Evergreen

Trådstartare
Jag vill gärna ha tips på hur/var man sprutar lättast och "smärtfriast".
Hästen är ganska spruträdd (vilket jag kan förstå...) men det underlättar ju inte precis.

Sv: Spruttips

Du menar intramuskulärt va?

Enklast kan vara att någon täcker ögat "bakåt", kanske också lite godis. Jag föredrar att sätta kanylen först, nyp lite i pälsen, sätt kanylen snett inåt, när den sitter så stoppar du i sprutan och trycker. Klapp och beröm!

/Jane

det bästa är att du ringer din veterinär och får ordentliga instruktioner! om det är intramuskulär injektion du menar, brukar man ge den i stora halsmuskeln. själva sticket upplever inte jag som att hästarna tycker gör speciellt ont, bara man sticker in kanylen snabbt och bestämt. däremot om det är större mängder läkemedel som skall injiceras kan det spänna rejält och man kan behöva rikta om kanylen ev. sticka på flera ställen för att sprida dosen. om det är en kur på flera dagar brukar man också rekommendera att sticka på varannan sida av halsen, för att det kan bli svullnader där man sticker. men som sagt -fråga din veterinär och lycka till, det kommer säkert gå finfint :) !

Jag ha oxå en häst som är jätte jätte jätte mega sprut rädd...!! Det hjälper INTE att bara täcka ögat o sen sticka o så... Hon ställer sig rakt upp bara man klappar henne på halsen, när man ha kanylen framme o ska sticka henne.... När jag skulle vaccinera henne i år åkte jag in till en klinik så de gjorde de i transporten, men vet. stack henne INTE i halsen utan i bogen. Han sa att en häst som är rädd för sprutor ska man hellre spruta i bogen.... Dum som man är frågade man inte varför, utan bara var glad att de gick att vaccinera henne,.....

Vi hade tidigare en gammal travare som var spruträdd och det är jättejobbigt. Vi provade att täcka huvudet, hålla till utomhus, inomhus, ja rubbet men inget fungerade.
Dessutom var alla utom jag för skraja för att spruta honom.
Men jag kom på ett sätt som fungerade och det var att ställa mig med ryggen mot hästens huvud och och hålla runt halsen på honom så att han inte såg vad som hände vid halsen. Kliade och pratade och hade sen en medhjälpare som klappade hårt med öppen hand precis bredvid där sprutan skulle in. Då gick det bra att sticka, han ryckte till men jazzade inte runt.
Men däremot funkade det inte med att först ta kanylen och sen sätta dit sprutan, så mycket tid fick man inte.

Det hade INTE funkat på min häst, hon känner på sig när jag kommer med något sådant, hon hade bara rest sig rakt upp på bakbenen o hade jag då hållt ojm halsen, så hade hon lyft mig......

Går det inte att få det i pastaform istället, så du ger det i munnen.
En av våra hästar är jätterädd, och där ger vi Hippotrim istället.

Funkar jättebra

Det kanske är så att det går lättare att sätta kanylen i bogen eftersom en rädd häst spänner halsmusklerna. det gör det ju svårt att få in kanylen. Sedan kan det också vara så att hästen förväntar sig att sprutan skall sättas i halsen och inte alls reagerar om den sätts någon annanstans. Egentligen kan man ju spruta i vilken stor muskelgrupp som helst. Rumpan t.ex går också bra. En bekant sprutade i bringan. Där finns ju två muskler som är mycket mjuka ofta och lätta att sätta kanylen i. Dessutom ser de inte där heller! Nackdelen är att där kan de lätt bli svullna av injektionen och få lite "hängtuttar". Det är tydligen inte skadligt på något sätt, men kanske inte så dekorativt..

Senast ändrad av en moderator:

Tack för alla tips!
Hon får certrophen, (ledpreperat) så hon måste sprutas...

Idag gick det bättre än förra gången, men hon gillar det verkligen inte och är spänd som en fiolsträng samt steppar omkring.
Att försöka "lura" henne genom att klia eller ge godis funkar inte. Hon vet precis vad det är frågan om så fort man tar ut henne på gången. (smart sto)

Du får trösta dig med att det kunne varit värre, min blir så panikslagen att han kastar sig omkring, bara vet. närmer sig.... Han är så rädd så han skakar. Vet. har bromsat honom senaste ggr. Är verkligen inte roligt med spruträdd häst. :(

Men försök att sticka nån annan stans än halsen, kanske har det gjort rejält ont en gång, nån kan ha stuckit i en nerv. Det skulle jag göra om jag fick spruta själv.

Har en häst här hemma (liten kille på 750kg) som hatade allt vad sprutor hette, glöm det sa han och skulle döda alla som försökte. I samband med en allvarlig skada förra året skulle denna häst sprutas varje dag i 14 dgr, jag sa bara till veterinären att visst om han får bo hos dig under tiden för jag gör det INTE. Då sa han lugnt gör "indiantricket" (det var vad han kallade det) och han gick lugnt in till hästen och tog ett rejält grabba tag i en "hudbit" i halsen strax framför han skulle spruta och knep och vred om rejält sedan stoppade han lugnt i sprutan och och gav hästen injektionen, hästen stod som ett ljus blinkade inte ens. Tydligen får man på detta vis lite samma effekt som när man håller en katt i nackaskinnet att de blir helt paralyserade och dessutom känner de inte när kanylen och injektionen går in. Behöver jag tillägga att detta funkade kanon samtliga 14 dagar jag sprutade honom. Så prova ta tag ordentligt och knip allt vad ni orkar.

Nästa sak - spruta funkar alltid bäst i boxen där är de mer avslapnade än vad de är i gången om de är rädda.

Sedan kan man också be om gul kanyl istället för den gigantiska rosa som få hästar uppskattar. Har en annan här hemma som får kurer med B-vitamin med jämna mellanrum, sprutar jag med den tunnare gula kanylen kan hon stå helt lös i boxen men den rosa - gör ont och då vill hon inte alls vara med och leka.

vet en häst som stegrar sig i gången och sen bara ångar iväg i stallgången när det är spruta på G, vet. vågar inte ens spruta den hästen.. där tar man bremsen på nosen, snurrar fast grimskafttet i en stolpe och väntar tills hästen står still, då går det att klappa in kanylen och spruta..

Liknande trådar

Hästvård Min häst började äta Cushingsmedicin för några år sedan och de funkade fantastiskt bra, hon blev en unghäst igen! Nu har hon dock börjat...
Svar
5
· Visningar
431
Senast: Sirap
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 317
Senast: Zetly
·
Hästvård Behandlar hästen med TENS i rehabsyfte, hyr just nu en i 3 veckor, de rekommenderar att köpa en själv, jag googlar och blir inte klok...
Svar
0
· Visningar
325
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 128
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024