Stå stilla i halten!

Krockodil

Trådstartare
Jag har ett problem som börjar bli större och större och jag behöver tips!

Ferro vill inte stå stilla i halterna! Han gör halt, till och med bra halter med bakbenen under sig, men sen står han stilla i ca 1 ½ sekund innan han går framåt/går bakåt/går åt sidan/slår sig fri/ börjar trampa på stället osv... Väldigt frustrerande för mig, men han är en vääääldigt känslig häst som blir väldigt nervös om jag låter arg eller blir starkare i händer/skänklarna.
Jag har försökt göra många korta halter, vilkt bara fungerar i början av passet. Jag har provat klia på manken, jag har provat att vänta ut honom (att han inte får gå förrän han lugnat ned sig och står stilla), men det fungerar inte.

Någon som har något bra tips på hur jag kan träna honom att stå stilla? :crazy:

Sv: Stå stilla i halten!

Jag hade samma problem med min unghäst, En dag i veckan tog jag en dag o bara tränade halter. Jag gjorde halt korta stunder gick en bit o gjorde halt igen. Sen ökade jag gravdvis halterna så dom blev längre,varje gång hon stog stilla så fick hon långa tyglar en stund och mycket beröm. De man måste tänka på med en häst som inte står stilla är att förbereda halten mååånga halvhalter i början. Krama tygeln i halten också och tryck lite på manken. Man får absolut inte bli dragig i handen :) De funkade på min häst iaf, lycka till:)

Att trycka på manken skall tydligen funka för att få dem att stå still. Glöm inte att lätta i handen när hästen gör rätt och står still. Medhjälpare som ger godis kan oxå funka! Öva öva öva som med allt annat.

Jag har också det problemet med en häst jag rider och tävlar på ridskolan. Enligt en tränare som kommer ut till oss och håller lektioner ett par dagar i veckan så berodde hans problem på att han trampade under sig för mycket i halterna, han kunde helt enkelt inte hålla balansen.
Han är inte på något sätt nervig men han är ridskolehäst ut i tåspätsarna när det gäller att följa flocken. Han vill helst inte stå still när de andra skrittar osv. Men det har hjälpt lite på honom att i princip släppa tygeln och klia i manen när han har stannat. Sen har han också blivit starkare så han orkar ju trampa under sig på ett annat sätt nu.
Men som de andra skriver, öva, öva och öva! Korta och många halter! Lycka till :D

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 721
Senast: Ajda
·
Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
898
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 181
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 955
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar