Sprutad i två knän o två kotor??

Mauthoria

Trådstartare
Har en travtjej på fyra år, inte startad o ej hårt tagen. Kört en hel del det sista o hon har varit riktigt bra, alldeles snart redo för kval. Vi åkte in till veterinären med ett svullet bakkben. Böjprov gjordes o bakbenet var det ej ngn fara med, endast en lätt vrickning kunde han tro. Men sedan visade det sig att hon behövde sprutas i båda knän o kotor fram? Börjar nu fundera lite över detta då vi ej märkt ngt att hon skulle ha problem med detta? Återbesök om två veckor.

Undrar nu om ngn annan haft liknande problem? Vanligt att båda två ben är dåliga? Känns som kanske problemet kan vara ngn annanstans? Rygg? Hur mycket kan man fråga veterinären om? Hur mycket ska denna kunna svara på? Tacksam för svar!

Sv: Sprutad i två knän o två kotor??

Det kan vara svårt att märka hälta då de är dubbelsidigt halta, ibland får man inte fram hälta förrän man bedövar ena benet.
I och med att knän och kotor i fram var dåliga så har det nog helt enkelt blivit för mycket på senaste tiden. Om de blir halta på Ett ställe så kan man fundera om de går och avlastar ngt annat som gör ont, om de går snett eller vad det är som gör att just Det stället blev utsatt.

Jag skulle fara på återbesök och se om det behöver behandlas om, kanske ge allmänt antiinflammatoriskt också. Sedan låta hästen gå på bete och vandra runt, då tappar den inte all kondition under konvalecenten. Låt vila helt, och inte börja köra efter tre veckor igen. Vänta kanske sex veckor efter den ev. andra behandlingsomgången?

Fråga veterinären om allt du undrar :)
Jag vet att man kan känna sig lite tjatig och besvärlig om man kommer med hundra frågor, och många veterinärer är väldigt otydliga och dåliga på prata så man kommer hem med massa frågetecken... försök reda ut allt när du är där.

Sv: Sprutad i två knän o två kotor??

Tusen tack för svar! :) Jo jag förstår det, båda ben o då kan det vara svårt att märka då de "måste" gå. Känns hemskt då man inte säkert kan säga hur länge hon haft ont? Inte okej! Hoppas verkligen att hon är okej vid återbesöket! Lilla gumman. Nu går hon ensam i en lite hage dygnet runt, hon ska skritta i en halvtimme första veckean o sen öka till en timme andra veckan sen återbesök. Nu promenerar jag henne bara men han tyckte det var okej med vagn också då det kanske kan vara lättare att hantera. Jag ska försöka få reda på så mycket vi återbesöket som möjligt!!

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 072
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 387
Senast: mackan
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 939
Senast: skuggi
·
Hästvård Hej Känner att jag behöver tips och funderingar på hur jag ska gå vidare med min 5 åriga valack. Historik: Började slutet av...
2
Svar
27
· Visningar
4 203
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka