"Sprutar in massa skit i lederna"

Ireland

Trådstartare
Varför får jag höra detta så ofta? Folk vill inte åka hit eller dit med sin häst som är halt för att de bara sprutar in massa onödigt i lederna.
Min kompis rider tex en häst åt en annan som varit halt från och till nu under våren. Den får vila bort det, men blir halt igen när den sätts igång. Hon vill åka in och få den kollad, men ägaren säger att de bara sprutar in massa skit i lederna så det är bättre att låta hästen vila 6 månader och vila bort det.

Vad tycker ni om att spruta leder? Hur ska man annars få hästen frisk om det handlar om en ledinflammation? Man vill ju dessutom hitta orsaken till inflammationen, så det inte blir återkommande.

Sv: "Sprutar in massa skit i lederna"

Tanken är att man sprutar leden och sedan låter hästen vila. Det är en stor befrielse för hästen att bli smärtfri och tillfriskningen går fortare om hästen inte har ont. När det behövs sprutas så är det en stor välsignelse att det finns. Dock kan man väl säga att det ibland kanske sprutas för säkerhets skull och det är kanske inte det bästa. Om ni någonsin har haft en inflammation i en led och fått en kortisonspruta så vet ni hur skönt det är att bli smärtfri. Man har en skyldighet att se till att ens hästar inte har ont.

Ja det är helt klart rätt.
Men jag vet så många som inte vill åka till kliniken för att de inte vill ha sin häst sprutad, utan tycker då att den får vila tills den är haltfri.
Men du har rätt, i många fall sprutas det "för säkerhets skull" och för att det KANSKE är där felet sitter.

Jag har trott att oviljan berott på den infektionsrisk som finns i och med nålsticket men jag kanske har fel?

Har för två veckor sedan fått spruta pållan för första gången, och jag litar helt på att veterinären vet vad hon gjorde då det är hennes jobb.

Jag själv har många gånger fått cortison insprutad i mina leder pga psoriasis artrit då de vanliga medicinerna inte alltid tar bort inflamtionen och ja, det är fantastiskt skönt när värken och smärtan försvinner:bow: Och vila tar inte bort dom inflamationerna i varjefall:crazy:

jag är helt emot att spruta leder och all använding av nsaid förutom av djurskyddsskäl och skulle aldrig låta spruta någon av mina hästar. och absolut inte med kortison! :crazy:

smärta har en funktion, det verkar folk flest inte fatta. smärtan ska skydda kroppsdelen mot ytterligare skada! när det gäller människor så kan ju läkaren förklara att man måste ta det lugnt och att man inte är frisk igen bara för att det inte gör ont. men ett djur förstår inte det och därför är risken stor att skadan förvärras.

om hästen vilar men ändå inte blir bra så beror inte det på "uteblivet sprutande"!!! antigen har den vilat för kort tid, den rids felaktigt eller har bestående skador tex benpålagringar. dom kan ju åka till klinik och röntga hästen så dom vet om hästen har pålagringar, veterinären kan inte tvinga dom att spruta...

Senast ändrad:

men det är väl ingen som tvingar någon att välja att ens behandla, däremot kan man faktiskt va såpass mkt djurvän att man tar sin halta häst och utreder varför och framförallt vart det göt ont...

Självklart ska man ta hästen till veterinär om den är halt men jag gillar inte det här okynnessprutandet som förekommer titt som tätt. Att spruta är alltid en risk och man tillfrågas knappast om man vill spruta hästen eller använda någon annan beandling utan det är vad för behandling som föreslås på många kliniker.
Jag har slutat åka med hästar till kliniker som jag vet gärna sprutar i tid och otid eftersom min erfarenhet är att de inte ens tar reda på vad för skada det är utan sprutar och hoppas att hästen ska bli bra med det. Blir hästen inte bra så sprutar de bara nästa led och nästa.
Jag vill utreda var skadan sitter, varför den har uppkommit och vilar hellre hästen i ett halvår än sprutar.

Sprutandet har ju kommit eftersom det verkar snabbt och hästen ser bra ut vilket leder till att folk får vad de vill ha, dvs en för ögat frisk häst. Att hästen sedan går sönder igen och igen kan de inte förstå vilket resulterar i att försäkringspremierna går upp och hältutredningar inte längre ingår med normala summor i vissa bolag för att de helt enkelt inte fungerar när alla ska spruta.

Smärta vid skada är bra, det hindrar hästen att använda kroppsdelen så att skadan inte förvärras. Vid sprutande läks inflamationer ut minimalt fortare och inte som man tror genast. En skada som kan läka ut själv ska få göra det i lugn och ro och inte stressas fram en läkning där skadan riskerar att gå upp igen för att kroppen inte hinner läka.

Man kan inte jämföra att spruta på en människa och skulle jag jämföra med mina egna upplevelser av att bli sprutad så skulle jag aldrig utsätta en häst för det. Riskerna med att man använder kroppsdelen som vanligt är alldeles för stor så jag skulle aldrig rekomendera någon att spruta vare sig sin häst eller sig själv. En sprutad kroppsdel ska hållas absolut stilla så att skadan inte förvärras, vem klarar det när smärtan försvinner?

Senast ändrad:

Jag kan ändå inte låta bli att jämföra med oss människor då många förespråkar vila som läkande medel...Ni som anser att det är fel jämförelse kan sluta läsa här.

Alla har vi olika upplevelser, jag själv blivit sprutad säkert 7-8 gånger i olika leder. Före jag fick min diagnos kunde jag knappt röra mig, kom inte alltid upp ur sängen på nästan 2 år (så vila hjälpte då rakt inte:grin:) så är jag oerhört tacksam då jag äntligen fick min diagnos och däremed fick mina sprutor, fick livet tillbaka.
Jag börjar alltid med min inflamationsdämpande medicin men om dessa inte hjälper ett skvatt utan lederna värker dygnet runt och förpestar hela livssituationen inte bara för mig utan alla i min närhet så tvekar jag inte att bli sprutad.

Nu har jag varit besvärsfri i 4 år, peppar, peppar...Så jag kan verkligen rekomendera det för oss människor i varjefall:D

Kanske lite OT men eftersom hästar inte kan tala, som ju vore det bästa så berättar jag ändå hur sprutorna verkar på männsikoleder som är inflamerade, i varjefall mina leder.

Men som jag ser det så handlade mycket om diagnosen. En led blir ju inte alltid bra av att inte användas, ett argument "för" sprutor skulle kunna vara att hästen/människan vågar belasta leden och därigenom blir bättre om det rör sig om den typen av problem, och även att man slipper en del av bieffekterna man kan få i samband med att hästen går och har ont och avlastar.
Men det viktiga i historien är ju då diagnosen -att det först kan fastslås en riktig diagnos så man kan vara hyfsat säker på att man är inne på rätt spår gällande vila/inte vila leden. (okvalificerade spekulationer, obs! ;) )
Annars tycker jag som redan skrivits, att riskerna med att spruta och riskera att förvärra överväger fördelarna.

Jag skulle inte heller gå med på att spruta OM det inte är i just ett sånt fall där man kan säkerställa att det är bra att hästen rör på sig även om det skulle råka bli för mycket, dvs mer eller mindre ett undantagsfall. Och framförallt vill jag ha en diagnos som säger något om grundorsaken, inte eventuella bieffekter som ju ledinflammationer ofta är. (sen förstår jag att det kan ta några besök, men frågan är ju då om man vill spruta innan diagnos finns..)
Men ja, jag är skraj för att åka till klinik och knappt ha något att säga till om huruvida det ska sprutas eller ej.
Det betyder såklart inte att jag låter bli att åka till klinik om det behövs. Men jag sållar mig nog till skaran som är mer selektiv med hur snabbt och för vad man åker iväg till klinik, i samråd med vet.

Jag kan ändå inte låta bli att jämföra med oss människor då många förespråkar vila som läkande medel...Ni som anser att det är fel jämförelse kan sluta läsa här.

Alla har vi olika upplevelser, jag själv blivit sprutad säkert 7-8 gånger i olika leder. Före jag fick min diagnos kunde jag knappt röra mig, kom inte alltid upp ur sängen på nästan 2 år (så vila hjälpte då rakt inte:grin:) så är jag oerhört tacksam då jag äntligen fick min diagnos och däremed fick mina sprutor, fick livet tillbaka.
Jag börjar alltid med min inflamationsdämpande medicin men om dessa inte hjälper ett skvatt utan lederna värker dygnet runt och förpestar hela livssituationen inte bara för mig utan alla i min närhet så tvekar jag inte att bli sprutad.

Nu har jag varit besvärsfri i 4 år, peppar, peppar...Så jag kan verkligen rekomendera det för oss människor i varjefall:D

Kanske lite OT men eftersom hästar inte kan tala, som ju vore det bästa så berättar jag ändå hur sprutorna verkar på männsikoleder som är inflamerade, i varjefall mina leder.

Du precis som jag hade inte överlevt om vi vore hästar ;) En häst som har så svåra smärtor skulle man inte ha kvar av djurskyddsskäl så man kan inte göra jämförelsen rakt över.
Jag har blivit sprutad så många gånger att min kropp fick spel när jag sprutades sista gången och det skulle jag aldrig vilja utsätta en häst för. Om en häst hade reagerat som jag gjorde efter sista sprutan så hade den avlivats genast om det funnits människor runt den som såg reaktionen och brydde sig.

Jag är inte emot att spruta en led om det gjorts en ordentlig utredning först.
Säg att en häst reagerar på böjprov i en framkota. Många veterinärer stannar där, och väljer att spruta leden, ordinerar ett par veckors vila och sen igångsättning. Här tycker jag det går helt galet fel. Min uppfattning och erfarenhet är att ofta så är en ledinflammation en sekundär skada, medan det primära ofta kan sitta i ryggmuskulaturen, en ond höftled etc. Detta kan ju komma av att hästen har felaktigt anpassad utrustning, en ryttare som sitter snett, enformig ridning, ja men anledningarna är ju oändliga. Här tycker jag fler veterinärer faktiskt ska ta sig tid och engagera sig i varifrån smärtan kommer.
Om man lokaliserar det primära felet till exempel i ryggen, så brukar kotan (exempelvis då) bli frisk om man åtgärdar ryggproblemet. Och det kan ju göras med ny utrustning, vila, kiropraktik, DMSO, laser, you name it.
Först när spänningarna i ryggen släpper kommer hästen röra sig avslappnat och sluta överbelasta kotan. Däremot tycker jag att man kan underlätta för hästen genom att även spruta den aktuella leden i sånt här fall, för att hästen ska bli smärtfri och våga belasta.
Därför tycker jag det är galet fel att spruta en led utan att ta reda på vart felet egentligen sitter.
Sen tror jag många väntar för kort tid efter ledbehandlingen, till igångsättningen. Många ser kortison/tuppkam som något slags helande medel som botar på en gång och sen kan man köra på där man slutade liksom.

Nä, jag skulle nog ha avlivats...

Men jag har aldrig upplevt att det gjort ont, själva sprutandet. Visst det spänner och stramar när medlet går in, som vaccination ungefär. Men jag har väl kanske haft tur jag eller en väldigt skicklig läkare.:)

Självklart ska man inte spruta i någon utan en diagnos där sprutandet gör nytta.

Jag blev erbjuden att spruta min häst när jag var inne och de inte fann orsaken till hältan. För att se om det blev bättre...

Jag tackade nej, jag skulle givetvis om det behövs och jag och veterinären tror att det skulle hjälpa. Men inte bara för att man inte fann orsaken.

Om hästen har konstaterad ledinflammation så har jag inget emot att den leden sprutas. Sen får hästen vila och människan ägna sig åt den jobbiga självrannsakan. Varför är leden inflammerad? Rider jag fel, går hästen på dåligt underlag, är det något annat problem som orsakar inflammationen?
Att spruta för "säkerhets skull" eller som någon slags rundsmörjning gör inte jag, men om det fungerar för andra, så visst.

En klinik i min närhet har sprutat 100 % av alla hästar jag vet har varit där. Ofta utan röntgen/ul/vettig diagnostisering. Jag åker inte dit, att sticka i en led är en risk jag inte tar om det inte behövs.

Att inte åka och kolla upp sin halta häst med motiveringen att man inte vill ha den sprutad låter dumt i mina öron. Speciellt om den vilat i omgångar men ständigt blir halt igen. Låter som en slags undanflykt på något sätt.

KL

Min häst var inne senast igår och blev sprutad.

Artrit i armbågsleden var konstaterad och diagnosticerad genom bedövning som släckte (den nästan obefintliga) hältan, prov på ledvätskan var taget och röntgen gjord.
Helt uppenbart hade enbart vila inte hjälpt, hästen har under utredningens gång (3 v) inte tagit det lugnt en sekund, busat på i hagen och jag har (i diagnostiskt syfte) varit tvungen att rida på honom under tiden och det har skett utan protester, mer än aningen bristande bjudning.
Att få den hästen att vila ut sin skada självmant hade inte vait lätt.

Han har nu fått "en massa skit", kortison och tuppkam, insprutat i leden och det känns inte det minsta dumt, en inflammation behöver ofta en "kick" för att läka.
Jag skulle däremot aldrig behandla en osäker diagnos, eller "för säkerhets skull".
Och givetvis ska hästen få lång vila från ridning i samband med detta.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har inga som hällst problem med att spruta min häst i leder om det är så att han behöver det p.g.a inflammation.
Samt få ET under tiden då det oftast kommer från annat håll, men varför inte spruta???
samt de hästar som sprutas i förebyggande syfte är tävlingshästar som efter en hård tid av tävlingar sprutas för att sedan få vila ett par veckor. JAg tycker det handlar om att förebygga skador och hjälpa hästen i återhämtningen.
Idrottsmän på den nivån tar också kortison sprutor för att förebygga skador eller för att läka en värkande led.

Själv får jag kortison mot min allergi och är kanon nöjd.

Men alla gör som de vill, men att enbart vila skulle hjälpa när hästen är halt av en inflammaton tror jag inte på. dessutom väldigt plågsammt.
smärta har en funktion ja men varför ska häästen behöva ha den om man kan hjälpa.

Man kan ju försöka hitta anledningen till ledinflammationer istället, som nästan alltid är förslitning, krasst sett vi borde lära oss rida bättre och ha bättre koll på våra underlag vi rider på.
Jag är väl den enda som är för Agrias tak i försäkringar på hältor, tycker det är asbra. Det är ju just vid de förslitningar vi människor ridit fram man slår i taket och får betala själv.
Och vad värre är de som bara "rundsmörjer" lite då och då, eller ja i mina ögon för ofta. Jag säger inte att det alltid är onödigt men det har blivit en sån sjuk trend att spruta.
Och jag menar absolut INTE att om hästen har ont, är halt, ledinflammation etc så ska den inte sprutas, det ska den visst, men jag vill ha bort hela trenden med alla halvhalta hästar. Man blir lite beklämd minst sagt.

Och vad värre är de som bara "rundsmörjer" lite då och då, eller ja i mina ögon för ofta. Jag säger inte att det alltid är onödigt men det har blivit en sån sjuk trend att spruta.
Och jag menar absolut INTE att om hästen har ont, är halt, ledinflammation etc så ska den inte sprutas, det ska den visst, men jag vill ha bort hela trenden med alla halvhalta hästar. Man blir lite beklämd minst sagt.

Där jag har sett mest av det där och blivit riktigt chockad faktiiskt var bland travtränare som jag känner. Spruta och tävla om vartannat:crazy: En häst tex som aldrig nånsin var fräsch sprutades och startades sen gång på gång.:cool:

Man blir bara mer o mer mörkrädd... O då har vi hyffsat bra hästhållning i det här landet. Skamligt.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 398
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
997
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 554
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka