Jo visst att det alltid finns en anledning till att hästen fått en ledinflammation. Anledningen kan vara allt från felaktig ridning till smärta i annan kroppsdel till ett snedtramp i hagen. Självklart ska man försöka hitta orsaken!
Men trots allt måste man ju även komma tillrätta med de faktiska symptomen, i detta fall hälta som utlösts av smärta från en led. Att behandla hästen direkt i leden med cortison och/eller tuppkam är ju en vedertagen metod som används landet över på alla kliniker, och trots allt finns det mer äm en häst som råkar ut för en eller ett par ledinflammationer under sin livstid, behandlas traditionellt med tuppkam o cortison, blir friska och i övrigt fungerat utmärkt som ridhästar.
Att injektionsvätskan skulle stanna i leden för alltid och orsaka pålagringar, som Leyla skrev, låter som någon skröna... I så fall skulle ju inte behandling med injektioner i leden vara en så vedertagen metod, eller hur?
Vad det gäller den "fruktansvärda smärta" som ledinjektioner orsakar ställer jag mig tveksam. Jag har visserligen bara behövt spruta en häst, men vid samtliga behandlingar (2 ben, en återbehandling= 4 sprutor) har hon lugnt stått och knaprat morot ur handen på mig. Varesig brems eller droger behövdes, och det var inget vet blev särskilt förvånad över heller, även om han såklart tyckte det var en lätthanterlig totto.
Behandling i leden kombinerat med vila o lugn igångsättning ger hästen så mkt större chanser att komma igen än om man bara vilar den. Självklart ska man vara medveten om att det kan gå fel, att injektionen kan medföra infektion e d, men det är som tur är inte ovanligt.
Har funderat på en sak till: Egentligen, varför skulle det vara så mkt bättre att spruta på klinik än hemma i stallet (förutsatt att hemmavet är spec på häst o lika skicklig på att spruta som en klinikvet)? Ingen kan inbilla mig att behandlingsrummen på någon av våra större kliniker är så himla sterila, med tanke på hur mga pållar som kilar ut o in där per dag. Och, dessutom tvättas ju benet med sprit innan man sprutar. Känns mest som man "tror" att kliniken är så mkt mer steril och behäftad med mindre infektionsrisk än hästens vanliga stallmiljö utan att egentligen ha något belägg för det? Eller? Någon som har en bra motivering?
Tjohej