och jag faller ignom i foten och vrids i sidled i vristen. Så kolla noga hur det känns bäst för dig! För mig upplever jag också att mina rätt breda Sprengers Bow Balance är trevligare att rida i än en del andras stigbyglar.

Be din sjukgymnast visa dig hur du tejpar för stabilitet. Sån där kines-tejp är suverän till detta iom att den inte är lika stel som vanlig idrottstejp. Man tejpar mellan insida vristknöl under foten och någon dm över utsida vristknöl. Men du måste få draget på rätt ställe. Så de bör visa dig.

Lycka till!

Jag har Cavallo Piaff Pluss och skaften är ganska mjuka på insidan - men blir ganska stabilt om man
har dragkedja och måttar så att dom ska sitta tajt. Jag hade dock valt en hårdare stövel om jag skulle
köpa stövlar idag.

Hej Vanimelde! Jag skulle ha tejpat foten och sett till att det fanns plats för "paketet" i stöveln. Fy vad tråkigt för dig att ha det så här.

Kl.
Finns det några snygga, billigare dressyrstövlar med bra stöd? Max 2000?

Hej Vanimelde! Jag skulle ha tejpat foten och sett till att det fanns plats för "paketet" i stöveln. Fy vad tråkigt för dig att ha det så här.

ja det är skittråkigt:mad:

vågar ju inte rida förrän jag har full rörlighet i knäet och muskulatur som stödjer upp heller. Vet inte liksom vilken ände man ska börja i, stukad fot och brutet knä... osså på det en oro över att ramla av igen och skada sig mer. Något jag ALDRIG haft förut, ny känsla...

tack för tipsen Tuapha :) kortare hål i stiglädret är ingen dum ide.

får väl stoppa ner foten i cavallo sen när det blir dags o se hur det känns.

Nej Gimlan, det skulle jag vilja påstå att det inte gör. 2000 är i minsta laget - tror knappt man kan få Mountain Horses sladdriga urusla dressyrstövel för det (eller ligger den under 2000 SEK?).

tyvärr. de börjar på 2300... för närmare 3000 kr kan man ju få en bättre hobbystövel. Men kanske inte stövlar som verkligen gör jobbet..

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 221
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Precis på dagen tre månader efter min ridolycka så fick jag äntligen möjlighet att komma upp på en hästrygg igen! :banana: Det var lite...
Svar
0
· Visningar
781
Senast: cassiopeja
·
Hästvård HJÄLP. Jag har en halvblodsvalack 3 år som jag precis börjat rida in, jag har fött upp honom själv med förhoppningen att få fram en...
Svar
12
· Visningar
1 821
Senast: LaMaya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama