Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tycker det verkar vara ett väldigt seriöst foderföretag och ett väl sammansatt foderprogram
Några fler med erfarenheter?
Har nu läst om och om igen i broschyren och vad jag kan se står det ingenstans ordagrant att de rekommenderar mash till korsförlamningshästar. Däremot står det att det fungerar "utrensande" vilket dock är bra vid dylika problem, då de flesta hästar med korsförlamningsproblem har störd njurfunktion.Det tycker inte jag. I reklamen påstår man att sommareksem beror på mineralbrist och proteinöverutfodring samt att eksem hästar inte ska gå på bete. Kvalificerat struntprat alltså. Här håller jag inte med dig. Eksem anser jag kommer från en dålig tarmflora och dåligt fungerade matsmältning som i sin tur leder till ett försvagat immunförsvar. Därav eksemet, men jag är ingen expert...Proteinöverutfodring och mineralbrist (obalanser) leder ju ofta till nämnda problem.
Däremot påpekar man helt riktigt att säd innehåller phytater som kan påverka mineralupptaget negativt. Man avråder därför från större spannmålskonsumtion av det skälet men deras produkter består av stora mängder säd varav en hel del av det är kli.
Jag har inget emot spannmål men jag tycker St Hippolyt är märkliga som säger ett och gör ett annat.
Sen är jag osäker på vad vindruvskärnextraktet som ingår i flera av deras produkter har för betydelse, det kan hända att det är helt oskyldigt för hästar eller att dosen är försumbar, jag hittar dock inga data på det. Dock vet jag att grannens hund dog efter att ha ätit vindruvor.Som jag ser det är det en mycket kraftfull antioxidant. Troligen är det därför det är tillsatt i fodret.
Dessutom rekommenderar de produkten Irish Mash till hästar med korsförlamning. Så vitt man kan läsa ut av innehållsförteckningen är stärkelse och ”sweet feed” huvudingrediensena i Mashen. Just de näringsmedel som Xhästar ska vara försiktiga med. Nej, jag tycker inte de verkar seriösa. HH
Sommareksem är en alldeles typisk allergireaktion. I väldigt många studier i alla världsdelar har det visats orsakas av stickande insekter av knott-typ. Det råder ingen som helst tvekan om det.
Jag är intresserad att höra mer erfarenheter om detta foder. En dam i min bekantskapskrets hyllar detta foder till skyarna och jag är relativt skeptisk...
Jag har inget emot spannmål men jag tycker St Hippolyt är märkliga som säger ett och gör ett annat.