Spruta sto!

goerleena95

Trådstartare
Hej! Betäckte mitt sto två ggr i år utan resultat, måste nu ta bakterieprov och behandla henne inför nästa betäckning. Tänkte höra hur många som har fått göra detta och hur ni har gjort, hemma eller hos hingsten? Här skulle det kosta mig 2500 kr, hur mkt har ni fått betala?

Sv: Spruta sto!

Vi brukar ta 300 kr för provet, och sen runt 500-700 kr för behandling, beroende på vad.

Vetten har tagit bakt prov på två av mina ston i år, provet kostar 360kr + moms och sen har behandlingen varit olika, ena stoet sköljdes enbart = 120kr, andra stoet både sköljdes =120kr och sen behandlades direkt i livmodern med antibiotika. Minns just nu inte vad den kostade för jag har inte fakturan här, men runt 500kr typ så 600kr för stoet som inte behövde antibiotika och under 1000 lappen på stoet som fick antibiotika.

Min station tar bakt prov på de flesta ston i förebyggande syfte och behandlar därmed på första brunsten om dom har nåt så slipper man öda flera veckor. MYCKET bra tycker jag även om det kostar några 100-lappar.

Min station har eget labb vilket borde göra provet lite billigare dock.

Jag har gjort prov och behandling i år kommer inte ihåg vad som kostade exakt vad, men tillsammans kostade veterinärbesök, provresultat och mediciner ca 5000 kr. Nu är hon iaf dräktig eller var det på 24 dygn i vilket fall.....ska kolla vid 90 dagar igen.

Beror antagligen på hur mkt man måste behandla, jag fick både ge hippotrim och veterinären sköljde och la in antibiotika i livmodern....en del verkar bara ge hippotrim tex....men det beror väl på vad stoet har för bakterier....

Har fått antibiotika utskrivet nu, ska börja med att testa det. Hjälper inte det så får man väl gå vidare med det till våren och ta bakterietest.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
521
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 084
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 388
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 389

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka