Spruta igång sto

Habina

Trådstartare
Kan någon på ett enkelt och pedagogiskt sätt förklara vad det är man gör när man "sprutar igång" ett sto, vad som händer i stoets kropp och vilka konsekvenser det kan få.

Jag känner att jag inte har tillräckligt med kunskap om detta nu när hingsthållaren funderar på denna åtgärd till mitt totalt ointresserade sto. :p

Sv: Spruta igång sto

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1154525

Kan tillägga att sprutan innehåller hormoner och det är bara en snabb pytteliten spruta som sätts rätt i musklen.

Vet kollar ju status innan, vad det är som hindrar brunst. Tex gulkropp som i exemplet i länken ovan, men det kan ju också vara en inaktiv livmoder eller sluten cervix osv.

Senast ändrad:

Tilläggas bör att det är dumt att bara spruta ett sto rakt upp och ner. Man bör kolla med uljaljud innan, så att det finns nåt att spruta på, och att allt annat ser okey ut.
Det biverkning de kan få av sprutan är att de svettas rejält, och i ovanliga fall lite kolikkänning.

Tack för svar! Men då känns det inte som något jag vill utsätta mitt sto för. Jag får hoppas hon blir intresserad av hingsten till sist, annars får jag prova igen nästa år. :p

Kanske missupfattade men "utsätta", låter som att du ser det som riktigt illa.
Jag har sprutat mitt sto 2 ggr. Första gången var jag med och det enda var att hon blev svettig. Svetten hade torkat efter någon timme (torr svett när jag lastade ur transporten). Hon gick i brunst 2-3 dagar senare och blev dräktig direkt.
Andra gången (i år) var jag inte med så jag vet inget om reaktionen men inget raporterades. Där vet jag inte om hon är dräktig ännu.
Jag kanske är konstig men jag "utsätter" hellre stoet för det än mycket annat som anses helt normalt i hästsammanhang.

Ja det avgör du själv men inte tycker jag att man "utsätter" hästen för något. Så många ston jag har sprutat/sett sprutas genom åren har jag aldrig någonsin upplevt att dom haft något obehag. De har svettats, en del mer och en del mindre, that's it.

Både risken och obehaget med en pg spruta känns ju mkt mindre än ett ultraljud tex, utan att ha någon statistik på det.

Men det är ju som CK påpekade viktigt att man kollar stoet med UL först så man vet vad man gör.

Håller med! Denna spruta är ju ingenting. Men jag ville ändå påpeka att de kan dra igång och svettas en del, men de brukar aldrig se ut att lida av det.

Tycker man sitt sto är värt att avla på är väl det dumt att strunta i det bara för att man behöver spruta igång en brunst?
Eller är det ultraljudet du tvekar för?

Vi sprutade ett besökande sto förra säsongen efter att hon hade varit här hos hingsten i tre veckor utan minsta antydan till brunst. Vi åkte in till seminstationen och ultraljudade, fick med oss en spruta hem och hon brunstade rejält och betäcktes första gången redan dagen efter sprutan.

Hon fick inga kolikkänningar och svettades inte heller märkvärt. Det gick bara bra men hon resorberade tyvärr fostret innan 45-dagarskollen. De allra flesta gångerna går det bara bra och ingenting dramatiskt händer, men givetvis vill man ändå påpeka att stoet kan börja svettas och att det finns en risk för kolik så att stoägaren är beredd ifall det skulle hända.

Skulle betäcka mitt sto 2006 men hon visade ingen brunst pga en konstaterad gulkropp och blev därför igång sprutad, då svettades hon rejält, det droppade under magen av henne men dåligt mådde hon inte, åt o var som vanligt. Detta varade kanske 60min. Hon blev sedan dräktig på första insemineringen och 2007 föddes ett väldigt grant stoföl :)

I år har saker och ting inte gått lika smidigt och hon blev dräktig på andra försöket men reabsorbera (el vad det heter??). hennes kropp tyckte fortfarande att hon var dräktig så därför var vi även denna gång tvugna att spruta igång henne. Denne gången svettades hon ingenting och gick och åt gräs i hagen precis som vanligt. Kom i kraftig brunst 5 dagar senare och inseminerades idag så nu håller jag tummar o tår!!!

Tycker ABSOLUT inte att du "utsätter" ditt sto för något som skulle vara plågsamt el onaturligt. Har hon ff inte kommit i brunst har du ju inte så mycket tid att ge på om hon inte tar sig på första försöket....

Kör på! och LYCKA TILL!!:D

Tilläggas bör att det är dumt att bara spruta ett sto rakt upp och ner. Man bör kolla med uljaljud innan, så att det finns nåt att spruta på, och att allt annat ser okey ut.
Det biverkning de kan få av sprutan är att de svettas rejält, och i ovanliga fall lite kolikkänning.

Min tjej fick ganska kraftiga smärtor. I flera timmar. Så på henne gör jag inte om det...

Min tjej fick ganska kraftiga smärtor. I flera timmar. Så på henne gör jag inte om det...

Ja, gudars. Människor ska inte ta sprutan! Är man dessutom gravid så ska man inte ens hålla i en sån spruta. Man får väldiga livmodersammandragningar.

Ja, gudars. Människor ska inte ta sprutan! Är man dessutom gravid så ska man inte ens hålla i en sån spruta. Man får väldiga livmodersammandragningar.

Vad är det i sprutan, egentligen? Om den har effekt på både hästar och människor?

Hormoner såklart. Det sätter igång en brunst. Dvs samma som man sprutar med om man ska spruta bort ett foster (och starta ny brunst).

Följdfråga, för jag hänger inte riktigt med är jag rädd. Vad är egentligen en gulkropp? :confused:

Köp en bok. "Att bli med föl" är ett måste för den intresserade stoägaren.

Jag har den och jag har läst den. Tänkte bara att någon kunde vara lite trevlig på buke och förklara när jag nu inte hade boken bredvid mig. Men uppenbarligen så var det att förvänta sig för mycket av folk... :grin:

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
786
Senast: miumiu
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 890
Senast: starcraft
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För drygt 10 år sedan plöjde jag böcker om hälsa och framförallt hormonell hälsa, och läste boken “Kaos i kvinnohjärnan” för första...
Svar
8
· Visningar
996
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka