ST Espanola VS Torsion Light

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Jossan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 597
J

Jossan

Efter månader av velande och faktasökande, MÅSTE jag nu ta mig i kragen och beställa en sadel den här veckan.

Det kommer bli en ST Espanola eller en Torsion Light, med extra uppbyggt säte.

Jag älskar att rida barbacka, sitter som gjuten och skulle helst rida barbacka jämt, men vill trots allt ha lite bättre tryckfördelning och möjligheten att kunna rida lätt.

Vill alltså ha:

en nära-hästen-upplevelse
LODRÄT sits
gärna V-spänning på gjorden (sadlar har en förmåga att åka fram på damen) eller annan stabil anordning
en sadel jag kan rida dressyr/akademiskt/skogsturer i

Hästen är av grövre arabtyp, svängd kort rygg och något överbyggd bak.

Vad skulle ni valt? Varför? Varför inte?

Tacksam för all hjälp jag kan få!!!

MVH/

Josefine

Sv: ST Espanola VS Torsion Light

Star Trekk comfort ska vara en bra sadel har jag hört, en Espanola är mer barock inriktat, medans en comfort är mer allround och har barock stuket.
Torsion vet jag inget om...men tänk på att en star trekk har bossor under till så du får en rejäl kanal, medans de med paddar blir inte lika bra kanal för ryggen...så har du pengar så ta en star trekk ;)

Pengarna blir ungefär de samma.
Espanolan kostar runt 10 000:-, Torsion går på lika mycket med alla tillbehör (padd, fendrar, stigbyglar).

Vet inte om det ska bli någon skillnad vad gäller tryckfördelningen om man har en bomlös med bossor, jämfört med en utan med en ändamålsenlig padd?

Comforten har jag inte provat, men tycker att den ser för hög ut, för mycket sadel.

Tack för svaret, behöver all feedback jag kan få!

/Josefine

när min häst hade vilat mycket och tappat muskler på ryggen, så skavde padden på min torsion längst bak på ryggen.
Innan låg den perfekt; hon hade typ helt "rak" rygg..
så jag vet inte om den kanske skaver lättare om hästen är överbyggd?? :confused:
Men torsion funkar utmärkt att rida i skogen med :) även till dressyr och det såklart :)
vet inget om espaniolan, förutom det jag läst här på buke; lång väntetid..
kan man rida lätt i den?

Jag är lite "insnöad" på ST. Tycker det är helt perfekta sadlar. Rejäla och med bossor så man slipper paddar. Iom att bossorna går att flytta så kan man bredda/höja mm för att få en bra sits. Som tidigare nämt är comfort mer allround och espaniolan mer lämpad för ridbanan.

Mvh T(erfarenhet från både comfort och espaniola)

Hört att lev. tiden är nere i 6 v nu.
Jo, man kan rida lätt i den men det går bättre att rida lätt i comforten.

/T

Är det du som har en comfort till salu?
Vad tycker du om den?
För- nackdelar?
Espanolan:
för- nackdelar..

Jo, det är min som är till salu. Hade jag haft råd så hade jag behållt båda ;)

Min häst har ett mkt knepigt sadelläge så en bomlös blev till slut det enda alternativet(vilket jag är jättenöjd med).
Jag fantiserade då om en bomlös som var av spanskt/iberiskt snitt eller varför inte liknande en BB sadel.
Då fanns bara comforten och den passade hästen.
När sen espaniolan kom så var det bara att sätta gång att spara pengar så jag kunde köpa min drömsadel :d

Båda sadlarna har samma strolek på koppjärnen. C har tjockare mjukare bossor än E. C var lättare att passa in på hästen.

Å så mina egna åsikter funderinga om sadlarna. Själv rider jag nästan uteslutande dressyr/AR 5 dar i veckan.
Min häst borde få medalj för sina bockserier och helikopterlyft med 180 graders vändning och då har jag alltid känt mig säker i sadeln. (Peppar, peppar så har inte E fått visa vad den står för i det läget men jag tror inte annat att man sitter minst lika bra i den).

Comfort:
+ passar på vilken häst som helst
+ reglerbar sits och stigläderinfästning
+ kan lätt få en lite lättare sits(typ fältsits) för galopprace och små skutt
+ frampommeln är inte ivägen! :confused:
+ går utmärkt att rida lätt i
+ välgjord och stabilt hantverk, sömmarna längst ner på kåpan är inte skavda ens
+ Sitsen är löstagbar(med andra ord det går att modifiera bygga upp sitsen lite om man vill, vilket jag har gjort :angel: )
+ passar med vanlig dressyrgjord och vanliga stigläder

- onödigt långa stroppar(går väl ifs att skära av)
- lite för mjuk sits för mitt tycke
- för mkt stoppning mellan låren och hästen

Espaniola:
+ passar på vilken häst som helst(kanske, iom att den inte har cutback så är jag lite oroad över att vi kommer att få problem)
+ välgjord och stabilt hantverk
+ sitsen är lite fastare och förmedlar då finare signaler till hästen
+ bara två lager läder mellan lår och häst(eftersom min häst är som en tunna över revbenen så är det viktigt för mig att få så lite stoppning som möjligt för att få en bra sits).
+ sadeln främjar en avslappnad lodrät sits
+ passar med vanlig dressyrgjord och vanliga stigläder
+ superkort anläggningsyta (43 cm)
+ såååå snygg :love:

- sitsen är ej löstagbar och förhindrar hemma meck :devil:
- mkt svår att passa in. ev skulle andra bossor förenkla en del
- magen går i framgallerian vid nedsutten trav :devil: (ett problem som jag hoppas försvinner när den är korrekt inpassad)
- något svårare att rida lätt i då sadeln "suger" tillbaka rumpan

Vad jag kommer på just nu.... mvh T

Tack så jätte mycket! :bow:
Vet du något om man kan köpa ett bredare framvalv till en comfort, är på jakt efter en sådan...

TACK för superbra svar!

Det blir en Espaniola!!! :bump: :bump: :bump:

Hälsningar/

Josefine

Trean finns ju men bredare än så vågar jag inte chansa på. Kolla med Kupre.
Mvh T

Jo sadeln är ca 52 cm men bossorna är korta dom.........
Vad har du för bossor? Mina ska vara de 2 cm standard.
Mvh T

Vet inte vilka jag fick. Beställde från cavaletti-horse i tyskland och angav vikt 60-70 kg... Antagligen mellanvarianten (finns väl tre olika?).
Om jag inte minns helt fel så är de 47-48 cm långa. Om dina bara är 43 cm är det ju nästan en dm kortare än sadeln?!

Jag har beställt en comfort med bredaste pommeln och kortaste modellen. Nu har jag en westernsadel (Big Horn AL) och den ger en mycket bra close-contact med hästen. Jag har dock provridit kompisens ST western och blev imponerad över hur nära man kände hästen i den, så jag vet inte om den då är annorlunda än comforten? Visserligen kommer det till en kåpa till till comforten jämfört med western men ändå...

Jag ska egentligen ha min bomlösa till distans eftersom min häst växer ur en sadel per år ungefär och jag har lessnat på att förlora pengar på sadelköp. Så egentligen ville jag testa ST endurance som är alldeles ny på marknaden, men tydligen är namnet lite missvisande. Den ser mer ut som westernmodellen fast utan horn, är rätt lång och är mest till för typ turridning. För distansryttare så rekommenderar tyska tillverkaren just comfort eftersom den är väl utprovad i distanssammanhang, vilket endurance inte är.

Min häst är superkort i ryggen och min westernsadel är ca 52 cm efter bomkortning så comforten passar bättre i den aspekten.

Ang. min kompis ST western så blev jag imponerad av den för den ser ut som en "riktig" sadel, annars tycker jag att de bomlösa mest ser ut som en uppbyggd skinnvojlock... Otroligt bra sits fick man i den också (stiglädren fästa i bakre ringen).

Men jag är fundersam över panelerna - kompisen fick med två olika typer, dels ett par släta typ 2 cm tjocka och dels ett par som ev. är lite tjockar men lite mer fasade. Finns det en tredje typ också? Kompisen fick torra fläckar under där hon satt med den första typen av paneler men det blev bra med den andra. Fundersam på vilka jag ska ha till min häst...

/Camilla

Liknande trådar

Utrustning För nån timme sedan beställde jag en Extra Light i nubuckläder + padd till denna. Såg sen (sent som alltid..) att de har en ny modell...
Svar
12
· Visningar
1 543
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka