sprutor häst

Rotterö

Trådstartare
Jag undrar hur noga det är på dagen med influensa sprutan.
stor skall ha den 24 /8
men hingsten skall kastreras. Han kommer från betet 3/9 så det blir den 5/9.
Fölis grund vacsineras.
Då skall han vacsineras igen om 6 mån. aprill.
Hingsten skall vacsineras mars.
Vi har kommit i obalans med vacsineringarna.
Hjälp och red ut detta

Sv: sprutor häst

Om vaccineringen ska gälla för tävling, få INTE en dag överskrida sista datumet året innan.

så med stoet får du ta dig en funderare.
Jag kommer inte ihåg exakt hur många dagar det ska gå mellan första och andra grundvaccineringen, men du borde kunna spruta båda avkommorna i mars, kolla med vet när diu ger första sprutan.

Det är kanske olika intervaller med olika vaccin.
Jag har Equipe.F.
Där står det
Grundvaccinering:Två vacc med 6 veckorsintervall (gäller även Equipe.FT, stelramp ingår.) Därefter ges en tredje vaccination efter 5 månader.
Årlig vacc med 12 mån intervall, stelkramp vart tredje år,.

Det måste ju stå på hingstens vacckort hur ni gjorde förra året.

stot tävlar inte. Hon har varit avel nu det sista.
Hon är 17 år. Vi rider hemma bara med henne.
Jag tror det är mellan grund vacsinationerna.1 mån emellan de första två och 6 mån emellan 2 och 3.

Har nyss vaccinerat mina föl. :)
Mellan första & andra sprutan ska det gå 4-6 veckor. Sedan 5-7 månader till tredje.

Mitt sto som oxå bara används till avel, hade "gått över" med nästan 1 månad. Enligt veterinären så gjorde det inget då hon inte tävlar.

Liknande trådar

Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
1 048
Senast: netschjen
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
75 927
Senast: Jeps
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 930
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 593

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka