St. Hippolyt hesta mix musli VS Happy horse sensetive

SoNo

Trådstartare
Just nu äter min häst happy horse sensetive.
Då hon har haft lite eksemkänningar så vill jag ha ett foder helt utan havre.

Då det är väldigt krångligt att beställa happy horse så har jag försökt hitta ett annat foder som ska vara liknande men enklare att beställa.

Jag undrar om ni har någon erfarenhet av st. hippolyt hesta mix musli?
Vad jag kan hitta på nätet så har det visst varit väldigt positivt för eksemhästar?

Är det värt att byta?

Sv: St. Hippolyt hesta mix musli VS Happy horse sensetive

Vad är det som är väldigt positivt i det fodret?

Det är flera som skriver att hästarna blir väldigt fina av det, det vill säga att eksemet minskar osv.

Det är ett bra foder, ja. Sen om det är bättre för eksemhästar beror väl på vad man byter från...

Men St. Hippolyts foder är ju framtaget efter forskning på SLU, vad hästar behöver, vilka ämnen de har svårare/lättare för att ta upp och vilka som påverkar dem positivt/negativt, så visst kan det vara positivt för eksemhästar eller hästar med andra problem just för balansen i tarmfloran och en välmående mage. Sen har de ju en hel uppsjö av foder och tillskott och jag kan starkt rekommendera att ta kontakt med någon av deras foderrådgivare om man är osäker på vad som är det bästa för ens häst. Jag har själv varit på föreläsning med en av dem där de gått igenom både forskningen (från SLU) om hästens mag- och tarmsystem och hur olika typer av råvaror påverkar hästen och vilka fodertyper som är mer eller mindre lämpligt för olika typer av hästar (där de även ser till olika rasers behov och liknande) utan att alls försöka propsa på folk deras foder. Det de la mest vikt på var grovfodrets betydelse, hur viktigt det är med många timmars tuggande och att kraftfoder/tillskott ENBART ska sättas till om grovfodret inte räcker till och inte istället för.

Jag kan inte säga något speciellt om just müslin men överlag är som sagt deras foder framtaget efter forskning och deras foderrådgivare (åtminstone en ;)) är fruktansvärt vettig. Och alla jag känner som använder fodret är väldigt nöjda.

Det är mycket lovord kring Hippolyt, men frågan är VAD det är i fodret som ev gjort nytta? Om det är någon enstaka mineral eller så, så är det ju (mycket) billigare att bara ge det extra.

Generellt tycker jag inte att Hippolyt känns seriösa, de menar att de forskat på olika saker, men läser man studierna så är de i extremt liten skala, dåligt/felaktigt utförda osv. Dvs att de där studierna är inget värda.
Vidare har de ju ett "fångfoder" fullt med socker.

Så, för mig känns det vettigare att ta reda på:
1. Vilka kvoter/ämnen/mineraler är extra viktiga för eksemhästar?
2. Har min tidigare foderstat brister på dessa områden?

Och så bara komplettera med det som behövs.

Tex så har jag en EMS-häst, har googlat runt lite och istället för att köpa Hippolyts svindyra tillskott för typ 50 kr/dag (med okänd effekt) så fick jag välja en annan sorts mineraler(som har mindre Ca) + att jag ger extra Mg.
Mycket (!) billigare :)

Har också varit på en av deras föreläsningar, och det verkar som att de har bra foder rådgivare. Enda jag kan säga om hästamix är att det luktar väldigt gott och att hästen tyckte att det var mumsigt (vi fick provsmaker).
Det jag mest fastnade för var deras mineral foder, verkar vara väldigt bra. Blir nog en sån när nuvarande säck är slut.

Lustigt, när jag mailat med deras foderrådgivare så har jag bara fått länkar till obskyra studier "från Vitamininstitutet i Schweiz" ungefär, vad är det för studier hos SLU som avses?

Jag har också varit på en "föreläsning" och jag var verkligen inte imponerad. Så mycket svammel för så lite.

Föreläsningarna brukar de flagga för på sina FB-sidor iaf :)

Hur hittade du föreläsningen? Vad var bra med mineralerna? :-)

De säger att mineralerna är naturliga (de menar kelaterade), tittar man sen på innehållsförteckningen på produkterna så innehåller de med lägre pris inga kelaterade mineraler och de dyrare innehåller delvis kelaterade mineraler!

Här är ett exempel från Hesta Plus Zink, som är en dyr burk, som innehåller:
Havrefl ingor 35%, öljäst 20%, ärtprotein 17%, malt
11%, malda linfrö 11%, vitlök 2%, kallpressad linfröolja
1,5%.

Deklaration:
Råprotein 20,0%
Växttråd 6,0%
Råfett 4,0%
Råaska 9,0%
Kalcium 0,1%
Fosfor 0,5%
Magnesium 0,3%
Mineraler och spårämnen/kg:
Zink - Zn-sulfat, monohydrat E6
+ Aminosyra-Zn-Chelat, Hydra .......... 30.000 mg
Mangan - Mn-sulfat, monohydrat E5...................150 mg
Järn - Fe(II)sulfat, monohydrat E1.................220 mg
Koppar - Cu(II)sulfat, pentahydrat E4 ...................... 80 mg

Här finns katalogen deras: http://wiegaarden.ipapercms.dk/StHippolyt/123463StHippolytSvensk2011/

Ovanstående har jag dock hittat på nätet!

Senast ändrad:

Personligen skulle jag inte ta Hippolyts foder i med tång ens.
Extremt mycket pengar för ingenting och återförsäljarna jag har träffat lyckas verkligen inte framställa fodret och sig själva i seriös dager.

Lustigt, när jag mailat med deras foderrådgivare så har jag bara fått länkar till obskyra studier "från Vitamininstitutet i Schweiz" ungefär, vad är det för studier hos SLU som avses?

Ärligt talat så minns jag inte. Tror att det var delarna med upptagning av olika foder, ättider för olika sorters grovfoder och olika hästtyper och hur mycket olika raser/typer behöver och liknande. Kan inte svära på det dock.

Verkar ju dessutom vara väldigt skilda åsikter om det hela. Den föreläsaren jag hörde var väldigt bra i alla fall och det lät fruktansvärt bra (mycket som för mig är självklart när det gällde grovfoder vs kraftfoder och hur man ska utfodra en häst, men det var det inte för alla som var med). Sen påstod hon i alla fall att det var testat på olika hästar och med både studier och före/efter-bilder presenterade. Sen kan jag erkänna att jag har inte läst innehållsförteckningarna på fodret då jag inte använt det själv, det enda jag har erfarenhet av är Mashen, som användes i ett stall jag jobbade och det funkade bra för att stabilisera magarna på hästarna i perioder när de var dåliga.

Min intryck hittills är enbart negativ men jag är ändå alltid intresserad av mer direkt info och inte bara hörsägen. Så än behöver du inte övertyga mig :-D men tack ändå för info!

Skuggi, ah, de ska jag leta upp på fb då :-) tack :-)

Jag älskar när de marknadsför naturliga mineraler :D Inte bara Hippolyt som gör, finns flera andra företag som kör på samma linje.
Visste inte ens att man kan skapa mineraler på onaturlig väg (alkemi brukar det väl kallas om jag inte minns fel :D)

Jag älskar div knepiga ord för "värmebehandlat". Varför säger man bara inte att det är värmebehandlat för bättre upptagningsförmåga?! Det finns ju andra grejer för att ändra sakers upptagningsförmåga, varför ska man då använda div knepiga ord till gemene. Fast jag vet ju svaret men ändå :p

Hehe, man kanske ska börja tillverka och sälja hästfoder :D
Hörde talas om en "specialhavre utvecklad för hästar" för ett tag sedan. Den skulle vara så fantastisk och kostade ju därefter. Gissa vad det var?
Helt vanlig, rensad och vanlig Matildahavre :D Höll på att dö av skratt

:-D

Ibland när jag står där med mina små skopor och alla burkar och min tidvis egensinniga våg så tänker jag "fan vad fort det hade gått att bara hälla en skopa pellets i krubban". Kan ingen blanda just min mix :-D

:-D

Ibland när jag står där med mina små skopor och alla burkar och min tidvis egensinniga våg så tänker jag "fan vad fort det hade gått att bara hälla en skopa pellets i krubban". Kan ingen blanda just min mix :-D

Haha, ta en hink av varje och kasta ihop vetja, så har du mixen färdigblandad för en månad framåt eller så :)
Funderar allvarligt talat på att göra så själv, särskilt magnesiumet är ju en mental utmaning varje dag ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 496
Senast: Irival
·
Foder & Strö Hejsan. Var på mässan i Gbg i dag då en Hippolyt dam haffade mig och började prata om deras foder för eksemhästar. Vid namn Hesta...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
15 900
Foder & Strö Hejsan allesammans! Som rubriken säger, jag har problem med karlledssprickor på min travarnordis som jag tävlar inom trav med. Det...
2
Svar
34
· Visningar
5 208

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka