stå lite på tå.

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare hillevie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 31
  • Visningar Visningar 2 197
H

hillevie

min gamla shettis (36 år) har det senaste året när hon står still, ställt sig lite på tå bak. har varit på kliniken och hon böjdes ua, heller inga andra "fel" hittades. veterinären vet inte alls varför. inte heller hovslagaren.

hon har bara varit skodd en gång i sitt liv (förra våren) då en vik. hovis hade verkt ur sulan hårt och hon blev oehört öm (halt). tog henne till klinken och på veterinärens inrådan fick hon sulor och skor tills sulan mådde bättre. annars har hon alltid haft väldigt bra hovar

någon som har någon aning ?

Sv: stå lite på tå.

Min enda tanke och gissning bör bli senan bak, att den av ålder börjar bli torrare och kortas genom att inte vara lika elastiskt längre. Kanske finns något annat hovrelaterat, vi får se om du får något svar av utbildad hovis.

tack för svar :) så långt har jag faktiskt inte tänkt :o har nog varit lite "insnöad" på just hovarna eftersom jag noterade hur hon stod strax efter dom problem som va förra våren.

om det skulle vara senan som kortats pga. ålder, bode hon inte visat reaktion på böjprovet då ? eller hur funkar det ?

Inte nödvändigtvis eftersom ett böjprov ger indikation på led, dessutom böjer man ju ihop senan och sträcker den inte.

okej, jo det har du ju helt rätt i. ska ta upp det med min veterinär, ska ändå dit med en annan häst om någon vecka.

bara hon inte har ont av det, vad det än är. hade bestämt mig för att "låta henne vandra vidare" nu i höst pga. att hon inte riktigt fått delta i flocken, samt att hon periodvis inte "ser riktigt glad ut". men just nu så har det vänt(iallafall tillfälligt), hon får vara med, dom väntar in henne och hon ser pigg ut osv. osv.

hon har lite problem med en framtand med som varit insparkad sedan hon va unghäst, nu när bettet blivit "näbbigt" så har "slitytan" hamnat mitt på tanden. veterinären vill att vi ska ta ut tanden, men jag vet inte om jag vill utsätta henne för massa obehag. hon är ju väldigt gammal och har på det curshing samt problem med rinniga ögon, misstänker att hon ser dåligt med.

fast hullet är perfekt trots åldern :)

min gamla shettis (36 år) har det senaste året när hon står still, ställt sig lite på tå bak. har varit på kliniken och hon böjdes ua, heller inga andra "fel" hittades. ?

Vet inte vad det kan vara men måste bara skriva wow och :bow: för en så gammal och i övrigt frisk häst!
Det är bara att gratulera, jag blir glad när jag läser sådant här! :)

jo, något "rätt" har man väl gjort. eller så är det ovanligt bra gener :D

men efter att haft henne i 27 år så är det (tycker iallafall jag) väldigt svårt att vara helt objektiv, vill inte att det ska gå så långt att hon inte mår bra (därför får hon besöka vet. varje år oavsett)

hon hade sin första skada förra våren (med hoven) sedan blev hon knivskuren på betet förra hösten, det läkte men det tog lång tid. veterinären va helt facinerad. i våras/början av sommaren konstaterade vet. att vi måste åtgärda framtanden, men är det rätt att börja "grejja" med större saker i munnen när hon är såpass gammal ? det känns bra "kluvet" :( sedan tycker jag det är väldigt skumt med bakhovarna, har aldrig sett det förut på någon pålle.

jo då, hon är med på mitt galleri. den lilla ljusbruna "lilla gumman". kortet är tagen förra våren :love:

tack :love: nej, hon ser nog inte så gammal ut. det säger veterinären med, fast förr (för ca. 8-10 år sedan) så hade hon jäätelång pannlugg och man med :angel: nu är det lite sämre med det :angel: hennes stjärn syns inte heller längre pga. alla "gråa hår"

tack :love: mm, lite "pondus" måste hon ju ha ;)

ingen som har någon mer ide ? eller har sett en pålle stå så förut och kanske vet vad det kan bero på ?

tack :love: mm, lite "pondus" måste hon ju ha ;)

ingen som har någon mer ide ? eller har sett en pålle stå så förut och kanske vet vad det kan bero på ?

hehe såklart...

alltså just att hon inte haltar vid böjprov gör ju det hela lite förvirrande... annars hade jag nog chansat på bakknän eller muskler i rumpan...
om man klämmer å så på rumpan?
har hon gjort det länge eller kan det vara typ träningsvärk? (jagad i hagen?)

jag noterade det för drygt ett år sedan, och det är konstant.

att jag la märke till det då kanske va att hon hade en del problem med bakhovarna då (men jag är säker på att jag skulle lagt märke till det om hon stått så tidigare), den vik. hovisen hade "gröpt ur" sulorna så kraftigt att veterinären häpnade (hon va då halt) men det blev helt bra efter att hon fått skor och sulor under en period. men hon "står fortfarande på tå" hon står inte på trackten ordentligt när hon står still. det syns därimot inte när hon rör sig.

nej, jagad blir hon inte. snarare att "hon är lite utanför" flocken i mellanåt, att dom andra hästarna liksom inte lägger så stor notis på att "vänta in henne" osv. därimot så får hon gjärna "stå vakt" när dom andra vilar :angel:

inte heller är hon spänd/öm i rumpan eller någon annanstans.

lite smått fantstiskt tycker jag oxå att det är att böjproven varit helt u.a.

testa med lite back on track då? om det nu är något i benet (senan?)...

kan hon inte ha någon form av "kilklack" som sko så att hon slipper avlasta, och sen tänja ut den långsamt? eller vill du helst inte sko henne?

vilken förmån att få ha sin ponny så länge och så frisk!!!

Angående framtanden så håller jag med dig att man inte ska göra för mycket med gamla djur. Så om tanden inte blir inflammerad, gör ont eller hindrar henne från att äta, så låt det vara så länge. Det med att hon står på tå, så förstår jag inte riktigt hur du menar. Står hon på tå med bägge bak på en gång eller med en i taget (typ som när hästen vilar ett ben)? Det kan ju vara senorna eller kotsenskidorna som spökar. Men även när det gäller detta så tycker jag att så länge hon inte har ont och så länge hon kan gå, springa och hinner med de andra i hagen så kanske du inte ska göra för stor affär av det heller? (så som du resonerar med tänderna menar jag) Om det är senor eller leder så är det ju inte så lätt åtgärdat. Det man kan hjälpa äldre hästar med är ju glucosaminpreparat som hjälper leder osv, kanske det vore något? Jag vet dock inte hur man i så fall doserar till en shettis, där kommer ju mage, foder och risk för fång kanske med i bilden också.
Inte mycket till hjälp kanske, men lite funderingar i alla fall.

någon inflammation är det inte i tanden, det har sett likadant ut sedan hon va unghäst. men vetrinären sa nu i våras att det måste åtgärdas snart (i år). för efterhand som bettet blivit "näbbigt" så har den isparkade tanden(i under käken) hamnat så tokigt att den övre tandens slityta hamnat mitt på den insparkade tanden. emaljen har nötts väldigt mkt. och det är en tidsfråga innan hon kommer att få ont i den (att slitningen nått ner till nerverna).

frågan är hur jag ska göra då ? vad som är rätt mot hästen ? för rimligen borde det göra ganska ont ett bra tag efter om vi opererar ut tanden (den sitter bergfast)

hon står inte och "vilar" utan när hon står still så "står hon med belastningen på tån" trackten är inte i marken. hon står så med båda hovarna samtidigt.

visst skulle det kunna vara stela leder men då borde hon väl reagerat något på böjproven ? benen är torra och fina, hon har aldrig varit besvärad av någon form av gallor, men det där med senorna är något jag måste ta upp med veterinären. det har jag inte tänkt på tidigare. inget han heller nämt något om, men det låter ju faktiskt inte helt otroligt.

gahh, vad jobbigt det känns när dom blir gamla och "bara" små skröpliga. med "lite men många mindre problem". jag har hela tiden tänkt att min veterinär (som kännt både mig och hästen i evigt många år) säger till när det är dax, men börjar inse att så nog inte kommer att ske, så länge det inte blir riktigt stora problem. hon ÄR väldigt fräsch för sin ålder, och även om det inte är stora fysiska problem så oroar det mig att alla dessa "mindre" grejer ger henne ett mindre "värdigt" liv och att det kan vara något som är smärtsamt utan att jag förstår..

jo, det är väldigt roligt att fått ha henne såpass frisk i så många år :love:

nej, sko henne vill jag inte. hon va måttligt road förra året då det va tvunget (det va första gången på 35 år hon va skodd ) det är ju tillräckligt jobbigt för hovis att sko en "samarbetsvillig" shettis, dessutom har hon väldigt fina hovar :) hon har trots allt "humör" den lilla ;) både hovis och lillan va nog lika "lättade" när hon blev bra :angel:

det är lite samma med att linda henne, det är något vi aldrig behövt. hon har aldrig haft sår eller skador på benen och är fortfarande helt torr. men ska ta henne till kliniken snart (tar med henne när vi ska dit med den andra. bestämde mig för det idag). jag har visserligen b.o.t till dom stora, men hon läre väl drunkna i dom :p frågan är om hon kan böja benen alls :p (hon är 92 cm hög)

jag tycker det låter som att det kan finnas en poäng i att det kan bero på senerna bak, att dom kanske blivit "mindre elastiska".

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 408
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 209
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 645
Senast: bellala
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 463
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Bekväm stol att släpa på