St Hippolyt

Sv: St Hippolyt

Jag!

Ett foder som alla hästar ska älska, utom min :angel: Systerdotterns ponny mådde jättebra på det. Hon och alla andra som jag vet använder St Hippolyt har varit jättenöjda. Fast det finns ju fler sorter, den jag har erf. av är den som luktar som halstabletter :angel:

Jag har i stället börjat med Hestekraft.

Min häst älskar "irish mash" men äter ingen av de andra blandningarna. Har provat med de flesta av samma märke.

Oj då, det verkar ju inte så bra att era hästar inte äter det. Jag tycker det verkar vara ett väldigt seriöst foderföretag och ett väl sammansatt foderprogram men har inte haft möjlighet att prova då det inte säljs här uppe än.
Det som luktar halstablett är det naturmuslin med örter?
Några fler med erfarenheter?

Jag tycker det verkar vara ett väldigt seriöst foderföretag och ett väl sammansatt foderprogram
Några fler med erfarenheter?

Det tycker inte jag. I reklamen påstår man att sommareksem beror på mineralbrist och proteinöverutfodring samt att eksem hästar inte ska gå på bete. Kvalificerat struntprat alltså.

Däremot påpekar man helt riktigt att säd innehåller phytater som kan påverka mineralupptaget negativt. Man avråder därför från större spannmålskonsumtion av det skälet men deras produkter består av stora mängder säd varav en hel del av det är kli.

Jag har inget emot spannmål men jag tycker St Hippolyt är märkliga som säger ett och gör ett annat.

Sen är jag osäker på vad vindruvskärnextraktet som ingår i flera av deras produkter har för betydelse, det kan hända att det är helt oskyldigt för hästar eller att dosen är försumbar, jag hittar dock inga data på det. Dock vet jag att grannens hund dog efter att ha ätit vindruvor.

Dessutom rekommenderar de produkten Irish Mash till hästar med korsförlamning. Så vitt man kan läsa ut av innehållsförteckningen är stärkelse och ”sweet feed” huvudingrediensena i Mashen. Just de näringsmedel som Xhästar ska vara försiktiga med. Nej, jag tycker inte de verkar seriösa. HH

Kan hästar få exem av proteinöverskott? (börjar undra om det kan ha ett samband, min häst har problem med lite exem i svansen och det kommer när jag börjar fodra på vintern)

Nej. Däremot kan förståss hästen vara allergisk mot något som finns i ett foder. Men den kan inte vara allergiskt mot protein. Alla dess vävnader består ju till största delen av aminosyror - byggstenarna i proteinet. HH

Det tycker inte jag. I reklamen påstår man att sommareksem beror på mineralbrist och proteinöverutfodring samt att eksem hästar inte ska gå på bete. Kvalificerat struntprat alltså. Här håller jag inte med dig. Eksem anser jag kommer från en dålig tarmflora och dåligt fungerade matsmältning som i sin tur leder till ett försvagat immunförsvar. Därav eksemet, men jag är ingen expert...Proteinöverutfodring och mineralbrist (obalanser) leder ju ofta till nämnda problem.

Däremot påpekar man helt riktigt att säd innehåller phytater som kan påverka mineralupptaget negativt. Man avråder därför från större spannmålskonsumtion av det skälet men deras produkter består av stora mängder säd varav en hel del av det är kli.

Jag har inget emot spannmål men jag tycker St Hippolyt är märkliga som säger ett och gör ett annat.

Sen är jag osäker på vad vindruvskärnextraktet som ingår i flera av deras produkter har för betydelse, det kan hända att det är helt oskyldigt för hästar eller att dosen är försumbar, jag hittar dock inga data på det. Dock vet jag att grannens hund dog efter att ha ätit vindruvor.Som jag ser det är det en mycket kraftfull antioxidant. Troligen är det därför det är tillsatt i fodret.

Dessutom rekommenderar de produkten Irish Mash till hästar med korsförlamning. Så vitt man kan läsa ut av innehållsförteckningen är stärkelse och ”sweet feed” huvudingrediensena i Mashen. Just de näringsmedel som Xhästar ska vara försiktiga med. Nej, jag tycker inte de verkar seriösa. HH
Har nu läst om och om igen i broschyren och vad jag kan se står det ingenstans ordagrant att de rekommenderar mash till korsförlamningshästar. Däremot står det att det fungerar "utrensande" vilket dock är bra vid dylika problem, då de flesta hästar med korsförlamningsproblem har störd njurfunktion.
Ja, alla har vi rätt att tycka olika men vad jag gillar med fodersortimentet är framförallt att de inte tillsatt någon syntetisk mineralmix som nästan alla andra fodertillverkare gör. Utan här är det organiska mineraler rakt igenom.

Att de sedan säger vissa saker i reklman som de kanske inte har grund för, ja det kan jag hålla med om är dumt (jag har intesett denna reklam själv).

Sommareksem är en alldeles typisk allergireaktion. I väldigt många studier i alla världsdelar har det visats orsakas av stickande insekter av knott-typ. Det råder ingen som helst tvekan om det.

Rekommendation om Irish mash vid korsförlamning står på deras hemsida under ”artiklar” ”nyreslag”.
HH

Sommareksem är en alldeles typisk allergireaktion. I väldigt många studier i alla världsdelar har det visats orsakas av stickande insekter av knott-typ. Det råder ingen som helst tvekan om det.

Ett försvagat immunförsvar leder ju till extra känslighet för olika saker, till exempel stickande insekter (eksem) liksom att lera och surt underlag kan vara den yttre faktorn som orsakar mugg eller strålröta. Mår hästen bra inuti så klarar den oftast också av den yttre (dvs utlösande) faktorn.

De flesta allergier har ju konstaterats komma från en försämrad matspjälkningsapparat med nedsatt tarmfunktion. Vilket i sin tur oftast leder till ett försvagat immunförsvar...

Men det var ju inte detta tråden skulle handla om, utan om St hippolyts foderprogram som jag fortfarande vill veta mer om.

När jag talade med en av leverantörerna så tyckte jag först att det verkade bra. Han sa att det var ett komplett foder och det enda man behövde var det och grovfoder.:smirk:
Hrmm vad som inte riktigt kom fram direkt var att jag behövde ha 3 OLIKA produkter ur sortimentet för att få en komlett foderstad för en medelarbetande häst!
Totala Kg kostnaden skulle bli närmare 17:-:eek: vilket jag anser vara svinaktigt! Eftersom jag nu har hippo musli tävling som kostar ca6.70:-/kg och får ett komplett foder istället. JO JAG BYTER!!

När han sedan erbjöd mig en halv säck på prov så sjönk förtroendet helt, jag byter inte gärna foder bara för att "testa"
Så jag hoppade över den erfarenheten:smirk:

*hugger sista*

Jag är intresserad att höra mer erfarenheter om detta foder. En dam i min bekantskapskrets hyllar detta foder till skyarna och jag är relativt skeptisk...

Helenahandberg - det där du nämde om vindruvskärnextraktet var intressant.

Jag är intresserad att höra mer erfarenheter om detta foder. En dam i min bekantskapskrets hyllar detta foder till skyarna och jag är relativt skeptisk...

Jag hyllade det också till skyarna och gav mina två hästar, men de blev ur-lösa i magarna, så jag kunde inte fortsätta med det. Då hade jag ändå gjort övergången under fem(!) veckor och gav inga stora givor.

Så - jag är också skeptisk!

Kan bara hålla med, jag pratade med dom under sthlm horse show och fick dom mest märkliga utfodringsrekomendationerna, utav en utbildad agronom dessutom, förvisso dansk men endå.

Iaf, jag påpekade att jag hade ett grovfoder med dåliga proteinvärden och en svårmusklad häst som tränas ganska mycket och har lite svårt att lägga på sig. Utfodringsrekomendationen blev:
"normal" giva hö dvs 7 - 9 kg (det är ungefär det hon får i sig, hon har fri tillgång stor del av dygnet)
1 kg hesta mix (ngt foder för "specialraser" som tex araber och islandshästar :confused: )
Irish mash, minns inte hur mkt.

Minst sagt en lustig foderstat i mina ögon med tanke på att mitt grovfoder innehåller 26 g smrp/kg hö

ruggigt dyrt foder också..

En av orsakerna som gör mig lite konfunderad är tex produkten Irish mash - Citerar min bekant som marknadsför detta foder "Det är ett jättebra foder att ge, men du kan inte ge det dagligen för då får hästarna diarré"

Hur bra är ett sådan foder egentligen? :confused:

I min värld ger man ett foder dagligen, i vissa fall en lägre giva.

/D. för dagen trött på tyskar som anser sig ha den ultimata lösningen i alla lägen, gärna förpackad i flashig reklam :crazy:

Hej

I Holland på veterinär-högskolan har dem börjat en undersökning efter sambandet mellen socker och känslighet för sommareksem.
Kanske därför din häst reagerar på fodret???

Det tar tyvärr ett tag innan de kan komma med några resultat :-(
Vi får se.

Jag använder St.Hippolyts foder och är hel nöjd! Så jämn i temperamentet som min pålle har blivit nu har hon aldrig varit innan. Alla våra hästar funkar bra på det och mammas 20-åriga halvblod är jätte fin i hullet trots sin ålder...;)

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
548
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Min hästs massör föreslog att jag skulle prova Evolve till henne. Jag är lite kluven efter att ha läst på hemsidan. Så… Vad säger buke...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
4 871
Senast: Habina
·
Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
653
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Leksak som belöning
  • Akvarietråden V