SSF-godkänt trailerlås

Egonson_

Trådstartare
..alltså lås till kulhandsken, som kostar under 1000-lappen, finns det? Fungerar det om man köper ett billigare lås och har ett klass 3 hänglås till? Hänglås och kätting fastlåst i något är ju godkänt men det är inte alltid det finns något att låsa fast släpet i..

Sv: SSF-godkänt trailerlås

Ja tyvärr :( Försöker googla men man får väl ringa försäkringsbolaget i fråga och kolla vad som gäller. Tänkte om någon köpt lås och vet hur det ligger till.

Kan inget om det här med lås på transport men måste fråga vad som gäller!
Om man inte har släpet låst med godkänt lås gäller inte försäkring då?

Kan inget om det här med lås på transport men måste fråga vad som gäller!
Om man inte har släpet låst med godkänt lås gäller inte försäkring då?

Inte med Länsförsäkringar iaf. Men å andra sidan så är det ju svårt att kontrollera...

Jag har nämligen köpt ett lås i en lågprisbutik, det kostade 139:-. Är ju förmodligen inte godkänt men det går ju inte bara att hänga på släpet på bilen.
Därför jag undrar lite om försäkring just om det inte är godkänt.

Inte med Sveland heller. Letar fortfarande efter alternativ.
Tror det är giltigt kvitto på låset som gäller.

Här har nyligen varit en obehörig herre med stor lastbil hos grannen och tänkt sig vinscha upp hästsläpet i lastbilen, så godkänt lås hjälper inte mot stöld, men det hjälper när det gäller att få ut något på försäkringen.

Så ja, de flesta bolag har nog krav. Läs i villkoren, Svelands finns tex som pdf-fil på nätet.

Det bästa är att fråga försäkringsbolaget.

Det kan vara olika låskrav beroende på vad man har för släp och var man bor eller ställer upp släpet. Så är det ibland på t.ex. på bostäder. :)

Kvitto kan det ju knappast vara som gäller. Jag fick med mitt lås när jag köpte transporten, ska jag då behöva köpa ett nytt lås för att kunna få ut något på försäkringen om någon skulle stjäla transporten? Nä, det tror jag inte. När jag försäkrade mitt släp så sa de bara att det var tvunget att vara låst men hon sa inget om något kvitto. Jag har Dina försäkringar.

När/om släpet blir stulet får man givetvis visa nyckel till släpet. Det framgår rätt snabbt om det varit ett godkänt lås, de är väldigt få på marknaden och de nycklarna känns igen. Visst kan man låna någon annans, men det lättaste är faktiskt att låsa med godkänt lås om man är rädd för tjuven, istället för att försöka försäkringsfuska när olyckan väl inträffat.

Dessutom brukar ju låset, om det funnits, brytas upp och lämnas kvar.

När mitt släp blev stulet och inte var låst med godkänt lås, så fick jag en förhöjd självrisk med 3000 SEK.
Jag har LF som försäkringsbolag.

Jag skrev att jag TROR det är kvitto, inte att jag VET att det är kvitto som gäller ;)

Låter vettigt att det är nyckeln som ska visas. Dock är inte låset kvar om släpet vinchats in i en lastbil, sitter troligen kvar på släpet då om ingen bemödat sig klippa upp det.

Ska som sagt fråga försäkringsbolaget, men.. det kan ju i vilket fall vara intressant att höra vad andra har för låsanordningar.

Ok. Ja det står ju alltid ute på landet, men i bland ute på landet-landet och i bland bara någon km från storstan.. ;) Skall ringa i veckan, kan berätta sedan vad jag fick för svar.

Jag har Trygg-Hansa. Jag har för mig att jag läst att ersättning kan minskas med 25% om man inte haft godkänt lås, men jag kan inte svära på det.

*KL*
Jag har IF. I deras villkor står:
Punkt 3.2.3b: "1. När fordonet lämnas ska det vara låst med godkänt stöldskydd. Nyckel får inte förvaras i eller i omedelbar anslutning till fordonet och ska i övrigt förvaras aktsamt, se 6.1.4"

I 6.1.4 kan man läsa "Om de särskilda säkerhetsföreskrifterna enligt punkt 3.2.3B inte följs tillämpas vid stöld eller tillgrepp en särskild självrisk enligt tabell, se nedan."
I tabellen anges att självrisken vid stöld blir 2500 kr om man inte har ett godkänt dragskolås.

Jag har inte ett godkänt lås utan bara ett vanligt hänglås till dragskolåset. Jag har funderat ibland på att köpa ett godkänt lås. Inte för självriskens skull utan för att göra det svårare för någon att få med sig släpet. Nackdelen med det är att om/när låset fryser blir det svårare att få upp ett godkänt lås. Något som är lätt hänt när man bor i en del av landet där det kan växla snabbt mellan hög luftfuktighet och minusgrader. Ett hänglås kan jag såga av om det inte funkar att tina upp det inom den tid jag har till förfogande.

Jag har detta ssf godkända lås bild på lås och det har aldrig på 7 år fryst en enda gång. Har dock galonskydd över draghandsken när jag inte använder transporten.

Liknande trådar

Utrustning Hej allvetande bukefalister! Jag har precis köpt mig en hästtransport, en Blomert Nairobi från 2013 för att vara exakt. Jag skulle...
Svar
9
· Visningar
412
Senast: warg
·
Hemmet Jag ska ha ut en snickare för att sätta in 3 nya fönster (inte byta ut gamla, utan tre nya fönster som inte funnits tidigare för att få...
Svar
2
· Visningar
329
Senast: MiaMia
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 413
Senast: Ceta
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är... 2
Svar
39
· Visningar
4 186
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mellanpudel
  • Valp 2025