ST Espaniola

L

Lina_kj

Har NÄSTAN bestämmt mig för å köpa en espaniola-sadel. Vill hör från er som har ridit i både deluxen och den "vanliga" vad ni tycker. Gärna höra om ni rider i den i skogen, om den ger bra stöd, om den är bred å sitta i osv.

Tackar/Lina

Sv: ST Espaniola

Espaniolan är i min uppfattning bred och alltid i bakvikt eftersom sätet sluttar bakåt.

Espaniol Deluxen däremot har en trevlig midja och en vettigt säte. Helt klart värt sitt pris.

Har bara ridit i deluxen men rider i den jämt! Både uppför och nedför, när vi busar i skogen, halopperar på grusvägarna occh såklart i allt paddocksarbete!

jag har en espaniola, som jag har varit nöjd med de första 2-3 åren jag hade den, men nu känner jag att jag behöver en mer exakt sadel, en sadel som är smalare i midjan och som passar mig och hästen bättre, just nu suktar jag efter en jeanne d'arc.. men alltså, en bra första sadel inom ar, en kände iaf jag att det behövdes nått annat..

Instämmer med Tez! Jätte nöjd med min "vanliga" 4 - år gamla Espaniola.:D

Precis vad jag tänkte skriva.

Brukade rida min häst i en Bentsadel och fick prova en Espaniola. De ser ju rätt lika ut för ögat men huvaligen vilken skillnad.

Kanade bakåt och hamnade i bakvikt. Visserligen med en häst som är byggd i uppförbacke och med mycket aktion men iallafall.

Men jag kan tänka mig att man får en annan känsla med en annorlunda byggd häst. Kanske.

*kl*
Jag fattar inte allt prat om att espaniolan hamnar i bakvikt, det hänger ju ihop med framvalvets vidd i förhållande till hästens kroppsbyggnad vilken balans sadeln har. Vilket innebär att som med alla sadlar beror det på hur den passar hästen eller ?:idea:

Stämmer bra de.
Och på min häst så hamnar ALLA sadlar i bakvikt.
Den kluriga med Espaniolan är ju då de löstagbara bossorna man kan flytta lite på och i mitt fall specialbossor med mer tjocklek baktill:grin:
Tada -jämvikt

/T

Får man fråga hur du fick till de special gjorda bossorna, jag behöver precis tvärtom så jag slipper padda upp i fram;-) pma gärna om infon är "känslig":bump:

Nej just i detta fall beror det på att sadeln är uppbyggd med ett säte som sluttar bakåt. Lägg sadeln plant så kan man se att hela sitsen lutar bakåt.

har haft min i ett år tror jag (den vanliga) jag hamnar då inte i bakvikt, men dock så blir den mjuk i "bommen" missförstå mig rätt nu, alltså när sadeln är helt ny o man sätter framvalvet mot höften o drar bakvalvet mot dig så veckar den sig inte alls i sätet, men efter ett halv år ca så gör den det o rätt så mkt med (alltså man gör samma test som för att kolla att bommen är ok i en vanlig sadel

Mm min är mjuk också, men det är ju så med bomlösa sadlar, frågan är om det gör särkilt mycket, det innebär ju att den är väldigt följsam för hästens rygg. Jag har en ST dressage också och den är ju MYCKET styvare (som om den hade bom nästan) min häst är rätt tydlig med att hon föredrar espaniolan dock.

Hm. Min espaniola dl är mycket styvare "längdled" än min dressage. Stoet föredrar dressagen, valacken är nöjd vilket som och jag sitter bäst i espaniolan :D

HAHA! Det är ju fantastiskt och säger väl egentligen mest av allt att det är lite olika kvalisort på lädret i de individuella sadlarna.... eller att de formar sig rätt mycket med tiden...
Jag sitter klart bäst i min espaniola oxo, det anser både jag och hästen, även om vår tränare inte tycker det (för brett anser hon) men jag gillar inte bendtsadlarna, dom får jag ont av. Däremot sitter jag knappt alls i dreassagen i trav?!! Studsar som en sabla studsboll:rofl:

kl

är det någon skillnad på deluxen och den "vanliga", förutom utseendemässigt?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 115
Senast: Emro
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 742
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 469
Senast: Roxy
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 964
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar