Stå stilla - konkreta tips!

Z

Zephyr

Jag har vissa problem med att få min häst att stå stilla när jag ber honom om det, främst utomhus. Jag förstår att det i grund och botten handlar om att han inte ser mig som sin ledare till 100 % och att det är där problemet egentligen ligger. (Detta är givetvis något jag jobbar med.) Allt fungerar bra med hästen (16-årig valack) i övrig hantering och där märks inga tendenser till att han ej accepterar mitt ledarskap.

Men, jag skulle ändå vilja ha konkreta tips om hur ni gör för att
- be er häst stå stilla, samt
- få den att stå stilla när ni ber den.

Grejen tror jag själv ligger i att hästen i de situationer där han inte vill stå stilla (exempelvis utomhus, tävlingsplatser, platser han inte befinner sig ofta på, om det är många hästar runt omkring osv) tappar fokus och koncentration på mig då det finns så mycket annat spännande i omgivningen. Det känns som att han inte anser sig "ha tid" att stå stilla och vänta (på ex-vis uppsittning, av- eller påklädning osv) när det finns så mycket annat runt omkring.

Här kommer problem nr 2:
- Att få hästen att behålla fokus på mig nog mycket för att kunna stå stilla trots att det finns saker runt omkring som han hellre lägger sin uppmärksamhet på.

Till saken hör att det är en häst med ganska stort kontrollbehov, och jag tror att det är därför han lätt tappar fokus på mig. I sitt förra stall (delvis ridskolestall med ca 30 hästar) hade han mkt svårt att slappna av och komma till ro eftersom han hela tiden måste hålla allt och alla under uppsikt: titta vilka hästar kommer in eller går ut och vart de går, vilken häst som sparkade i väggen, vilken häst som fick en morot, vem som gick förbi i stallgången, ha åsikter om boxgrannarnas förehavanden... och så vidare. Nu står han i ett mycket mindre stall med bara fyra andra hästar och mår mycket bättre. Kontrolltendenserna är fortfarande kvar, men numera har han bara en bråkdel så mycket att hålla koll på. Dock blir det ju en mängd saker att ha uppsikt över så fort man kommer i de situationer jag nämnde några av, och då kommer även problemen med att stå stilla.

Hoppas att någon förstår vad jag menar samt orkar läsa igenom svamlandet. Som sagt, blir tacksam för konkreta tips! Jag vet ju att det i grund och botten handlar om ledarskapet, men det är bra att ha något konkret att jobba med i just denna frågan under vår väg mot en bra ledarskapssituation.
 
Sv: Stå stilla - konkreta tips!

Hej!

Jag har oxå en nervig häst! När jag fick henne såg hon inte riktigt nyttan med att stå stilla då man skulle sitta upp etc.

Då hon är ganska nervös av sig så har hon krävt en mycket lugn och tålmodig hantering (vilket alla hästar borde få!).

Jag har gjort som så att Victoria, som hästen heter, har fått gå i en snäv cirkel runt mig då hon har börjat gå. Där får hon gå runt, runt, runt. Sen försöker jag att sitta upp (el vad det nu gäller). Börjar hon gå blir det samma visa igen, osv...

I början tog det ganska lång tid. Tillslut förstod Victoria att hon fick ta konsekvenserna av sitt handlande, dvs bli yr i bollen om hon inte stod still:angel: .

Hoppas att metoden kan hjälpa dig och din häst, så att han/hon förstår att du är ledaren och att det inte går att komma undan!
 
Sv: Stå stilla - konkreta tips!

Zeus: Bra tips som tål att testas! :)

För övrigt lite allmänt:

Måste även förtydliga mitt något osammanhängande tidigare inlägg, såg när jag läste igenom det att man kanske kan förledas att tro att hästen ifråga är "nervöst lagd" och därför beter sig som den gör. Tvärtom är han väldigt stabil i alla situationer, och det är inte något "hattifnattande" det handlar om när han inte står stilla. Ibland ignorerar han en och fortsätter helt sonika framåt när man vill att han ska stanna, och får man honom att stanna väntar han inte alltid tills jag ber honom om att gå, utan knatar iväg när det passar honom. Alltid med spetsade öron och blicken på något intressant i fjärran (eller för den delen i närheten).

De gånger det inte finns en massa spännande saker att hålla koll på och jag således får honom att behålla koncentrationen på mig och det vi håller på med, går det bra och han stannar och står stilla. När vi rider är det aldrig några koncentrationsproblem på det här sättet. Men just när man leder honom på marken verkar det som att han tappar koncentration och fokus på den som leder, och då ignorerar eller motvilligt halv-accepterar den ledandes åtbörder.

Fler svar och tips mottages tacksamt, alltid bra att få det belyst från många håll!
 
Sv: Stå stilla - konkreta tips!

Jag har väldigt bra ordning på mina hästar MEN
Såg för en del år sen en clinic med Kurt Pate, alltså vanlig horsemanship. En sak som jag faktiskt anammade var att se till att hästen har sitt fokus hos mig.
Han menade på att om man hade hästens uppmärksamhet o även kontrollerade hästens bakdel, så hade man inte problem sen med ngt.
Då menar jag ALLT- stå stilla, följa med, inget uppsuttet problem-bockningar, eller stå på bakbenen.

Han stod intill hästens buk o flyttade runt bakbenen o hade hästens huvud vänt mot sig. Om den struntade i honom så flyttade han den igen o krävde att den skulle titta mot honom genom att ta i grimman. Så fort hästen lyssnade så intog han en avslappnad kroppshållning, smekte hästen o slutade att vara på hästen.

Jag använde det på min stora unga häst o behövde aldrig ha ngn som höll i hästen ens vid inridningen.
Det är väldigt bra att ha hästens huvud böjd mot sig när man sitter upp. För om den blir rädd eller dylikt så kommer den ingenstans, mer än runt runt.
Red ut själv 3:e ggn som jag satt på den.
Var ute på mkt miljöträning på olika platser o ville aldrig ha hjälp med t. ex lastning- den gick in själv.
Provade samma med min äldre häst( vilket iofs inte behövdes), men ngt händer. Den började att slicka sig om munnen o blev lugn.
 

Liknande trådar

Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 605
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 666
Senast: AbCdE
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 840
Senast: __sofia__
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 628
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp