pepp

Trådstartare
Steroid-responsive-meningits-arterits.

Skriver åt en bekant som har en springer spaniel på snart 4 år. Han har fått diagnosen SRMA.
Vad är era erfarenheter?

Steroid-responsive-meningits-arterits.

Skriver åt en bekant som har en springer spaniel på snart 4 år. Han har fått diagnosen SRMA.
Vad är era erfarenheter?

Vår hund har också fått den diagnosen, han är två år. Han fick hjärnhinneinflammation i mitten av juli och gick då på kortison i drygt en månad. Ca sex veckor efter han hade slutat med kortisonet blev han sjuk igen och inlagd fem dagar på albano. Han har sen dess gått på hög kortisondos. Vi hade återbesök den 27 oktober och fick då beskedet att han kommer behöva gå på kortison i 7-8 månader till.

Vi fick följande info om steroid-responsive meningitis-arteritis; en hjärnhinneinflammation där det uppstår inflammation i de skyddande membranen som täcker ryggmärgen och hjärnan samt inflammation i kärlväggarna. Tydligen är denna typ en autoimmun sjukdom MEN 95 % blir helt återställda.

De positiva nyheterna är som sagt att 95 % blir helt återställda. Vi ska gå på regelbundna återbesök bl.a. för att stämma av kortisonet. Vi fick även klartecken att vi kan sätta igång med vanlig aktivering (trappa upp), vilket var mkt skönt.

Vad intressant! Det är jag som är ägaren till hunden med SRMA.

Min hund blev diagnosticerad på Albano i maj, men eftersom det ligger 100 mil bort enkel väg har jag inte kunnat fortsätta åka dit utan istället fått vända mig till veterinären i vår hemstad.

Hur kunde de på återbesöket veta att ni skulle behöva behandla i ytterligare 7-8 månader? Gjordes ett nytt CSF-prov då? Hur ser erat nedtrappningsschema ut? På vilket sätt stämmer ni av kortisonet?

Tusen tack på förhand!

Jag har en hund som diagnostiserades med trolig SRMA, vilket sen inte visade sig stämma men jag läste på massor om sjukdomen och han behandlades för detta under ett tag. Så som forskningen säger ska hundarna gå på riktigt hög kortisondos i början som sedan trappas ner. Vår veterinär ville inte göra CSF-prov i onödan och menade på att det heller inte är ett bra verktyg så vida sjukdomen inte är i en akutfas (och då är hunden så pass dålig att det märks att den inte mår bra). Pga riskerna menade hon på att vi inte ska ta CSF-prov om det verkligen inte behövs. Prognosen är visserligen bra, men det beror också på hur allvarligt sjuk hunden är. De siffror jag läste på om menade på att en stor del av hundarna blev bra men de med stora neurologiska problem eller de som fick alltför svåra biverkningar av kortisonet klarade sig dåligt. Även hundar som gått med sjukdomen länge och fått kronisk artrit kan ligga i riskzonen för att aldrig bli bra. Återfall under behandlingstiden är väldigt vanligt (ca 50%) men de flesta blev bra trots återfallen men det krävdes då en längre medicinering.

Söker du på SRMA och hund hittar du en rapport från SLU som skriver mer om sjukdomen. Du kan även läsa mer om du söker på tollare och hjärnhinneinflammation då SRMA är vanligare hos tollare.

Hoppas din hund blir bra och inte mår alltför illa av kortisonet! Vad hade han för symptom? Vilken kortisondos får han? Avstår man från att göra CSF-prov är inte behandlingen särskilt avancerad så det klarar säkert din vanliga veterinär! Sjukdomen är inte så ovanlig egentligen, såg siffror på att 15% av alla hundar i Storbrittanien som söker för neurologiska besvär får SRMA-diagnos. Vet inte hur det är i Sverige dock.

Liknande trådar

Hundhälsa Min hund fick diagnosen idag. I morgon börjar vi med Vetoryl 20 mg han väger 9 kg och är 7 år. Har läst massa skräckhistorier på nätet...
Svar
3
· Visningar
647
Senast: Lillkin
·
Hundhälsa Hej! Behöver lite input från er kloka människor med mycket hunderfarenhet. Min hund på 4 år har börjat halta 2-3 steg när han reser...
Svar
12
· Visningar
1 147
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
459
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Flertal hanhundar är just nu helt tokiga i min tik. Det ska luktas och slickas om dom får möjlighet, det bryts av oss ägare och så tog...
Svar
4
· Visningar
374
Senast: Wenniz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023