"Sprutar in massa skit i lederna"

Sv: "Sprutar in massa skit i lederna"

KL

Ni som inte vill spruta.. Accepterar ni heller inte att man bedövar/släcker leder vid hältutredning?

Jag ser inte den stora faran.
Är det vanligt att det uppkommer biverkningar?
Hur vanligt är det med infektioner efter spruta?

Och bara för att man behandlar måste man väl inte skynda på rehabiliteringen?

Jag har sett en enda reaktion på ledbehandling, och jag har sett ganska många sådana då jag hållt mig i travbranschen. Och det är ingen hemlighet att det ofta sprutas mer eller mindre i onödan där. En häst som fick ett bakknä sprutat svullnade upp till dagen efter, fick hög feber och blev halt. Blev dock snabbt bra igen, minns inte om/vad han fick mot reaktionen.
Jag tvekar inte att spruta pga biverkningarna, eftersom jag sett de så himla sällan.

KL

Kul att läsa om vad ni tycker om detta!
Jag håller helt klart med om att man inte ska spruta om man inte har hittat grundorsaken, man hamnar ju bara i en ond cirkel. Jag har också reagerat på att veterinärer väldigt sällan frågar hurvida underlaget är där man rider som mest, eller hur sadeln ligger osv. Men det kan ju samtidigt vara nåt hästen gjort i hagen.
Min häst blev sprutad i både knä och kotor runt om, då han var väldigt halt. Det hade varit rent djurplågeri att inte göra nåt åt det. Det gjordes även röntgen och UL, där UL visade en liten spricka i minisken hö bak. Han har vilat mellan gångerna vi varit där och blivit betydligt bättre mellan gångerna och nu var han helt haltfri sist vi var där och med stor skillnad i hur han rörde sig. Nu får han sommarlov och det blir sakta igångsättning i slutet av september.

Psoriasisartrit behöver man ofta spruta. Alla korniska reumatiker behöver ofta sprutas till och från. Folk utan reumatiska sjukdomar sprutar man inte mer än 2-3 gånger- det kostar mer än det smakar. Kortison är en oerhört potent vävnadsdödare.
Fungerade det att spruta helt biverkningsfritt skulle troligtvis inte RA-patienter bli tvugna att fixa nya leder i 50-års åldern. Inflammation+Kortison förstör leden, men det kan det vara värt om man får vara smärtfri.
Så nej, vi kan inte jämföra hästar och människor. En häst med reumatism skjuter man.

Dels tt jag har svårt att tro att alla hästar som sprutas har en inflammation i den leden som sprutas. Dessutom är det aldrig nyttigtför en led att punkteras och det förstör leden på sikt att behandla i tid och otid. På "vår" ATG klinik sprutas det ganska sällan nuförtiden tycker jag. Man ordinerar hellre aktiv vila och långsam igångsättning. Däremot sprutas det säkert friskt på elithästar, precis som man sprutar friskt på elitidrottare (Kajsa Bergqvists hälsena..) för att det är deras jobb att tävla och träna. Det får bära eller brista.

Så du ser det som negativt även att bedöva hältor i utredningssyte?
Om jag fattade dig rätt så menar du att det är skadligt att punktera leden.

Så du ser det som negativt även att bedöva hältor i utredningssyte?
Om jag fattade dig rätt så menar du att det är skadligt att punktera leden.

Shudde skrev också rätt tydligt att kortison har en vävnadsdödande effekt.

Ja jag läste det. Men nu frågade jag om hur hon såg på att man bedövar leden. Inte behandling.

Jag menar det för att det är så ;). Visst kan man bedöva en led i utredingssyfte om man inte hittar var hältan sitter med andra metoder. Krasst sett så lever ju de flesta hästar för kort tid för att det ska spela så stor roll. Det finns väl mer effektiva metoder än att bedöva för att hitta felet, bedövning säger ju egentligen bara att smärtan kommer från leden- inte vad som orsakar smärta.

Vilka metoder är mer effektiva?

Undrar bara för att jag är nyfiken, menar inte att kritisera dig :)

kl

En inflammation är även den "vävnadsdödande". Att låta hästen gå med en ledinflammation innebär att de inflammatoriska mediatorerna skadar ledkapsel och ledbrosk, att ledvätskans viscositet försämras och därmed även den smörjande effekten, hästen har ont och tar inte ut sitt fulla rörelseomfång vilket leder till att cirkulation och nutrition av leden försämras.

Är det någon poäng med detta? Man sprutar med substanser som förbättrar ledvätskans sammansättning eller kortison, som är en mycket potent antiinflammatorisk substans.

Att spruta "i onödan" innebär för mig att sputa vid minsta lilla orenhet, att spruta en led utan att samtidigt ha fastställt en sannolik orsak till inflammationen eller att spruta gång på gång - då har injektionerna en negativ inverkan och man förbiser att hästen antingen inte håller för det arbete den utsätts för eller har ett primärt problem som man inte kunnat identifiera.

Hältor bör i första hand vilas bort, men i de fall det inte fungerar går man vidare med lämplig behandling. Eller så ger man hästen längre vila, det beror förstås på hur länge man låtit kraken stå.

Visst är det så. Det jag vände mig emot var någon som själv blev sprutad ofta och undrade varför det kunde vara farligt på hästar. Spruta en led 1-2 eller tom 3 gånger under en livstid är ju relativt ofarligt för såväl häst som människa.

Det handlar inte om antalet injektioner, utan om tiden mellan dem. Man måste också väga risker mot nytta; en person med obotlig ledsjukdom kan bli mer illa åtgången av de kroppsegna mediatorerna än en skvätt kortison. Nu är ju läget annorlunda med djur - precis som påpekats tidigare i tråden skulle en häst med sådan problematik vara utdömd sedan länge. Vi har bestämt oss för att inte tillåta kronisk smärtroblematik hos djur, och det tycker jag är bra.

Å andra sidan är det ju helt ok på t ex gamla hundar som får gå och vara "stela" (läs ha skitont) sina sista år.

Det var ungefär det jag skrev i mitt inlägg ang kroniska ledsjd. Mkt möjligt att det är på det viset på hästar (ang tiden emellan), de är ju inte människor (vilket är synd, hade ju varit bra mkt enklare att forska...), där sprutar man numera oavsett tid emellan om första injektionen ej gett effekt istället för att vänta minst 3 mån .

Ger man människor kortisoninjektioner oftare än med 3 månaders intervall?
Hos häst vet jag faktiskt inte, men hyaluronpreparaten kan ju ges betydligt tätare än så.

Jag reagerade fö på att du skrev att det var relativt ofarligt att spruta en led 1-2 tom 3 ggr på en livstid. Det är ju viss skillnad på en spruta om året eller en spruta var 14:e dag.

Nuförtiden har man kommit fram till att det inte gör mer skada. Har flera patienter som är sprutade med depo-medrol med 2 veckors intervall. Ngn tom 3 gånger.

Ger man människor kortisoninjektioner oftare än med 3 månaders intervall?

Jag fick kortisoninjektioner en gång i månaden/var tredje vecka i en led under en ganska lång period och med tanke på hur min kropp reagerade efter det som blev sista sprutan så var det inte bra. Det var 7-8 år sedan jag fick sprutor så ofta så då sprutade man så ofta iallafall.

Känner till en veterinär som inte sprutar in läkemedel i lederna utan tar lite blod från halsen på hästen och sprutar in. Då startar kroppen en egen naturlig läkningsprocess.

En annan skillnad mellan andra veterinärer är att han sprutar in det i ligamentet och inte i leden.

//Linda

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 398
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
997
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 554
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka