stå på pellets

A

AnnaBW

min häst bor i ett stall där de håller på att prova det där med att använda träpellets som strö. tyckte väl det var ok i starten, men nu börjar jag alltså undra lite, för jag tycker det känns så lortigt i boxen. har fått veta att man bara ska plocka ut bajset och typ lägga det våta "på tork" - stämmer detta? tycker det känns meget ofräscht..fuskar ändå och tar ut det värsta

dessutom tycker jag det känns så tunt att stå på! det sviktar ju jättefint, men det räcker med att tanten rör på en hov, så kommer hon ner till golvet, förutom där hon kissat, där är det som en hård, äcklig sunkkaka..

/ :confused:

Sv: stå på pellets

Det behövs mer strö i boxen. På din beskrivning verkar det vara för lite strö.

Har nu haft halmströ pellets sen i höstas. Har mer strö i boxen än det som tillverkaren har som riktlinje. Har ca 20 cm djupt med strö. Det har fungerat utmärkt! Bra fast bädd. Kisset mockas bort när det kommer upp till ytan. Lite på gödselstacken, lätt mockat och påsarna med strö är aldeles lagom att lyfta. Vi är verkligen helnöjda.

Har du bädd i boxen så ska det vara ett rejält lager. Det går inte alltid att gå på tillverkarens rekommendationer, hästar är individer.

Jag kan inte svara på frågan, men undrar varför använda TRÄ pellets är det något nytt som jag har missat. För ett tag sedan kom ju halmpelets, men jag har inte hört om trä.

Imina öron känns det som min häst skulle tycka det var mycket gott att äta.
Spån äter hon inte, men torv.

Det låter som att du har påtok för lite strö.

Här la vi ca 6-7cm med pellets som jag sen vattnade lite för att det ska sätta sig och sen ca 15 cm torrt strö ovanpå.

Kakan som binds ihop i botten av fukten isolrear bort kylan från betong golvet och gör det mjukt och skönt att ligga på.

Kisset mockar jag bara bort när det kommer upp till ytan annars förstör man bädden.

Bara torrt strö isolerar dåligt mot kylan som kommer underifrån och det blir dålig svikt när hästen ligger ned.

Tack för alla svar! Ska genast be om några extra påsar att lägga in, bädden var nämligen färdiggjord åt mig när jag kom, så jag har inte fått styra det där - fram till nu :grin: som det är nu så kommer ju kisset upp till ytan med en gång, så jag har ju funderat alltså..

Varför just trä- och inte halmpellets har jag ingen aning om, som sagt stallägaren som styrt det där..säkert billigare, eller något :crazy:

Min kompis häst står på träpellets, min på halmpellets. De av trä är lite billigare ja, iaf där vi bor ;) Som sagt, fyll på ett ordentliget lager med strö. Min bädd är nog bortåt 20 cm tjock, en tjock "hopbränd" kaka som man inte ska sticka hål på, och så ett lager med löst strö överst. Jättefin bädd :) Sen är det viktigt att vattna när du lägger in nya pellets, gärna med varmt vatten om du har möjlighet, ungefär 3/4 kanna per säck pellets tycker jag är lagom. Lägger du bara in pelletsen utan att blöta upp dem kommer de suga åt sig urin istället och då blir bädden sur och äcklig nästan direkt, och dessutom inte särskilt mjuk och fjädrande. (Vet inte om du redan vattnar dem, ville bara påpeka det att det är den erfarenhet jag har...) :)

Hmm..till mig har de sagt att man ska vända runt allt (inte bokstavligt, men ni fattar, fluffa lite, liksom) en gång i veckan :confused: och någon vattning har jag inte hört talas om.. Skall dock testas och utvärderas!
Känns bara så konstigt att låta kisset ligga kvar, för en gammal spånare.. kan det verkligen vara bra för hovarna?

Liknande trådar

Hästvård Lite historik. Onsdag Visar rörelsestörning vänster fram, alla tycker att det sitter i bogen, vilket det alltid ser ut som på den här...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
11 611

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Skottlossning på skola
  • Hiss eller diss - del 6

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010