Spruta muskulatur med DMSO

ghost

Trådstartare
Jag fick det rådet till en av mina hästar förra veckan. Men jag är tveksam, jag har gjort det på den andra hästen en gång utan något som helst märkbart resultat så jag är skeptisk.

Därför tackade jag nej den här gången, men min fundering är om några här har erfarenhet av det. :idea:

Sv: Spruta muskulatur med DMSO

Min ET föreslog det till veterinären när vi var där med Stygge sist. Hon trodde att det ev skulle kunna ha bra effekt på "såna som han". När vi pratade med veterinären så verkade det dock som att det mest användes som "quick fix". Således ingen sån behandling där heller.

Ring till Spångfors och diskutera. Han är väl den som använder mest DMSO i landet :) Han borde kunna ge dig för- och nackdelar om än säkerligen fler fördelar. ;)

Jag har gjort det en gång på en treåring som sprang snett med huvudet ....då hade en kompis till mig en värmekamera och veterinären sprutade DMSO på anvisade ställen och hästen blev spikrak :love:

Men jag förmodar att ni haft någon form av ryggproblem på era hästar?

Min var iofs stel som en pinne i ryggen just då på grund av att hon var så attans uppspelt och stressad men hon har absolut inte ont i ryggen så jag tyckte det var ett skumt förstaråd att ge.

Jag trodde inte heller min hade ont i ryggen , men eftersom värmekameran visade där så sprutade vi där och hästen börja springa rakt

Jag tror ändå att det är att skjuta sig själv i foten att ta bort symptomet före grundproblemet.

Nån mer än jag som haft noll effekt och lite mindre av DMSO då?

Jag tror ändå att det är att skjuta sig själv i foten att ta bort symptomet före grundproblemet.

Nån mer än jag som haft noll effekt och lite mindre av DMSO då?

Men vad är det som säger att det inte var grundproblemet ? Han kanske bara halkat i hagen , eller nån som stegrat på honom eller vadsomhelst

Nä -jag var mer ute efter om det alltid var så undergörande utom på min Moa då? Jag har inte hittat så mycket om det genom att googla.

Och jag har fått känslan av att det blivit en grej hos just den som behandlade hästen att föreslå det eftersom det kom så himla tidigt i scanningen. Jag själv vill att hästen ska varva ner så jag känner en bit ner innan jag bedömer om hästen har några problem med de djupare muskellagren. När de är uppe i varv så spänner de gärna emot av bara farten.

Ändå tycker jag att det är bra att få en second opinion på statusen på kroppen på mina hästar. Jag får kvalitet men jag behöver ju inte hålla med om allt på en gång. :idea:

ja jag brukar ha olika folk på olika saker, en massör kan ju inte detsamma som en kiropraktor, akupunktör, veterinär, hovslagare etc...alltid bra att byta ibland så det kan ses från andra perspektiv...svårast av allt är ju sina egna hästar tycker jag där man blir hemmablind många ggr

Liten uppdatering då...

Jag hade rätt - ryggen är mycket bättre i och med att bakdelen jobbar mer rätt på hästen. Känns skönt att jag ine rusade på symptomet för det hade kunnat bli för mycket på en gång känner jag.

Jag har ju också olika folk runt omkring mig, em bra veterinär för allt möjligt, en annan för tänder, en bra klinikhovis om det skulle behövas specialåtgärder, osteopaten för skelettet och nervsystemet och musklerna kan jag ju som tur är fixa själv.

Och eftersom det här är nya hästen så har jag inte hunnit bli hemmablind ännu. Jag har dessutom noterat att hemmablindheten avtar med åren :)

Jag läser med glädje Sven Lindbloms åsikt ang DMSO och kopierar gärna in hans inlägg (från en annan hästsida)

DMSO Dimetylsylfoxid användes i Tyskland för att rena tidningspapper från trycksvärta. Det är en vätska som har förmåga att tränga igenom huden. Får man DMSOt på handen så känner man efter en stund den typiska vitlökssmaken i munnen.
Jag var en av pionjärerna inom DMSO behandlingen. Redan på 60-talet blandade vi DMSO med cortison för att få en djupare effekt. Det visade sig att DMSO är en farlig drog med många biverkningar som t.ex. grumling av ögonlinsen. Jag tycker att DMSO borde totalförbjudas och jag ångrar bittert att jag i ungdomligt oförstånd medverkat att göra denna drog populär.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 096
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
830
Senast: Tuvstarr
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 923
Senast: Svartkatt
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 162
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad läser du just nu?
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Parfym