Sv: Stå still!
Folk verkar tro att man ska göra små försiktiga rörelser och vara snäll och vänlig mot hästen så den står stilla... Jag tror tvärtom. Jag är ganska "elak" mot min häst om hon inte står still när jag hoppar upp.
Hon är en ganska så bestämd dam som stegrar sig om hon inte får som hon vill
När det gäller att stå still vid uppsittning är det enkelt. Börja med att leda din häst runt på ridbanan. Stanna då och då, stampa till i marken så din häst märker dig, och säg ett kommando (t ex "Whoa!"). Upprepa några gånger.
Stanna, säg ditt kommando för halt och gå fram till sadeln med ena tygeln i handen. Många hästar börjar redan vid detta skede att gå runt. Stanna då hästen i tygeln och backa den minst 10 meter. Inte lugnt utan bestämt! Försök att få den att backa med ditt kroppspråk (då får backningen bättre effekt), inte genom att dra i tyglarna.
Stanna hästen, säg kommandot för halt igen och gå fram till sadeln. Nu kan du nog prova sätta foten i stigbygeln. Om hästen går, backa den igen, stanna och prova sitta upp.
Oftast kommer du upp i sadeln efter bara några försök med denna metod. Du lär få upprepa den nästa gång du ska hoppa upp, men även den envisaste häst ger med sig när den inser att den aldrig tjänar något på att gå.
Om hästen går iväg innan du fått tag på stigbygeln, kan du ta tag i ena tygeln och dra mot din höft så att hästen går på en liten cirkel. Den kommer stanna av sig själv efter några varv (jag lovar!) och då släpper du hela tygeln. Upprepa vid behov. Tänk på att snurra åt olika håll varje gång så hästen inte blir sned.
Men innan du provar dessa tips måste du kolla att sadeln ligger som den ska och att hästen inte har ont någonstans! Olydnad grundas oftast i att hästen vill visa något, oftast att det är obehagligt.
Lycka till!