Cowgirls

Trådstartare
Hejsan!

Kan någon hjälpa mig att reda ut begreppen i klasser på SQHA/AQHA tävlingar?

Vad är Novice Amateur?
Vad är Open?
Vad är Amateur?

Vilka får starta i respektive klass?
Vilka klasser får jag starta i som ej rider på min egen häst?

Vore tacksam för svar då vi förhoppningsvis ska starta i AQHA-klasser nästa år.

Sv: Sqha/aqha

Hej!

Du som ej rider på din egen häst anses vara "pro". Du får därmed enbart starta i Open-klasser. Har du tävlat på annans häst så får du inte heller gå tillbaka till AMateur bara för att du rider din egen häst plötsligt. Du har alltså förverkat din amateurstatus. Du kan, om jag inte minns fel, få tillbaka din amateurstatus genom att inte tävla/träna andras hästar på 5(?) år. Detta är jag inte helt säker på.

Novice Amateur är jag inte heller säker på så jag låter bli o svara på det.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sqha/aqha

Du börjar i Novice och när du fått ihop ett visst antal poäng får du inte starta Novice längre utan bara amatör, detta är ju lite som uppklassningen var inom Wras förut. Tror dock att du måste ha ett tilläggskort för Novice Amatör.

Sen har jag ju hört att du kan starta någon annans häst i en Openklass utan att förlora ditt amatörkort, detta genom att betala din resa och uppehälle själv och betala alla startavgifter själv. Viktigt är dock att behålla alla kvitton ifall din amatörstatus blir ifrågasatt

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
822
Senast: Ketrawzc
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 372
Senast: hhere
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
789
Senast: animalasia
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 144

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka