St hippolyt

V

villiros

Jag är lite nyfiken på hippolyts hesta mix musli.
Ni som använder er av detta fodret, va tycker ni om det?
Hur mycket ger ni till era hästar? Ger ni det som enda kraftfoder eller tillsammans med något annat kraftfoder?

Sv: St hippolyt

Min pålle gick ett tag på hippolyt foderna och det passade honom väl. Han fick 1,5L per dag (lättfödd 145cm). När jag flyttade till Sverige hittade jag ingen säljare av fodret i närheten tyvärr.

Kommer dock inte ihåg vilken hippolyt serie det var, dåligt minne!

14 visningar. Är det ingen mer som använder/använt hesta mix muslin?

Jag ger min islänning 700 gram/dag, det är rekommenderad giva. Ger inga andra tillskott då allt finns i detta foder som jag tycker är riktigt bra, dessutom äääälskar hästarna det och jag blir lite sugen också för det luktar After Eight :love:

Jag tror nog du kan spara dina pengar och istället blanda spannmål, äppelskruttar, lite mineraler och lite kryddor på det istället för att köpa deras dyra ganska näringsfattiga foder. Jag skulle knappast köpa något av ett företag som förespråkar att tex islänningar ska ha högt MJ, lågt protein samt att man ska ge ett foder till hästar med korsförlamning som till största del består av stärkelse och socker. Nej säger jag, du kan nog blanda mycket bättre foder själv.

Fy pockern va dyrt det var! 20kg foder för ca 300:-.
Rek giva på ex endurance 2-4kg. Det blir mellan 1000-2000:- per månad för kraftfoder.
// Linda

Jag betalar 250:- säcken dessutom kört till dörren. jag gillar fodret likså hästarna, så jag är iaf nöjd. Men alla är vi olika ;)

Jag kan tillägga att jag inte fodrar varje dag då de går på lösdrift med fri tillgång på bra grovfoder. Hästarna får det mer som belöning efter ett ridpass. Så för mig blir det inte så blodigt dyrt.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tror nog du kan spara dina pengar och istället blanda spannmål, äppelskruttar, lite mineraler och lite kryddor på det istället för att köpa deras dyra ganska näringsfattiga foder. Jag skulle knappast köpa något av ett företag som förespråkar att tex islänningar ska ha högt MJ, lågt protein samt att man ska ge ett foder till hästar med korsförlamning som till största del består av stärkelse och socker. Nej säger jag, du kan nog blanda mycket bättre foder själv.

Håller med! De har också extremt många ingredienser i sina foder vilket gör det väldigt svårt att klura ut vad en häst är känslig för om den skulle reagera negativt på ngt sätt. HH

Passar ändå inte till mitt grovfoder. Ca mängden är för hög.
Sen har jag lärt mig att läsa mellan raderna. Endurance; "Indholdet af mineraler, sporstoffer og vitaminer er tilpasset det specifikke behov hos maksimalt belastede heste i distancesporten, herunder også det øgede tab af mineraler gennem svedafsondringen. "
O så innehåller det 0,4% NaCl? Det är ju ett skämt!
// Linda

Skulle vara kul och höra mer från er som har posetiva erfarenheter av detta fodret.

På vilket sätt menar du att det är närningsfattigt?

Man adresserar Hestamixfodren till specialraser som ponnier och islandshästar. Det låter ju bra. Men dessa typer av hästar är ofta lättfödda och behöver inte så mkt energi. Däremot behöver de samma mängd byggstenar – aminosyror - som andra raser per kroppsvikt. Hestamixerna innehåller 69-87 gram smrp och 11.5 MJ per kg. Då får alltså ge mkt energi för att hästen ska få i sig protein. Men om det främst är energi den behöver är det ju inget problem. Men dyra Mj blir det 12,50 per kg. Här har du innehållet i muslin i viktordning mest spannmål, litet lusern och äppelrester alltså.

Varmebehandlede bygflager • majsflager • snittet lucerne • æblesirup • æblekvas • hvedeklid • havreskalklid • sukkerroemelasse • krydderurter • bygspirer • koldpressed hørfrø-/solsikkeolie • majskim • havalgekalk • havalgemel • sukkerroesnitter • hørfrø • ølgær • havsalt • hvidløg • drueskind • vindruekerneekstrakt • solsikkekerner • nigellafrø • ærteprotein

HH

Man adresserar Hestamixfodren till specialraser som ponnier och islandshästar. Det låter ju bra. Men dessa typer av hästar är ofta lättfödda och behöver inte så mkt energi. Däremot behöver de samma mängd byggstenar – aminosyror - som andra raser per kroppsvikt. Hestamixerna innehåller 69-87 gram smrp och 11.5 MJ per kg. Då får alltså ge mkt energi för att hästen ska få i sig protein. Men om det främst är energi den behöver är det ju inget problem. Men dyra Mj blir det 12,50 per kg. Här har du innehållet i muslin i viktordning mest spannmål, litet lusern och äppelrester alltså.

Varmebehandlede bygflager • majsflager • snittet lucerne • æblesirup • æblekvas • hvedeklid • havreskalklid • sukkerroemelasse • krydderurter • bygspirer • koldpressed hørfrø-/solsikkeolie • majskim • havalgekalk • havalgemel • sukkerroesnitter • hørfrø • ølgær • havsalt • hvidløg • drueskind • vindruekerneekstrakt • solsikkekerner • nigellafrø • ærteprotein

HH

Vad jag har förstått behöver man inte ge särskillt stor mängd av detta fodret och då blir det ju inte speciellt dyrt.Har själv räknat på mina foder kostnader idag och det blir dyrare än om jag enbart skulle ge hesta mixen.
Har du provat fodret? Varför skulle detta fodret vara sämre än andra färdig foder?

Vad baserar du det uttalandet på? Kraffodret i förhållande till ditt grovfoder, eller vad tillverkaren skriver?

Har du provat fodret? Varför skulle detta fodret vara sämre än andra färdig foder?

Om man utgår ifrån ras, och jag antar att du har islänning. De är jätteduktiga grovfoderomvandlare, men också enormt duktiga på att ta till vara på alla energi ett foder innehåller. Problemet med många islandshästar är att de i regel får på tok för lite smrp, men rikligt med energi (Mj).
Därför är det bättre att välja ett foder (om man behöver ge extra utöver grovfodret) som har högre värden av smrp. Jag utgår ifrån att du behöver ge extra, att ditt grovfoder inte räcker till för att tillgodose näringsbehovet/intaget.

Har du ett grovfoder med lågt näringsinnehåll, kan lucern vara ett bättre och faktiskt mer ekonomiskt alternativ.

När jag läser innehållsförteckningen på många sk islandsfoder, så ryser jag faktiskt. Det verkar inte alls som tillverkarna har förstått problemet, och varför man vill/bör ge ett extra foder utöver grovfodret.

Om man utgår ifrån ras, och jag antar att du har islänning. De är jätteduktiga grovfoderomvandlare, men också enormt duktiga på att ta till vara på alla energi ett foder innehåller. Problemet med många islandshästar är att de i regel får på tok för lite smrp, men rikligt med energi (Mj).
Därför är det bättre att välja ett foder (om man behöver ge extra utöver grovfodret) som har högre värden av smrp. Jag utgår ifrån att du behöver ge extra, att ditt grovfoder inte räcker till för att tillgodose näringsbehovet/intaget.

Har du ett grovfoder med lågt näringsinnehåll, kan lucern vara ett bättre och faktiskt mer ekonomiskt alternativ.

När jag läser innehållsförteckningen på många sk islandsfoder, så ryser jag faktiskt. Det verkar inte alls som tillverkarna har förstått problemet, och varför man vill/bör ge ett extra foder utöver grovfodret.

Det stämmer att jag har en islandshäst. Vårat hösilage har dåliga värden och hon får i princip fri tillgång men klarar sig inte enbart på det. Hon är ganska svår och hålla hull på. Lucern har jag provat(hack) fick ge rätt stora mängder men då tröttnade hon.
Va jag egentligen ville med denna tråden va att höra från dom som använder sig av hesta mixen va dom tyckte om fodret.

Vad baserar du det uttalandet på? Kraffodret i förhållande till ditt grovfoder, eller vad tillverkaren skriver?

Va återförsäljare samt bekanta som använder sig av fodret har sagt.
Förstår inte varför så många är negativa till detta fodret,förutom priset..

Återförsäljaren/tillverkaren kan ju inte veta hur mkt näring du har i ditt grovfoder ? Om du har ett proteinfattigt ensilage så kan du behöva ge många kg av muslin för att fylla proteinbehovet. Hästen får inga muskler hur mkt energi man än ger den om det inte kommer med tillräckligt mkt protein.

Detta foder är säkert inte sämre än andra. Men Hippolytes hemsida är full av helt felaktiga påståenden. Därför tycker jag inte om dem! De påstar t ex att islandshästar inte ska äta gräs och stärkelse om de har eksem. Vidare att islänningar inte ska ha så mkt protein och inte kan ta upp mineraler som andra hästar (så de behöver hippolyts specialmineraler förståss). Sådana påståenden leder ibland till direkt vanskötsel av hästen. HH

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 804
Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
162
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka