spruta egna hästar, tillåtet?

shayd

Trådstartare
Vad är det som gäller om att spruta egna hästar, får man göra det eller får man inte? Trode det kom en ny regel för ett par år sedan att veterinärer inte längre kunde delegera sprutning till djurägaren om inte denne hade utbildning på att ge intramuskulära injektioner.

Finns det att läsa om någonstans på nätet?

Sv: spruta egna hästar, tillåtet?

hoppas att det inte stämmer, för det skulle bli dyrt om man blev tvungen att ta ut veterinären 1-2 gånger om dagen i t ex 10 dagar om dom ska ha sprutor. :confused:

utbildning = veterinären visar en gång.. :angel:

infördes ny regel för ngt år sedan lr två. Man får bara spruta efter att veterinären har instruerat dig. däremot får inte du t ex instruera en kompis så att hon kan spruta ngn dag..
Men de flesta veterinärer förbiser detta. När jag sprutade min häst i våras var det inget tal alls om det.

Det måste du om den ska sprutas i blodet... Akut Erlischa är ett exempel. En mkt dyr historia om man inte bor i närheten av veterinären. Att det dessutom inte får dras av i veterinärkostnaderna gör det inte billigare direkt.
I muskulaturen är det ju tillåtet att ge pencillin, varför inte vaccin?
Tar man ut distriktet här för att ge vanligt infuensavaccin kostar det ca 700:-. Vaccinet går på ca 150:-

Du kanske tänker på en statlig utredning 2001:16 som kom för några år sedan. Den föreslog bland annat en ändring i Djurskyddslagen att det skulle betraktas som ett operativt ingrepp att penetrera huden. Utredningen ligger och vilar i byråkratin för närvarande åtminstone gjorde den det i våras när jag försökte kolla upp vad som hänt.
mvh
Lejonelle

Jag och min syster fick deligerat att spruta min häst i 3 dagar förrförra veckan då han hade ett inflammerat sår som vi trodde kunde urarta i lymfangit(stavas?).

Jag är 18, har ingen som helst utbildning och hade aldrig sprutat en häst tidigare.

Frågade min syster hur farligt det kunde vara - hon är utbldad undersköterska. Hon sa att spruta in i en muskel är inte farligt och är inte heller svårt. Däremot, att ge någonting in i blodet kan vara farligt och dessutom väldigt svårt.

Så att spruta en häst i halsmuskeln är ingen fara. Se till att du inte är i ett blodkärl och spruta sakta o lugnt.

Sv: INTE tillåtet att spruta egna hästar

Du har fel!
C15 är inte världen lättaste författning att bena ut men efter en halv dags utbildning på den samt några års erfarenhet i tolkning tror jag att jag kan den någorlunda.
Delegerad behandling är en speciell sak o inte det som gäller i det här sammanhanget.
Det vi talar om här är uppföljande behandlig o där behövs ingen kurs utan bara att vet lämnar noggranna instruktioner, det finns inget som säger att det måste vara djurägaren som utför behandlingen utan denne kan, enligt min o kollegers tolkning; lämna över till ngn annan.
Sker däremot uppföljande behandlin av personal på klinik od måste denne ha utbildning.
PL

Vi ger vaccin själva, förutom hästinf där vet måste skriva i intyget.
EHV-1, botvacc o stelkramp sköter jag själv.
Blir betydligt billigare...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·
Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
2 230
Senast: Unhappy
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 411
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 087
Senast: Cilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar